پررنگ شدن چتری حمایتی دولت یازدهم برسر آسیب‌های اجتماعی زنان 
مرهم حمایت بر زخم‌های زنانه

گروه جامعه/

در فرهنگ سنتی ایرانی زنان همیشه جزوء اقشار ظریف جامعه به حساب می‌آیند. در جامعه‌ی امروز زنانی هستند که مسئولیت‌های سنگین‌تری از یک مرد را به دوش می‌کشند، اما باز هم در مقابل آسیب‌های اجتماعی مصون نخواهند بود. آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در حوزه زنان معضلی نیست که بتوان از کنار آن به‌راحتی گذشت، مقوله‌ای که گریبان خانواده را نیز می‌گیرد. معمولا زنان محوریت یک خانواده را بردوش دارند. وقتی یک مادر سالم و شاداب باشد خانواده هم چنین است اگر یک اتفاقی برای دختر خانواده بیفتد متعاقب آن همه اعضای خانواده به هم می‌ریزند. پرداختن به آسیب اجتماعی و حل این معضل در دولت یازدهم بسیار پررنگ شده است. معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برای حل این معضلات، در قالب پیشنهادها و طرح‌هایی مانند ارایه لایحه تشدید مجازات اسیدپاشی و پیگیری ساماندهی وضعیت زنان کارتن خواب به این موضوع پرداخته است. در این راستا چندی پیش شهیندخت مولاوردی، به امضای تفاهم‌نامه‌ای برای حمایت بیشتر از زنان سرپرست خانوار برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی احتمالی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد تا در سال‌های آینده بتوان اعتبارات مورد نیاز برای این حوزه را به طور کامل تامین کرد.

شناسایی بیش از دو میلیون و 563 هزار زن سرپرست خانوار در کشور

به گفته معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، بیش از دو میلیون و 563 هزار زن سرپرست خانوار در کشور شناسایی شده‌اند که بسیاری از این افراد مهارت‌های لازم و پشتوانه کافی برای تامین نیازهای مالی افراد تحت پوشش خود را ندارند. علاوه بر مسایل و مشکلات اقتصادی، بخش عمده‌ای از مشکلات این گروه از زنان معطوف به مسایل فردی، روانی و ارتباطی است که در حیطه مسئولیت‌ها و تعاریف حرفه مددکاری می‌گنجد. مولاوردی معتقد است: در همه جوامع زنان جزو نخستین قربانیان بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی‌اند و از این منظر زنان آسیب دیده در جامعه ما نیز از اصلی‌ترین مخاطبان حرفه مددکاری هستند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که روز به روز به سمتی حرکت کنیم که از جمعیت مددجوی کشور کاسته و به مددکاران ما افزوده شود تا حمایتگری و خدمت رسانی بیشتری به مددجویان واقعی که هنوز نتوانسته‌اند از این حیطه آسیب‌های اجتماعی خارج شوند، ارائه شود.

تفاهم‌نامه‌هایی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی زنان

بر همین اساس، معاونت امور زنان و خانواده درصدد ارائه تفاهم‌نامه‌هایی برآمد که منظور از آن پیشگیری از تمامی‌ آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در حوزه زنان بود که شامل تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی در محور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با موضوع ساماندهی وضعیت زنان در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی ‌و تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در محور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با موضوع انجام فعالیت‌های مطالعاتی و پژوهشی درباره آسیب‌های اجتماعی زنان می‌شود. این معاونت همچنین طرح‌هایی در جهت توان‌افزایی زنان و خانواده داشته است که از جمله آن‌ها به طرح حمایت از طرح‌های مشاوره‌ای، تربیتی، فرهنگی مرتبط با امور زنان و خانواده از طریق شناسایی آسیب‌ها و تعیین امکانات مورد نیاز جهت ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره‌ای به دانش آموزان دختر در معرض خطر در 8استان، تهیه اطلس شیوع انواع آسیب‌های روانی-اجتماعی دانش آموزان دختر به تفکیک مناطق جغرافیایی تحت پوشش، طرح حمایت از برنامه‌های آموزشی و طرح‌های فرهنگی برای تعمیق باورهای دینی و تحکیم و پویایی خانواده در قالب آموزش مهارت‌های زندگی به دختران دانش‌آموز کم‌توان ذهنی دوره ابتدایی و ارایه آموزشهای مرتبط به والدین دارای فرزند کم‌توان ذهنی در 7 استان کشور اشاره کرد که در قالب موافقتنامه با وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید. حمایت از طرح‌های مشاوره‌ای، تربیتی، فرهنگی مرتبط با امور زنان و خانواده در قالب ارایه مشاوره خانواده در دادگاه‌های خانواده استان چهار محال و بختیاری با نظارت ریاست کل دادگستری استان، ارائه لایحه مرجع ملی صیانت و حمایت از زنان در برابر خشونت به هیات دولت، پیشنهاد ایجاد مرجع ملی پیشگیری از قاچاق انسان بویژه زنان و کودکان به رییس جمهور و پیشنهاد اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان به معاونت حقوقی قوه قضائیه از دیگر اقدامات انجام شده است. پیشنهاد تعیین مجازات‌های جایگزین برای زنان زندانی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر با محکومیت کمتر از 91روز با همکاری ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها و وزارت دادگستری، پیشنهاد تشکیل کارگروه حمایت اجتماعی از زنان بهبودیافته از اعتیاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماع، درخواست تخصیص اعتبار خاص برای درمان قربانیان اسیدپاشی، ارائه لایحه تشدید مجازات اسیدپاشی، پیگیری ساماندهی وضعیت زنان کارتن‌خواب باردار در تهران از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط و عضویت در کارگروه آسیب‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان و انعکاس موارد مرتبط با زنان و خانواده سایر اقداماتی بوده است که معاونت امور زنان و خانواده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده است. معاونت امور زنان در حالی به کاهش آسیب‌های اجتماعی ورود کرده است که مشکلات و مسایل عدیده و پیچیده‌ای که گریبان‌گیر افراد، خانواده‌ها و گروه‌های مختلف در جوامع بزرگ و کوچک می‌شود، بسیاری از افراد را نیازمند دریافت حمایت از جانب سازمان‌های رسمی ‌و غیررسمی ‌می‌کند. پیگیری‌های دولت یازدهم برای حفظ و ایمنی از زنان در جامعه بسیار نویدبخش است، در همین راستا ما هم امیدواریم که خود زنان هم در راستا با طرح‌های حمایتی دولت گام‌های بزرگی بردارند و باور کنند که مهره‌های اصلی در جامعه هستند و راحت خود را به دست هر سرنوشتی نسپارند.

 

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: در هر دقیقه 5 شغل ایجاد می‌شود!
:: بازی با مشاغل ممنوعه
:: زنانی که پای زندگی‌شان لنگ می‌زند
:: دستفروشان چوب حراج به اقتصاد زده‌اند
:: وضعیت بیمه و درمان هنرمندان تئاتر دچار نابسامانی است
:: ظریف: قطعا اجازه زیاده‌خواهی در مذاکرات را به غرب نمی‌دهیم
:: مرهم حمایت بر زخم‌های زنانه
:: مذاکرات همچنان بر یک پاشنه می‌چرخد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 647
تاریخ : دوم خرداد ماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح