با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن

شهاب الدین/

در آواز یکی از معمول‌ترین مشکلاتی که اغلب هنرجویان با آن روبه رو هستند بالا رفتن حنجره در اجرای نت‌های بالاتر از محدوده‌ی گفتار است. اگر همین لحظه انگشت تان را بر روی برجستگی سیب گلویتان بگذارید و بزاق دهانتان را قورت دهید شاهد بالارفتن سیب گلویتان می‌شوید. این حرکت بالارونده موجب می‌شود که مواد غذایی به مجاری تنفسی وارد نشود ولی این حرکت در امر آواز مشکل جدی به وجود می‌آورد! به نظر می‌رسد که هنرجو برای اجرای محدوه‌های بالاتر از سطح فعلی‌اش، آنها را به صورت ذهنی در جای بالاتری از مرکز صحبت کردن خود جستجو می‌کند و به قول راجرلاو تمایل دارد تا گردن را مانند زرافه‌ای که برگ‌ها را می‌چیند به سمت بالا بکشد و در بسیاری مواقع این حرکت غیر طبیعی درونی هم اتفاق می‌افتد و سیب گلو و به عبارتی حنجره با حرکت بالارونده‌اش موجب بسته شدن ته گلو و قطع شدن صدا می‌شود. برای این منظور همیشه انگشت تان را بر روی برجستگی سیب گلویتان بگذارید و در محدوده‌های نت‌های اوج آوازتان آن را زیر نظر بگیرید! اگر از روی انگشتتان عبور کرد بدانید که شما نیز مشکل حنجره بالا را در تکنیک آوازتان دارید و آن چیزی را که در صداسازی به‌عنوان آماده‌سازی گلو از آن یاد می‌شود باید انجام دهید! خوشبختانه حنجره عضو بسیار حساسی است که به خوبی می‌تواند به جایگاه اصلیش برگردد و با کمی ‌صبر و حوصله می‌توان شیطنت‌های مخربش را مهار کرد! در صداسازی چیزی تحت عنوان تکنیک پایین آوردن حنجره داریم که به آن «تکنیک یوگی» گفته می‌شود.کافیست صدای آقا خرسه در کارتون یوگی و دوستان را تقلید کنید! اگر انگشت را روی سیب گلو بگذارید و این صدا را تقلید کنید متوجه پایین رفتن سیب گلوی‌تان می‌شوید! فراموش نکنید به هیچ وجه تلاش نکنید که با تنش وارده از جانب خودتان سیب گلو را پایین بیاورید فقط صدای یوگی را تقلید کنید و اجازه دهید این روند به صورت طبیعی با تقلید صدایی که می‌کنید اتفاق بیفتد! این تمرین، خانم و آقا نمی‌شناسد تنها آسیب شناسی که باید عنوان کنم این است که اجازه ندهید رنگ صوتی‌تان در این تکنیک هوادار شود چون وارد یک جریان غلط دیگر می‌شوید و اجازه نمی‌دهد تارهای صوتی‌تان حالت زیپ مانندش را در طول تمرین حفظ کند، در واقع هوا از میان تارهای صوتی عبور می‌کند و جداره‌ی داخلی تارهای صوتی به ارتعاش صحیحی نمی‌رسد!

بنابراین با صدایی کاملا پر رنگ، لحن بانمک یوگی را در گفتار روزمره‌تان تمرین کنید و خوش بگذرانید و در آوازتان نیز آن را پیاده کنید! فراموش نکنید این تنها یک تمرین است، نه لحنی که شما بخواهید در آلبوم منحصر به فردتان به نمایش بگذارید! رفته رفته با این تمرین ته گلو باز می‌شود و امکان رسیدن به محدوده‌ی بالاتر از صدای سینه‌تان را که همان محدوده‌ی صدای میانی است، فراهم می‌سازد! از موهبت‌های دیگری که این تکنیک برایتان به ارمغان می‌آورد حجم بسیار زیاد در صدای سینه‌تان است که به مرور حالت غول آسایی پیدا می‌کند، ولی توجه داشته باشید که اگر فریب این حجم صوتی را بخورید و بخواهید آن را در اجرای نت‌های بالاتر نیز گسترش دهید در دام صدای سینه گرفتار خواهید شد چون بزرگ نگه داشتن صدا در محدوده‌ی صدای میانی برای یک هنرجوی آماتور کاملا پیچیده است چون امکان لغزش در آن مرحله بسیار زیاد می‌شود و هنرجو به اشتباه، تارهای صوتی را با پرتاب هوا بمباران می‌کند!

بدان که همیشه یک راه صحیح وجود دارد و ده‌ها روش غلط که هم زمان طوری جلوه می‌کنند که به سادگی فریب آن را بخوری و گمان کنی که درست هستند ولی با گذشت زمان متاسفانه متوجه از دست دادن توانای‌هایی می‌شوی که در گذشته داشته‌ای! این روش اشتباه در بلند کردن صدا همان حالتی است که خواننده‌هایی که بسیار علاقمند هستند صدایی همانند خواننده آهنگ خلیج فارس را به نمایش بگذارند درگیر آن می‌شوند و به مرور همان مقدار وسعت اولیه‌ای هم که داشتند را از دست می دهند! متاسفانه حتی هنرمند محبوب‌مان نیز دچار این مشکل در آوازش شده و به سادگی آثار فشار و تنش را نسبت به دوران جوانی‌اش می‌توان مشاهده کرد! این امر به ‌مرور موجب کم شدن وسعت صوتی، بالا رفتن حنجره، بسته شدن گلو و التهاب تارهای صوتی می‌شود و تاثیر ات بسیار مخربی را در آوازمان به وجود می‌آورد!

 

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: دعوا بر سر ارثیه سه میلیاردی
:: منافع انحصارگران سیگار دود شد
:: افت ۹ میلیون نفری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلادی
:: کاری کنید این سفر آخرتان نباشد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 715
تاریخ : بیست و هفتم مردادماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح