پافشاری طرفین مذاکراه کننده بر مواضع خود 
ظریف: قطعا اجازه زیاده‌خواهی در مذاکرات را به غرب نمی‌دهیم

گروه سیاسی/

سخنگوی کاخ سفید: دسترسی به مراکز نظامی‌هنوز از موضوعات مورد مذاکره است

 بعد از آنکه رهبر معظم انقلاب در سخنانی در دانشگاه امام حسین(ع) به طور قاطع مخالفت خود را مبنی بر نظارت و بازرسی از سایت‌های نظامی‌اعلام کردند کاخ سفید بر خواسته خود اصرار ورزید. این در حالی است که تاکنون آمریکا و دیگر هم پیمانانش به دنبال آن بودند که بتواند از طریق فشارهای سیاسی در مذاکرات هسته‌ای، راه را برای بازرسی از مراکز نظامی‌کشورمان باز کنند، اما این فشارها که در قالب مذاکرات چیدمان شده است با مخالف صریح مقامات سیاسی کشورمان روبه‌رو شده است. 

حفظ اسرار نظامی‌کشورمان دقت کنیم

بعد از رهبری اولین شخصی که به از نظرات آیت الله خامنه‌ای دفاع کرد حسن روحانی بود. روحانی پنجشنبه شب در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی با تاکید بر این‌که «تحقیق و توسعه خط قرمز ماست و مذاکره کنندگان به خطوط قرمز واقفند» گفت: نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی‌برای دولت مطاع است و هرگز توافقی را امضا نمی‌کنیم که به کسی اجازه دسترسی به اسرار علمی‌و نظامی‌کشور را بدهد. رئیس جمهور گفت: به ملت ایران قول می‌دهم هر کس که امروز شاهد این مذاکرات است و فردا به آن مراجعه می‌کند، نسبت به مباحث مطرح شده در حوزه‌های فنی، حقوقی و قضایی احساس غرور و افتخار کند و به دیپلمات‌ها و کسانی که به نمایندگی از ملت ایران بر سر میز مذاکره نشسته و حرف می‌زنند، فخر ورزد. روحانی با اشاره به مباحث مربوط به پذیرش پروتکل الحاقی در مذاکرات هسته‌ای و با تاکید بر اینکه مدیریت اجرای پروتکل الحاقی با ما و بر مبنای رعایت خطوط قرمز خواهد بود، گفت: امروز ۱۲۴ کشور دنیا این پروتکل را امضا کرده‌اند زیرا پروتکل‌ها شامل مقررات بین‌المللی هستند. رئیس‌جمهور با اشاره به پذیرش پروتکل‌هایی نظیر پروتکل EKO یا پروتکل‌های بانکی، گفت: نمی‌توان در عرصه بین‌المللی گفت که این مقررات ربطی به ما ندارد و ما می‌خواهیم در هوانوردی از مقررات مربوط به خطوط هوایی یا ساخت تجهیزات هواپیما اجتناب کنیم و یا مقررات بانکی را زیر پا بگذاریم، چرا که اگر این کار را انجام دهیم، دیگر هیچ هواپیمایی از خارج به فضای ایران نخواهد آمد و به هواپیماهای ایران نیز اجازه فرود نخواهند داد و در مبادلات پولی نیز با هیچ کشوری معامله نخواهیم کرد زیرا حساب ارزی برای جابه‌جایی پول و اعتبار وجود ندارد. رئیس‌جمهور با اشاره به اجرای پروتکل الحاقی از سوی کشورمان در سال‌های گذشته گفت: باید در حفظ اسرار نظامی‌کشورمان دقت کنیم و دسترسی بازرسان آژانس براساس پروتکل باید مدیریت‌شده باشد. روحانی با تأکید بر اینکه آنچه رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه فرمودند برای دولت و همه مطاع است، تصریح کرد: اصول و خط قرمزهای نظام را باید مدنظر قرار دهیم. مذاکرات ما در چارچوب خطوط قرمز است. مسایلی نظیر تداوم غنی‌سازی در کشور از جمله این چارچوب‌ها است چرا که اگر ما نمی‌خواستیم غنی‌سازی کنیم، پرونده در مدت کوتاهی مختومه می‌شد. نظیر اتفاقی که برای کره جنوبی روی داد و ظرف سه ماه پرونده هسته‌ای این کشور بسته شد.

اولویت حفظ خطوط قرمز

در همین رابطه محمدجواد ظریف در اولین اظهار نظر خود بعد از موضع قاطع رهبری در گفت‌وگویی کوتاه با خبرگزاری خانه ملت اظهار داشت: قطعا اجازه زیاده‌خواهی در مذاکرات را به غرب نمی‌دهیم. وی در ادامه افزود: تیم مذاکره‌کننده خود را مقید به حفظ خطوط قرمز نظام در تمام مباحث مذاکرات هسته‌ای از جمله فردو می‌داند. ظریف در پاسخ به سوالی مبنی‌بر زیاده‌خواهی جدید آمریکا در بحث مذاکرات هسته‌ای به‌ویژه موضوع فردو و موضوع بازرسی از تأسیسات نظامی‌نظرتان چیست، گفت: بارها من و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید کرده‌ایم که قطعا اجازه زیاده‌خواهی به طرف‌های غربی در بحث مذاکرات هسته‌ای نمی‌دهیم. وزیر امور خارجه کشورمان، ادامه داد: به‌طور حتم تیم مذاکره‌کننده خود را مقید به حفظ خطوط قرمز نظام در تمام مباحث مذاکرات هسته‌ای از جمله فردو می‌داند.

اختلاف بر سر بازرسی‌های نظامی

با اینکه موضع قاطع رهبران سیاسی ایران به خوبی بیان داشته شده است، اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه موضوع دسترسی به برخی سایت‌های نظامی ‌ایران هنوز از موضوعات مهم مورد بحث است گفت: با ایران توافق کردیم که در زمینه دسترسی به سایت‌های مربوط به ابعاد نظامی ‌هسته‌ای به یک فهرست مشترک دست‌یابیم. ماری‌هارف، سخنگوی کاخ سفید گفت: اگر امکان دسترسی و نظارت به سایت‌های هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد هیچ گونه توافقی در کار نخواهد بود.‌هارف ادامه داد: ما و ایران بر سر اجرای یک روند مشخص که بتواند نگرانی‌های مربوط به ابعاد نظامی ‌برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند توافق کرده‌ایم که بخشی از این روند مربوط به موضوع دسترسی است که بنا بر پروتکل الحاقی که ایران آن را به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای اجرا خواهد کرد، آژانس می‌تواند امکان دسترسی گسترده را داشته باشد.‌ هارف هم‌چنین تاکید کرد:‌ البته موضوع دسترسی به سایت‌های هسته‌ای و نظامی ‌ایران هنوز یکی از موردهای مهم مورد بحث در مذاکرات باقی مانده است. اما اگر به ما در زمینه امکان دسترسی به همه تاسیساتی که ممکن است مربوط به ابعاد نظامی‌برنامه هسته‌ای ایران باشد اطمینان داده نشود همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام کردیم این موضوع یک مشکل جدی برای ما خواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که موضوع دسترسی هنوز از موردهای در حال مذاکره است، افزود: ما توافق کرده‌ایم که در زمینه دسترسی به سایت‌ها و تاسیسات ایران یک فهرست مشترک دست‌یابیم. اما اگر در نهایت نتوانیم به طور مثال نیاز لازم خود را برای دسترسی به تاسیسات مربوط و ابعاد نظامی ‌برنامه هسته‌ای ایران فراهم کنیم به طور قطع توافقی در کار نخواهد بود و این موضوع را همیشه با صراحت اعلام کرده‌ایم. مقامات ایران همواره اعلام کرده‌اند که بازدید از مراکز حساس نظامی‌درچارچوب معاهدات بین‌المللی و تعهدات ایران به آژانس تعریف نشده است و بر اساس پروتکل الحاقی که ایران در صورت توافق نهایی هسته‌ای با 1+5 به‌طور داوطلبانه اجرا خواهد کرد، اجازه دسترسی مدیریت شده به برخی تاسیسات داده خواهد شد.

فشار بر ایران!

سخنان ماری‌هارف که از زبان سیاست مداران آمریکایی بیان می‌شود نشان می‌دهد که اهداف سیاسی و بعضا مداخله جویانه آمریکا بیش از آن چیزی است که دیده می‌شود. از سوی دیگر وقتی مصاحبه باراک اوباما در آمریکا منتشر و در آن اعلام کرد که برخی ازهداف شخصی وی در توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد ناخودآگاه فضای مذاکرات بار دیگر به تاریکی کشیده شد. چنانکه در این رابطه این در حالی است جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در خصوص مصاحبه رئیس جمهور آمریکا با نشریه آتلانتیک گفت: رئیس جمهور اوباما به خوبی این موضوع را درک می کند که جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی از اولویت زیادی برای ما برخوردار است. رئیس جمهور تلاش کرده است تا پایان این موضوع را دنبال کند اما حقیقت این است افرادی که هم اکنون تحت فشار قرار دارند،ایرانی ها هستند.این اقتصاد آنان است که به شدت تحت تحریمهای بین المللی که این دولت در تعامل با همپیمانانمان اجرایی کرد،آسیب دیده است.این واحد پولی آنها است که به شدت تضعیف شده است.این تجارت و صادرات ایران است که به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است..ما به این حقیقت واقف هستیم که اهرم های زیادی در رابطه با ایران برای ما وجود دارد که این موضوع سبب شده است که ما نخستین بار شاهد حضور سازنده دیپلماتیک ایران در مذاکرات باشیمارنست اضافه کرد: این یک نتیجه گیری زود هنگام نیست و لازم است که ما شاهد این باشیم که ایران تعهداتی را بدهد و آنها هنوز این کار را صورت نداده اند. ما منتظریم که آنها تا سی ام ژوئن این تعهدات را بدهند.این موضوع سبب شده است که رئیس جمهور این موضوع را با جدیت دنبال کند.

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: در هر دقیقه 5 شغل ایجاد می‌شود!
:: بازی با مشاغل ممنوعه
:: زنانی که پای زندگی‌شان لنگ می‌زند
:: دستفروشان چوب حراج به اقتصاد زده‌اند
:: وضعیت بیمه و درمان هنرمندان تئاتر دچار نابسامانی است
:: ظریف: قطعا اجازه زیاده‌خواهی در مذاکرات را به غرب نمی‌دهیم
:: مرهم حمایت بر زخم‌های زنانه
:: مذاکرات همچنان بر یک پاشنه می‌چرخد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 647
تاریخ : دوم خرداد ماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح