وعده رییس جمهور به مردم؛ رشد اقتصادی بالای ۶ درصد تا پایان سال ۹۴

رییس جمهوری درباره مستندات مهار تورم و خروج از رکود اقتصادی‏، با یادآوری اینکه کشور در زمان آغاز به کار دولت یازدهم‏، با معضل بسیار بزرگ رکود تورمی ‌مواجه بود، گفت: همه قدم‌هایی که دولت برای مقابله با رکود تورمی‌برداشته، با مشورت صاحب‌نظران و متخصصین بوده و اگر یاری و حمایت عامه مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری نبود، به این نقطه نمی‌رسیدیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رییس جمهوری دوشنبه شب در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی، دستاوردهای دولت را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تشریح کرد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در آغاز این گفت و گو ضمن تبریک عید سعیدغدیر‏، گفت: غدیرخم، حادثه بسیار تاریخی برای همه مسلمانان بود و از آن روز تا کنون شاهد آثار آن هستیم. همچنین امیدوارم همه ما جزو متمسکین به ولایت امیر المؤمنین و ائمه هدی علیهم السلام باشیم و روز به روز وحدت و اتحاد در میان مسلمانان بویژه در میان مسلمانان و همه اقوام و ادیان رسمی‌در ایران و کلیه ایرانیان عزیزی که در داخل و خارج کشور هستند بیشتر شود و با وحدت، انسجام و اتحاد بتوانیم کشور را به نقطه‌ای برسانیم که نقطه مطلوب برای همه ایرانیان است.

اقدامات دولت بامشورت صاحبنظران بوده‌است

رییس جمهوری در پاسخ به اولین سوال مجری برنامه درباره مستندات مهار تورم و خروج از رکود اقتصادی‏، با یادآوری اینکه کشور در زمان آغاز به کار دولت یازدهم‏، با معضل بسیار بزرگ رکود تورمی‌ مواجه بود، گفت: همه قدم‌هایی که دولت برای مقابله با رکود تورمی ‌برداشته، با مشورت صاحبنظران و متخصصین بوده و اگر یاری و حمایت عامه مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری نبود، به این نقطه نمی‌رسیدیم. دکتر روحانی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی ایران در سال‌های 91 و 92 به ترتیب برابر منفی 6.8 و منهای 2.9 بوده است، افزود: یعنی کشور 8 الی 9 فصل پشت سر هم رکود را تجربه کرده‌است. ایران غیر از سال‌های اولیه انقلاب که شرایط خاص خودش را داشت، هیچ زمانی اینچنین رکودی توأم با تورم بالای 40 درصد را تجربه نکرده بود و وقتی رکود عمیق می‌شود، خروج هم سخت و مشکل است. رییس شورای عالی اقصاد با بیان اینکه آثار اولیه خروج کشور ‌از رکود اقتصادی از زمستان سال گذشته‏، خود را نشان داد، گفت: اولین بخشی که زمستان سال گذشته از رکود خارج شد، بخش نفت بود و رشد صادرات نفت 13.7 شده است. همچنین در زمستان سال گذشته، رشد واردات کشور در مجموع به اندازه 22.2 رشد داشته‌است.

رشد فوق العاده‌ای را در گردشگری تجربه کردیم

رییس جمهوری همچنین میزان رشد واردات کشور در زمستان سال گذشته در بخش مواد اولیه را 16.4 و در بخش سرمایه‌ای و کارخانجات و ماشین‌آلات را برابر 32 درصد اعلام کرد و گفت: این رشد به ما اعلام می‌کرد که ما باید به تدریج خروج از رکود را تجربه کنیم. به طوری که در سه ماهه اول 93 شاهد تحرک خوبی در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور بودیم و بخصوص رشد فوق‌العاده‌ای را در گردشگری تجربه کردیم. دکتر روحانی میزان رشد بخش‌های گردشگری‏، صنعت و معدن، تولید خودرو، نفت و کشاورزی در سه ماهه اول سال 93 نسبت به سه ماهه اول سال 92 را به ترتیب واجد رشدهای 2 برابری، حدود 10 درصد، 80 درصدی، بیش از 6 درصدی و 3.3 درصدی اعلام کرد و گفت: البته در بخش‌های دیگر اقتصادی کشور نیز شاهد رشد هستیم و بر اساس محاسبات اولیه و پیش‌بینی‌ها، پایان سال هم رشد مثبتی خواهیم داشت تا به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم اعلام بکنیم.

دولت و مردم به هم نزدیکتر شده‌اند

دکتر روحانی در ادامه در پاسخ به مجری مبنی بر اینکه "فکر می‌کنید اگر مذاکرات به نتیجه نرسد روند رشد این بخش‌ها ادامه خواهد داشت"، اظهار داشت: اولین عامل شروع حرکت اقتصادی در ایران، اعتماد و امید مردم بود. مردم به دولت اعتماد کردند و دولت هم به کارشناس‌، صاحبنظران، دانشگاهیان و کل ملت ایران که حامی‌اش بودند اعتماد کرده‌است که این اصلش، سرمایه اجتماعی است. ریشه حرکت ما در اقتصاد، سرمایه‌ اجتماعی است یعنی دولت و ملت به هم نزدیک‌تر شدند و این اساس کار بود. رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: از طرف دیگر مردم احساس کردند که دولت یازدهم در زمینه سیاست خارجی با منطق، کارشناسی و تبحر لازم حرکت می‌کند. در دنیای سیاست خارجی که قدرت‌های بزرگ روبه‌روی ما هستند، اینکه ایران قادر است با 6 قدرت بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشیند، بحث کند و با منطق و استدلال به یک توافق برسد، هر چند تفاهم موقت 6 ماهه، خود قدم بسیار مهمی‌بود که دولت برداشت و مردم احساس می‌کنند که تلاطم‌های خارجی کاهش پیدا کرده‌است.

کشورهای بزرگ داوطلب صحبت و مذاکره با ایران هستند

دکتر روحانی با تاکید بر نقش کارآفرینان در تداوم رشد اقتصادی کشور، تصریح کرد: ما در زمینه هسته‌ای هرگونه حرکت کنیم، مردم می‌دانند که روابط با دنیای بیرون طبق وعده‌ای است که در انتخابات به مردم دادیم و این وعده همان تعامل سازنده با جهان است. امروز بحث هسته‌ای، یک جزء از مباحث روابط خارجی ایران است و امروز جایگاه ایران طوری است که در یک اجلاس بین‌المللی، کشور بزرگی نیست که داوطلب صحبت، مذاکره و ملاقات با ایران نباشد. البته ممکن است با کشوری به دلایلی نخواهیم بنشینیم و صحبت کنیم، اما همه داوطلب هستند. دکتر روحانی افزود: قبلا وقتی با مقامات ایرانی ملاقات می‌کردند، زبان‌شان گاهی زبان نصیحت بود اما امروز زبان‌شان، زبان سوال است؛ راجع به منطقه، اقتصاد ایران، مسایل مختلف کشور و جهان می‌پرسند. اصولاً سیاست خارجی ما یک حرکت و گام به جلو برداشته است.

رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای، کار بزرگ پیش رو

رییس جمهوری با بیان اینکه "در موضوع هسته‌ای موفق شدیم به یک توافق موقت دست پیدا کنیم و امروز کار بزرگی پیش رو داریم و آن رسیدن به توافق نهایی است"، اظهار داشت: این کار بسیار بزرگی است چرا که موضوعی است که 12 سال بین ایران و کشورهای بزرگ جهان، مورد بحث بوده‌است. یک معضل 12 ساله را یکی دو روزه نمی‌شود بطور کامل حل و فصل کرد اما قدم‌هایی که تا به امروز طی کرده‌ایم، قدم‌های خوبی بوده است. دکتر روحانی گفت: در کلیات موضوع هسته‌ای یک اتفاق نظری با 1+5 داریم، البته جزئیات هم خیلی مهم است و درباره جزئیات هنوز بحث‌های مهمی‌ داریم. حجت الاسلام والمسلمین روحانی تصریح کرد: امروز 1+5 قبول کرده که موضوع هسته‌ای ایران و حق ایران را در این خصوص به رسمیت بشناسد و این مساله دیگر جای بحث نیست، حالا اینکه برای چند سال ایران، چه مسایل و شرایطی را بپذیرد و آن هم بطور محدود این مورد بحث است. در اینکه باید تحریم برداشته شود، جای اختلاف نظر وجود ندارد، حالا از چه زمانی شروع شود اول چه بخش‌هایی باشد، دوم چه باشد، اینها مسایلی است که ما امروز در کلیات با آن توافق داریم.

رییس جمهوری اضافه کرد: در اینکه در نطنز باید غنی سازی انجام شود و اینکه فردو مرکزی برای ایران است و همچنین در اینکه در اراک نیاز به نیروگاه داریم ، دیگر جای بحث وجود ندارد و اینکه ویژگی این نیروگاه چه و چگونه باشد را داریم بحث می‌کنیم. امروز کلیات مسأله مورد اتفاق نظر دو طرف است و هیچ کس دنبال این نیست که ایران غنی‌سازی نکند و این بحث فراموش شده و منتفی و حذف شده‌است. در اینکه ایران برای تولید رادیو داروها در اراک نیروگاه داشته باشد، بحثی وجود ندارد. حتی اینکه ایران در کنار غنی‌سازی از سایر تکنولوژی‌های مدرن هسته‌ای برخوردار باشد یکی از مسایل ما در مذاکره با 1+5 است. الان کشورهایی از 1+5 داوطلب هستند که به محض توافق، در این عرصه با کشورمان همکاری کنند. دکتر روحانی با اشاره به مذاکرات خود با رییس جمهور فرانسه در نیویورک اظهار داشت: در سفر نیویورک مذاکراتی با رییس‌ جمهور فرانسه داشتیم و خود ایشان مطرح کرد که ما می‌خواهیم با ایران تعاملات هسته‌ای داشته باشیم و در مسأله هسته‌ای، فناوری‌های مدرن را در اختیار ایران قرار دهیم. رییس جمهوری تاکید کرد: امروز این بحث که ایران باید همه فناوری‌های مدرن را در اختیار داشته باشد، مورد اتفاق نظر است. حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی با بیان اینکه خوشبختانه ما گام‌های اصلی اقتصاد‌مان را قبل از آنکه موضوع تحریم برداشته شود و در مسأله هسته‌ای به توافق برسیم، برداشته‌ایم، گفت: در زمینه رکود قبل از اینکه به توافق هسته‌ای برسیم و تحریم به طور کامل برداشته شود، از رکود عبور کردیم و امروز هیچ تردیدی وجود ندارد که ما از رکود عبور کرده‌ایم. رییس جمهوری خاطرنشان کرد: مردم عزیز ما باید توجه داشته باشند که وقتی می‌گوییم از رکود عبور کردیم هنوز تا رسیدن به رونق مطلوب فاصله داریم. بحث این نیست که فقط از رکود خارج شویم. دو فصل که نرخ رشد منفی باشد، رکود ایجاد می‌شود و بتدریج اگر این رقم مثبت شد از رکود خارج می‌شویم لذا این معنایش رونق نیست و باید خیلی کار کنیم. دکتر روحانی با بیان اینکه تا به حال هر موفقیتی داشته‌ایم، ملت ایران این کار را انجام داده است، تصریح کرد: اگر در مذاکرات، موفقیتی به دست آوردیم به خاطر ملت ایران بوده‌است و ما به عنوان نماینده کل ملت ایران در مذاکرات حضور پیدا می‌کنیم. رییس جمهوری با اشاره به حمایت‌های همه جانبه از دولت و ضرورت این حمایت‌ها افزود: تفاهم و توافق بین قوای سه‌گانه، حمایت‌های مقام معظم رهبری و هم‌صدا و هم‌فکر بودن ملت ایران در این زمینه خیلی مهم است.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه موضوع هسته‌ای بازگشت ناپذیر است، اظهار داشت: بازگشت ناپذیر است یعنی دیگر به هیچ‌وجه به قبل و گذشته برنخواهیم گشت. به یک شرایطی رسیدیم که دیگر به گذشته و به یکسال قبل برنگردیم اما اینکه چطور پیشرفت می‌کنیم و در این که در 40 روز باقیمانده این موضوع تمام می‌شود و به توافق نهایی می‌رسیم و یا بخشی می‌ماند و احتمالاً تمدید می‌شود و یا نمی‌شود اینها مباحثی است که مطرح است. اراده ما بر این است و فکر می‌کنیم در همین 40 روز باقیمانده مسایل قابل حل و فصل نهایی است و می‌تواند حل و تمام شود اما بر فرض اگر مسایلی پیش بیاید به هر حال دو طرف با راه حل‌هایی می‌توانند و به تفاهم می‌رسند. رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اعضای 1+5 پذیرفته‌اند که ایران باید دارای فناوری هسته‌ای باشد و مسأله هسته‌ای ایران باید از طریق مذاکره حل و فصل شود، اظهار داشت: همه قبول دارند که این تفاهم برد - برد و به نفع همه خواهد بود.

افتخار می‌کنیم که خدمتگزار مردم هستیم

رییس جمهوری اظهار داشت: ما ممکن است اشتباه کنیم اما به مردم خواهیم گفت و از مردم به صراحت عذرخواهی کرده و به عذرخواهی‌مان افتخار می‌کنیم .چون مردم صاحب مملکت هستند. قیم مملکت خود مردم هستند و همه مسئولین افتخارشان این است که خدمت‌گزار و خادم مردم باشند و ما هم افتخار داریم و امیدواریم با خدمتگزاری رضایت مردم را جلب بکنیم.

دکتر روحانی در پاسخ به برخی انتقادها به لایحه خروج از رکود که توسط دولت به مجلس شورای اسلامی‌ارایه شده‌است، گفت: ما برای خروج از رکود بسته‌ای را آماده کردیم. آن بسته 140 بند داشت که حدود 30 بند آن نیاز به قانون داشت و در یک لایحه‌ تقدیم مجلس شورای اسلامی‌ شد. گزارش مفصلی هم تهیه کردیم که در آن توضیح داده‌شده بود این بسته به هیچ عنوان با اقتصاد مقاومتی نه تنها تضاد ندارد بلکه در همان راستا است. حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در پاسخ به اینکه با یارانه‌ها می‌خواهید چکارکنید و به بیان دیگر چقدر با فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها، واقعاً هدفمندی یارانه‌ها هدفمند شده چون در این خصوص هم عده‌ای هنوز مقداری ابهام دارند، آن گروه‌های خاصی که باید شناخته می‌شدند و کسانی که مشمول یارانه نیستند به نظر خودتان یارانه‌ها هدفمندتر شده‌است، اظهار داشت: یارانه مشکل بزرگی داشت. اولاً هدفمندی یارانه تبدیل شده‌بود به اینکه حامل‌های انرژی را گران‌تر فروخته و پول آن به ضمیمه پول از خزانه به یارانه نقدی تبدیل و به افراد داده شود.

رییس جمهوری گفت: اولین مشکلی که در دولت با آن مواجه شدیم این بود که دیدیم برای اینکه یارانه نقدی را پرداخت کنیم، ماهیانه 1500 الی 2 هزار میلیارد کسری داریم ضمن اینکه هدفمندی یارانه برای انجام خیلی از کارهای دیگر بود و برای این نبود که یارانه نقدی به مردم پرداخت شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه در زمینه هدفمندی یارانه چاره‌ای نداشتیم که یک قدم دیگر برداریم، افزود: الان نامه‌های کارشناس‌ها، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس را داریم که برای من نوشتند و یک پرونده بسیار بزرگی است همه آنها به من می‌گفتند که دست به این کار نزنید و دنبال مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نباشید و این بسیار خطرناک است و حتی به من می‌گفتند با آن مسأله، کنترل تورم هم از بین خواهد رفت و قولی که به مردم دادید که تورم را به 25 درصد برسانید، امکان‌پذیر نخواهد بود. اما ما چاره‌ای نداشتیم و بررسی کرده و دیدیم راه دیگری نداریم جز اینکه قدم دوم را برداریم البته این قدم به دلیل شرایط اقتصادی کشور بلند نبود. رییس جمهوری گفت از ابتدا که برای پرداخت یارانه‌ها کسری داشتیم لذا اول آن کسری را جبران کردیم که از جای دیگر برداشت نکنیم که خلاف قانون هم بود. دکتر روحانی با اشاره به اقدامات دولت در بخش‌های تولید، سلامت و امنیت غذایی اظهار داشت: در بخش سلامت تقریباً می‌توانم بگویم که به وعده‌هایی که در دوران انتخابات به مردم دادم، خوشبختانه همه‌ آن را امسال عملیاتی و اجرا کردیم به مردم وعده داده بودم که همه مردم زیر پوشش بیمه قرار بگیرند و 6 میلیون 200 هزار نفر را تحت پوشش بیمه قرار دادیم. البته تعداد دیگری متقاضی هستند که در حال بررسی است.

محیط زیست از اولویت های اصلی ریس جمهور است

رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره بخش هایی که برای دولت یازدهم اولویت دارد، گفت: یکی از طرح‌هایی که شخصاً آن را دنبال می‌کنم بحث محیط زیست است که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد. البته نمی‌خواهم بگویم با تحول در سوخت، مسأله محیط زیست حل می‌شود برخی از آنها به اقدامات بلند ‌مدت نیاز دارد. مثل ریزگردها که به سادگی قابل حل نیست. دریاچه‌هایی که در معرض نابودی قرار گرفته‌اند نظیر دریاچه هامون که به سادگی نمی‌توانیم آنها را احیا کنیم. حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی در ادامه این گفت و گوی تلویزیونی موضوع مسایل اجتماعی و اهمیت توجه به این موضوعات را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت : مسایل اجتماعی ،حقوق شهروندی مردم و مسایل سیاسی جامعه مهم است. مردم باید در این عرصه‌ها احساس راحتی کنند. دکتر روحانی با بیان اینکه در برخی از موارد، دولت به تنهایی نمی‌تواند کار را تمام کند، تصریح کرد: اقتضائات حکومت این است که ما بتوانیم با اجماع نظر و با هماهنگی با قوای دیگر و با جلب نظر دیگران به نقطه مطلوب برسیم. رییس جمهور تاکید کرد: من هیچ چیز را فراموش نکردم بعضی‌ها برای من از طریق ایمیل و نامه می‌نویسند که فلان موضوع یادت رفته ولی من هیچ چیز یادم نرفته است. اما برخی از موارد را همه باید دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم. رییس جمهوری خطاب به سیاسیون تصریح کرد: سیاسیون قواعد بازی را مراعات کنند. البته در دولت ما از همه جناح‌ها حضور دارند من با همه جناح‌ها کار می‌کنم، معتقدم که باید با همه کار کنیم و نباید آرایش خشم در کشور بوجود بیاید، آرایش ما باید آرایش تعاون، همکاری، همدلی و کمک به یکدیگر و همکاری در مسایل مهم کشور که به نفع کل ملت است ، باشد. همه جناح‌ها و همه احزاب دست به دست هم بدهند تا به نقطه مطلوب برسیم.

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: نقدی بر رفتار رسانه‌ای حافظ ناظری؛ فرصت‌هایی که حافظ می‌سوزاند
:: آخرین آمار مهاجرت نخبگان ایرانی 60 هزار نفر
:: هزینه خانوار 4 نفره 2.2 میلیون تومان شد
:: وعده رییس جمهور به مردم؛ رشد اقتصادی بالای ۶ درصد تا پایان سال ۹۴
:: مجید انصاری: طرح امر به معروف و نهی از منکر مغایر با قانون اساسی است
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 4
تاریخ : بیست‌وسوم مهرماه نود و سه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
اخبار
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح