" حنجره ی من که توانایی اجرای این نت های بالا را ندارد " 
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم

شهاب الدین/

همیشه شنیده ایم که فلانی صدایش 6دانگ است ، 6دانگ معادل 3اکتاو است و این وسعت صدا مختص به یکسری افراد خاص نیست. همه ی ما دارای این امکان هستیم که لااقل به 3اکتاو صدا دسترسی پیدا کنیم . با کشف صدای میانی شما به این توانایی خواهی رسید . یکی از موارد نادرستی که به شدت بین موزیسین ها جا افتاده تقسیم بندی هنرجویان در مورد وصعت صدایشان است و از همان روزهای اول برای آنها یک حد و مرز غیر واقعی ترسیم می کنند که این امر موجب می شود حقیقتی بسیار عظیم در مورد امکانات نهفته ی او کشف نشده باقی بماند . این تقسیم بندی در آقایان و خانم ها به طور کلی از این قرار است:

مردها به ترتیب : باس ، باریتون ، تنور .

خانم ها : آلتو ، سوپرانو .

غافل از اینکه این تقسیم بندی به رنگ صوتی خواننده ها مربوط می شود و نه به وسعت صدایی . تنها این محدودیت ها در تئوری موسیقی و هارمونی جا افتاده ولی در دنیای امروز صداسازی به طور کلی رنگ باخته است . در علم صداسازی مدرن با ارائه ی تکنیک های بی نظیری میتوان موجبات رسیدن به متنوع ترین رنگ های صوتی را که تارهای صوتیمان در محدوده های گوناگونی در اختیار دارد ، فراهم سازد . یعنی یک خواننده ی باس به راحتی به نت های اوج یک خواننده ی تنور برسد ، آن هم بدون کوچک ترین تنش در مرکز صحبت کردن ، تنها با رنگی تیره تر! حتی جالب تر اینکه امکانات صدای میانی به حدی شگفت انگیز است که ده ها رنگ صوتی را در دل خود دارد یعنی یک خواننده ی  باس با تمرین میتواند رنگ صوتی یک خواننده ی تنور را به همان روشنی به نمایش بگذارد . تنها و تنها باید به آن درجه از مهارت برسیم . همین موضوع در ارتباط با خانم ها نیزصدق میکند ، یعنی یک خواننده ی آلتو میتواند به نت های اوج یک خواننده ی سوپرانو برسد و یک خواننده ی سوپرانو به نت های پایین یک خواننده ی آلتو برسد. دو محدوده ی غیر معمول نیز وجود دارد: وکال فرای ( بم ترین صدای انسان ) و محدوده ی سوت ( بالاترین محدوده ی صوتی انسان که یک پنجم طول تار صوتی به ارتعاش میرسد). در مورد وکال فرای نمونه هایی در موسیقی تبتی وجود دارد که گمان می کنی از حنجره ی یک زن صدایی به بمی غرش یک شیر خارج میشود و از لحاظ فرکانسی معادل با بم ترین کلیدهای پیانوست و در مقابل اگر مردی در محدوده ی سوت تسلط داشته باشد میتواند به بالاترین محدوده ی صدای سر یک خواننده ی زن برسد . نمونه ی آن را برت منینگ در فایل های صوتی آموزشی اش در 5اکتاو به راحتی نشان داده است. 

 

امیدوارترین و نا امیدترین مردم دنیا اهل کدام کشورها هستند؟
گروه جامعه/  امیدواری به آینده یکی از شاخصه‌های سلامت روانی یک جامعه است. جامعه نا امید جامعه‌ای است که به هر نحوی نمی‌تواند اعضای خود را نسبت به آینده متقائد کند. این مشکل به نوبه خود بر روی امید به زندگی، فرزندآوری و نشاط اجتماعی تاثیر می‌گذارد. اما امیدوارترین مردم دنیا مردمان کدام کشور دنیا هستند؟ نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم آفریقا و آسیا با خوش‌بینی منتظر سال ۲۰۱۵ هستند و امیدوارند سالی بهتر از سال قبل در پیش داشته باشند، اما در اروپای غربی مردم به سال ۲۰۱۵ خوش‌بین نیستند. ...
 
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: دعوا بر سر ارثیه سه میلیاردی
:: منافع انحصارگران سیگار دود شد
:: افت ۹ میلیون نفری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلادی
:: کاری کنید این سفر آخرتان نباشد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 715
تاریخ : بیست و هفتم مردادماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح