از انگلیس تا ترکیه 
گردشگری اقتصاد کدام کشورها را نجات داد؟

گروه جامعه/

گردشگری نشان داده است که می‌تواند صنعت قابل اتکایی برای کشورهای جهان باشد. در حالی که تمرکز ثروت در برخی از کشورهای جهان به نابرابری‌های اقتصادی دامن زده است صنعت گردشگری می‌تواند این نابرابری را کاهش دهد. در شرایط بحران اقتصادی در کشورهای غربی این صنعت گردشگری بود که توانست دست اقتصاد برخی از این کشورها را بگیرد. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و در شرایط سقوط قیمت نفت اگر ما صنعت گردشگری سودآوری داشتیم می‌توانستیم بسیار بهتر این شرایط دشوار را مدیریت کنیم. بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری در سال 2013 از جابجایی یک میلیارد و 187 میلیون نفر گردشگر خارجی بین کشورهای مختلف هزار و 250 میلیارد دلار درآمد نصیب کشورهای جهان شده است. مسعود سلطانی فرمعاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ در پنجمین همایش شهر ایده‌آل که از سوی منطقه آزاد کیش برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: در سال 2013 میلادی گردش مالی کشورها در حوزه تفریحات، سرگرمی ‌و امکانات ورزشی، شش‌هزار و 500 میلیارد دلار بوده است که از این میزان شاید حدود نیمی‌ مربوط به بخش گردشگری داخلی و خارجی کشورهای مختلف است. وی در ادامه گفت: فرانسه، آمریکا، چین، اسپانیا، آلمان، انگلیس، روسیه، مالزی، ایتالیا، ترکیه از مقصدهای مهم گردشگری در دنیا هستند، شهر پاریس نیز مدت هفت سال از 2005 تا 2012 شهر اول گردشگری جهان بوده که در سال 2013 جای خود را به استانبول ترکیه داد.

گردشگری هنوز ناجی اقتصاد یونان

در یونان صنعت گردشگری تاثیر مثبتی بر روی شاخص‌های اقتصادی این کشور داشته است. بیش از 23 میلیون گردشگر سال گذشته میلادی به یونان سفر کرده‌اند. صنعت پر رونق گردشگری در سال ۲۰۱۳ میلادی مازاد توازن تجاری و توازن سرمایه‌گذاری در کشور را در پی داشته که از سال ۱۹۴۸ بی‌سابقه اعلام شده است. این مازاد درآمد در مجموع ۱۲۴۴ میلیارد یورو برآورد شده است. به گزارش یورو نیوز این در حالی است که در سال2012 یونان با کسری درآمدی بیش از چهار هزار و ششصد میلیارد یورو مواجه بوده است. با این وجود کارشناسان اقتصادی به اقتصاد یونان زیاد خوش بین نیستند. از جمله اقدامات و تدابیری که دولت یونان برای رونق صنعت گردشگری خود اندیشیده است می‌توان به کاهش مالیات بر ارزش افزوده در رستوران‌ها اشاره کرد که از ماه دسامبر سال 2014 تاکنون 10درصد کاهش یافته است. همچنین دولت یونان تصمیم گرفته است ساعت بازدید از موزه‌ها و اماکن گردشگری را افزایش دهد تا گردشگران خارجی بیشتری بتوانند از این اماکن بازدید کنند. دمیتریوس پاندرمالیس رئیس موزه آکروپل یونان در این باره می‌گوید چون بیشتر گردشگران خارجی که به یونان می‌آیند بیشتر درخواست بازدید از موزه‌ها می‌کنند ما نیز تصمیم گرفته‌ایم که ساعات کارموزه‌های کشور را افزایش دهیم تا اینگونه گردشگران بیشتری از آنها بازدید کنند و در نتیجه درآمد بیشتری عاید کشور شود. اجرای این تدابیر در یونان باعث شده است تا بازدید از موزه‌های این کشور 35 درصد افزایش یابد. بر اساس این گزارش، عملکرد صنعت گردشگری در یونان اکنون نسبتا خوب شده است. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که 23 میلیون نفر گردشگر طی سالی که گذشت از این کشور بازدید کرده‌اند.

یونان هم اکنون حدود 18 میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد دارد

کارشناسان علت اصلی این امر را کاهش چشمگیر هزینه اقامت در مراکز اقامتی یونان به‌ویژه در ماه‌های اخیر که در برخی موارد تا 40 درصد بوده، می‌دانند و بر این باورند که صنعت گردشگری یونان زودتر از دیگر بخش‌های اقتصاد این کشور احیا خواهد شد. کارشناسان همچنین پیش‌بینی می‌کنند با ادامه روند فعلی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی یونان از رقم فعلی 14 درصد به رقم 24 درصد در سال 2030 برسد. مدتی قبل نیز پارلمان یونان قانون جدیدی را به تصویب رساند که بر اساس آن سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری یونان از پرداخت برخی مالیات‌ها معاف شده و شرایط سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری دریایی این کشور نیز آسان می‌شود.

ترکیه

سال 2014 تا کنون سال خوبی برای گردشگری ترکیه بوده و ترکیه مصصم شده به عنوان 5 مقصد برتر گردشگری جهان جای بگیرد. مدیر اتحادیه آژانس‌های گردشگری ترکیه "بشاران یولسوی" اعلام کرد که طبق آمارهای بدست آمده، از ابتدای سال 2014 تا پایان ماه ششم سال، سال خوبی برای گردشگری ترکیه بوده و به ویژه از هنگامی ‌که ترکیه مصصم شده به عنوان 5 مقصد برتر گردشگری جهان جای بگیرد این روند خرسند کننده بوده است. به گزارش دیلی صباح، اولسوی افزود، درشرایطی در ماه‌های نخست سال از نظر گردشگری خوب بوده این بخش در فصل تابستان به اوج بهره‌وری خود رسید. طبق آمارهای منتشر شده از سوی وزارت گردشگری و فرهنگ ترکیه تعداد گردشگرانی که از منطقه اطراف کشور از ترکیه دیدار کردند با 13.25 درصد رشد درماه جولای مواجه بوده که درمقایسه با سال قبل به 5.214.516 نفر رسیده است. تعداد گردشگرانی که از ژانویه تا جولای 2014 از این کشور دیدن کرده‌اند نیز با رشد 6.84 درصدی مواجه بوده است. میزان درآمد به‌دست آمده از صنعت توریسم نیز طی شش ماه نخست سالبه بیش از 13,783,811,000 دلار رسیده است. اولسوی همچنین پیش‌بینی کرد که تعداد گردشگران خارجی درآینده نزدیک به 42 میلیون نفر برسد و درآمد حاصل از گردشگری نیز به حدود 35-36 میلیارد دلار افزایش یابد. ترکیه با نزدیک 40 میلیون نفر گردشگر خارجی درسال درتلاش است گردشگران بیشتری را با تمرکز بر بازارهای جدید همانند برزیل، روسیه، هند و افریقای جنوبی به‌خود جذب کند. طبق اظهارات او تعداد گردشگران در ترکیه طی سال گذشته 39 میلیون نفر بود با درآمدی حدود 32.3 میلیارد دلار . در سال 2013 درآمد گردشگری حدود 21 درصد از کل درآمد صادرات خارجی ترکیه را تامین کرد. درآمدهای گردشگری علاوه براین حدود 32.4 درصد از کل تجارت خارجی این کشور را پوشش می‌دهد.

اسپانیا

اسپانیا از جمله کشورهایی است که با بحران اقتصادی مواجه بوده است این بحران باعث بیکاری و فرار جوانان از این کشور به سمت دیگر کشورهای اروپایی شده است. اما همین کشور به مدد درآمدهای بخش گردشگری اقتصاد خود را هنوز سرپا نگه داشته است. این کشور هم اکنون حدود65 میلیارد دلار از گردشگری درآمد دارد. که درآمد بالایی در نوع  خود به حساب می‌آید.

انگلیس

 انگلیس ازجمله کشورهایی است که بعد از المپیک لندن دوباره سطح گردشگری حود را بیش از پیش سودآور کرده است و در شرایط بحران اقتصادی حدودا 45 میلیارد دلار از این بخش درآمد داشته است. علاوه بر این کشورها مالزی  تایلند و امارات علیرغم ناملایمات سیاسی در برخی از این کشورها و کاهش درآمد گردشگری، همچنان بر این صنعت تکیه دارند و بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: گردشگری اقتصاد کدام کشورها را نجات داد؟
:: از خریدن سازدهنی 20 قرانی تا نگارش سمفونی
:: توسعه اقتصادی آبادان و خرمشهر زمینه‌ساز تصمیم مهم دولت برای توسعه منطقه آزاد اروند بود
:: امروز دیگر نظر منتقدان اذیتم نمی‌کند
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 542
تاریخ : سیزدهم دی ماه هزارو سیصدو نودو سه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح