جواد شمقدری با انتقاد از دادن جایزه جشنواره فیلم فجر به «رخ دیوانه» درباره سیاست توقیف و رفع توقیف فیلمها در دوره مدیریتش سخن گفت. به گزارش مهر، جواد شمقدری رییس سابق سازمان سینمایی در نشست «مدیریت فرهنگی و سینما» که در ادامه جلسات هم اندیشی سینما انقلاب عصر 23 بهمن در حوزه هنری برگزار شد، درباره محقق نشدن سینمای مطلوب انقلاب اسلامیبیان کرد: ما در این حوزه دغدغه داشتیم اما کم تر وقت گذاشته ایم که به صورت ریشه ای به این مساله بپردازیم. وی افزود: زمانی عدهای فکر کردند با آمدن ما معجزه ای اتفاق خواهد افتاد اما بعداً دیدند که شمقدری نتوانست معجزه کند و شرایط را به سود سینمای انقلاب برگرداند و بعد گفتند که شمقدری نتوانست کاری انجام دهد، برخی هم گفتند حتماً شمقدری عوض شده است.
برگزیدن «رخ دیوانه» یک عقبگرد و تخریب است
شمقدری درباره اهدای جوایز سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: سال گذشته فیلم «شیار 143» برگزیده شد و امسال انتخاب فیلم «رخ دیوانه» یک عقبگرد و تخریب بود. وی با بیان این که فرهنگ یک مساله حاکمیتی است نه جریان دولتی، تصریح کرد: فرهنگ نمیتواند متاثر از یک جریان دولتی مسیر خود را تغییر دهد بلکه سیاستهای فرهنگی را حاکمیت تعیین میکند در حالی که فرهنگ در دورههایی رها بوده است و در زمانی متاثر از جریانهای فرهنگی بوده و در دوره ای کسی وزیر ارشاد بوده است که امروز در لندن است.
توقیف فیلم برای عدهای مدال افتخار و کسب امتیاز شده بود
شمقدری در ادامه این نشست بیان کرد: اگر جریان فکری انقلاب توانسته تا حدی این وضعیت را مدیریت کند به خاطر همین لابیهای سیاسی در حوزه فرهنگ است که البته این مشکل را تا حدی رفع کرده است اما این مسکن است و این شیوه صحیحی برای حل بنیادی مشکل نیست. وی در این جلسه در پاسخ به سوالی درباره اینکه در دوره او به اکثر افراد و جریانها میدان داده شده است تا فیلم بسازند، گفت: پس از دوره آقای موسوی افراد دگراندیش بودند که فیلمهایی ساختند و توقیف شدند و جریان توقیف فیلمها به جایی رسید که پیوند محکمیبین کسانی که فیلمهایشان توقیف شده بود و نیز جریان ضد انقلاب برقرار شد. بیش از نود درصد فیلمهایی که ساخته میشد، با هدف سیاه نمایی برای دهن کجی کردن به دستاوردهای ما بود و نگاه به جشنوارههای بینالمللی داشت و داشتن فیلم توقیفی یک افتخار شده بود که یک مدالی برای افراد بود برای این که به جریان آن طرف مرزها معرفی شود. کسانی که فیلم توقیفی ساختند نه تنها ضرر نکردند بلکه برد هم کردند زیرا هم جایزههایشان را در جشنوارههای خارجی گرفتند و هم در جشنوارههای داخلی جایزههایی گرفتند. وی افزود: ما برای اصلاح این روند به دنبال این بودیم که چشمان ناظر عمومیرا زیاد کنیم زیرا فیلمهایی از این دست پیش از این نیز ساخته شده است اما در یک حیات خلوتی ساخته میشد. شمقدری درباره فیلمهای رفع توقیف شده در زمان خود توضیح داد: فیلمهایی که رفع توقیف شد، فیلمهایی نبود که به همان شکل اکران شود بلکه بخشهای غیر قابل پذیرش حذف شد تا از انگ توقیفی که موجب گرفتن امتیاز برای سازندگان شده بود خارج شود و ما با این سیاست این فیلمها را پخش کردیم اما به حسب عادت به جای آن که مخاطب و ناظران یقه کارگردان را بگیرند، باز هم یقه ما را گرفتند. وی ادامه داد: شاید این اشکال ما بود که نتوانستیم جریان اصولگرایی را با خود همراه کنیم یا فرصت نکردیم.
اکران محدود آثار فیلمسازانی چون قبادی برای حفظ انقلاب
معاون سازمان سینمایی با اشاره به این که بهمن قبادی جوان فیلمسازی بود که فیلمهایی ساخته بود اما امروز در سینمای ضد انقلاب است، بیان کرد: فیلمیکه وی درباره کردستان ساخت آغاز انشعاب این فرد از سینمای انقلاب شد که در آن فیلم نقشه جعلی کردستان که توطئه آمریکایی صهیونیستی بود، نمایش داده شده بود. وی ادامه داد: ساده انگاری است که بگوییم قبادی رفت که رفت و اهمیتی ندارد زیرا بخشی از علت همراهی مردم آمریکا برای حمله نظامیبه ایران فیلمهایی است که امثال آقای قبادی علیه ایران میسازند و حداقل این است که آن جا خواهند گفت وی، یک هنرمند است که به سبب عدم آزادی بیان از کشورش تبعید شده است در حالی که این تبعید خودساخته است و اگر فیلم چنین افرادی مدیریت شده در سینماهای محدود و با رعایت جزییات اکران شود، چنین اتفاقهایی نمیافتد. شمقدری درباره بخش «هنر و تجربه» در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: «هنر و تجربه» یک کلاه گشادی است که دارند بر سر ما میگذارند تا اهداف خود را در آن پیش ببرند. وی با تاکید بر این که نقش دستگاههای حاکمیتی بسیار مهم است که از برخی فیلمها حمایت نکنند، با اشاره به جشنواره پلیس گفت: دوستانی که آن جشنواره را برگزار کردند گفتند ما باید فیلمهایی بسازیم که به مردم هشدار بدهیم و خودشان فیلم «خانه پدری» و دو فیلم دیگر ساختند که هر سه مساله داشت، حاصل آن مدیریت بود که البته خود آقای عیاری از فیلمسازهای خوب ماست و اگر میدانست چنین چیزی نمیساخت اما افرادی به او چنین جریان فرهنگی را نشان دادند و دولت فعلی هم در نهایت به این نتیجه رسید که اجازه اکران به فیلم «خانه پدری» ندهد.وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر ما بخواهیم سینما را به عرصه درست برسانیم راه آن این است که صاحبان فکر و اندیشه که دین را به ما یاد میدهند، وارد عرصه سینما شوند و این پدیده و تاریخ آن را بشناسند. این افراد باید محتوای سینما را تبیین کنند. به طور مثال زن، مظهر مهربانی، زیبایی و جذابیت است و در جامعه از هر دو نفر یکی زن است و سوال سینماگر این است که زن را چگونه در فیلم بیاورد، آقایان سکوت کرده اند و فیلمسازان هر کدام از ظن خودشان زن را به تصویر میکشند.
فیلمهایی که دیدهایم جای تاسف دارد و نشان میدهد که ما گامیبه جلو نداشتیم
وی با بیان این که ما امروز دچار یک نوع سردرگمیو آشفتگی عظیم در حوزه فرهنگی هستیم که فرهنگ عملاً رها شده است، اظهار کرد: این مقدار از فیلمهایی که دیده ایم جای تاسف دارد و نشان میدهد که ما گامیبه جلو نداشتیم. رییس سابق سینمایی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور فیلمسازان جوان در دولت خود گفت: شما در دو دوره قبل ببینید جوانهایی چه کارهایی ساختند و وارد جشنواره فجر شدند و جوانهایی که وارد جشنواره امسال شدهاند، چه فیلمهایی ساختهاند. شمقدری با بیان این که اشتباهاتی داشته ایم اما از بسیاری از کارهایمان و صاحبان کار میتوانیم دفاع کنیم، خاطرنشان کرد: جشنواره مقاومت امسال آخرین محصولات دوره ما بود به عنوان مثال، «ابوزینب» آخرین محصول دوره ما بود و ما در سینمای جوان نیز تلاش کردیم بدنه سینماسازان جوان در شهرستانها وارد شوند و جزو سرمایههای این جبهه در آینده باشند.
|