|
|
|
|
تحول در نگرش |
در سیستم آموزشی «راجرلاو» همواره صحبت از صدای میانی میشود. در واقع آن طور که «راجرلاو» توضیح میدهد باید به صدایی دست پیدا کنیم که رنگی وسط است. در واقع ۵۰درصد رنگ صدای سینه، ۵۰درصد رنگ صدای سر و بر همین اساس در حقیقت سهم صدای سینه را معادل با صدای سر میداند. ولی در متدهایی نظیر «سینگینگ ساکسز» که صدای میکس را توضیح میدهند تقسیمات تغییر میکند و در حقیقت صدای سینه سهم عمدهای از خودش را از دست میدهد و کاملا نازک میشود و به جای آن صدای ... |
|
|
|
اساس کار ما بر بازیگوشی است |
در متد راجرلاو که براساس کشف صدای میانی مبنای تمامی تمرینهایش را بنا کرده است الگوهایی را از پایینترین منطقهی سینه اجرا میکند و این الگوها بهصورت بالارونده با رنگ سینه آغاز میشوند و به تدریج به سمت محدوده صدای میانی وارد میشوند در این میان اهمیت نگه داشتن رنگ وسطی میان طیف سر و سینه بسیار گوشزد میشود بنابراین طبیعی است که هنرجو با وجود این نگرش هرگز حاضر نشود که دست از صدای سینهاش بردارد و به همین خاطر برای ایجاد یک تعادل بین این دو رنگ کوشش ... |
|
|
|
شنیدن کی بود مانند دیدن |
از زمانی که با دوستان متد «برت منینگ» را دنبال میکنیم شاهد عدم درک مفاهیمی از جانب هنرجویان میشوم. با اینکه در مورد آن بارها و بارها توضیح دادهام ولی کماکان از لحاظ فیزیکی احساسی که این موارد را در بر میگیرد برایشان در ابتدا کمی ناملموس جلوه میکند که البته طبیعی است که برای بسیاری از هنرجویان آماتور که تجربهی کمی نسبت به بدن خود دارند درک این گونه مفاهیم در ابتدای راه کمی مشکل و مبهم به نظر میرسد شاید همین موضوع است که این رشتهی جذاب کارآمد ... |
|
|
|
از کتاب مانند ستاره بخوان (راجرلاو) |
زمانی که میخواهید یک نت کشیده را که ارزش زمانی بالایی دارد بدون ویبراتو نگه دارید متوجه میشوید که در جمع کردن صدا به مشکل بر میخورید. به این معنا که انتهای نت کشیدهای که میخوانید غیر قابل کنترل از آب در میآید. همانند ماشینی که یکباره از کار بیفتد. در واقع دلیل آن، مسیری است که صدا طی میکند تا از میان ذرات هوا عبورکند. آیا عبارت امواج صوتی را شنیدهاید؟ چرا چنین نامی را برایش انتخاب کردهاند؟ از لحاظ مفهوم لغوی: صدا مانند یک موج از میان ملکولهای ... |
|
|
|
چهچه خارجیها |
به طور کلی اجراهای آوازی را در سه حالت کلی میتوان طبقه بندی کرد که از این قرار است: لگاتو، دلینیشن، استکاتو. آواز خواندن در حالت لگاتو در حقیقت آوازی است که تمامی فواصلی که توسط خواننده اجرا میشود به صورت کاملا متصل و وصل اجرا میشوند به گونهای که به نظر میآید هر فرکانسی نت بعدی را از دل خودش متولد میسازد و هیچ شکاف و فاصلهای بین نتها وجود ندارد برای لمس کردن این وضعیت صوتی کافی است لحن صدایی را به خاطر بیاورید زمانی که از مزهای ... |
|
|
|
گردن شکسته و مدال افتخار |
چند سالی است که در میان برنامههای تلویزیونی شاهد مسابقات آواز پاپ، پرشین استار، آکادمی... و جدیدا هم در داخل کشور باب شده که هنرجویان درکلاسهای متعدد پاپ ثبت نام میکنند و در رقابتی چقدر هم طاقتفرسا استعدادهای خیره کنندهشان را به نمایش میگذارند. واقعا من که نمیتوانم سر در بیارم چه چیزی در حال اتفاق افتادن است. یاد یک طنزی میافتم که فلانی رفته بود مسابقهی دو میدانی ولی از شانساش کسی غیر از خودش در مسابقه حاضر نشده بود بعد در رقابت با خودش دوم شد. حقیقتا معیار ... |
|
|
|
صدای یک دوست زیر ذره بین |
چندی پیش آواز یکی از دوستان که تسلط بالایی در زمینه موسیقی اصیل دارد را ضبط کردم و تصمیم گرفتم که آن را بررسی کنم به همین دلیل از طریق کیوبیس که نرمافزار حرفهای در ساخت موسیقی به حساب میآید، روی موج آواز آن یک کلیک راست کردم و تمامی اتفاقاتی که بر روی فرکانس صدایش افتاده بود را برایم به نمایش گذاشت. یعنی همزمان که صدا را میشنیدم میتوانستم به وضوع وضعیت فرکانسها و در واقع فواصلی را که اجرا کرده بود را نیز بر روی یک دیاگرام که ... |
|
|
|
آگاهی در آواز |
زمانی که آگاهانه صدایمان را تماشا میکنیم و در جستجوی جنبههای ویژهای هستیم احساسهایی نظیر شکست و پیروزی را آنقدر تجربه میکنیم که به مرور میفهمیم نباید آنقدر درگیر آنها شویم در واقع اولین چیزی که باید برایمان اهمیت داشته باشد این است که بدون قضاوت کردن و نتیجه گرا بودن تمرینهایمان را معادل یک بازی لذت بخش در نظر بگیریم و بدانیم که رشد و تحول در مسیر تحول هر هنری از جمله آواز فرایندی تدریجی است در حقیقت مادارای یک ساز زنده هستیم که همیشه یکسان عمل نمیکند ... |
|
|
|
سقوط از آن طرف بام |
در طی چند سالی که با متد «راجرلاو» زندگی کردم، به صورت مستمر لحظه به لحظه با آنها کلنجار رفتم و بایدها و نبایدهای بسیاری را در ارتباط با بدن آموختم ولی شوربختانه ابزاری که در اختیار داشتم بسیار محدود بود و در واقع بهمانند دوندهای شده بودم که مجبور بود با وزنههای سنگینی که به پا بسته است بدود و قلهای را با چنگ و دندان فتح کند؛ این امر برایم بسیار خسته کننده و دشواربود چون همه مشکلات را درک میکردم و تحولی هم در آواها صورت گرفته ... |
|
|
|
دهانی بسته اما پر رمز و راز |
از جمله تمرینهایی که اغلب ما در زمینهی گرم کردن صدا با آن برخورد کردهایم هامینگ است. هامینگ در واقع همان تمرین دهان بسته است. بهعنوان مثال در حالتی که دهان را بستهاید و یک الگوی پنج تنی ماژور را بهسمت بالا میروید و بر میگردید و این تمرین بهصورت معمول قبل از هر چیز در متدهای صداسازی مورد استفاده قرار میگیرند که صدایی معادل «ممممممم» دارد. همانطور که میدانید تمامی تمرینهای صدا در جهت برداشتن فشار از روی تارهای صوتی و گذر کردن از پلها و ورود صدا بدون ... |
|
|
|
از فرش تا عرش! |
این آزمایش را همین الان انجام دهید: نوک زبان را پشت دندانهای بالایتان قرار دهید و به صورت ممتد با یک صدای کشیده (ن) را نگه دارید حالا بدون اینکه صدایتان را قطع کنید بینیتان را با دست بگیرید خوب چه اتفاقی افتاد؟ احتمالا از قطع شدن فوری صدایتان تعجب کردید بنابراین نتیجه میتوان گرفت که صدایتان تنها از بینی خارج میشد که با گرفتن بینی جایی برای خروج صدا پیدا نکرد حالا به صورت دیگر (ن) را اجرا کنید نوک زبان را به دندانهای پایین بچسبانید و با عقب ... |
|
|
|
بروسلی در صداسازی |
در صداسازی چیزی داریم تحت عنوان سبک کردن صدا! زمانی که از پایینترین نتهای بم شروع میکنید و به تدریج به سمت نت های بالاتر، گسترهی صوتیتان را افزایش میدهید با بالارفتن هر نت احساس سنگین شدن و افزایش فشار چیزی است که هر خوانندهای در مسیر تمرینهایش تجربه کرده است به همین علت یکی از مواردی که همیشه به آن تاکید شده حفظ کردن شدت صوتی است یعنی: اجتناب از صدای بیش از حد سینه در محدودههای بالاتر. این نکته ای است که «راجر لاو» در متدش بارها به ... |
|
|
|
کلاه قرمزی در آواز! |
احتمالا بارها و بارها شنیدهاید که اجازه ندهید صدایتان از بینی خارج شود به همین منظور توصیههایی از این قبیل را میشنویم که دو مجرای بینی را با دستت بگیر و در حالی که اجازه نمیدهی هوایی از آن عبور کند شروع به آواز خواندن کن. جدا مایلم کسی را که برای اولین بار این توصیهی مخرب را ساخته و به دیگران عرضه کرده از ته دل لعن ونفرین کنم! چون این رویکرد غیر طبیعی چنان صدمهای به اجرای یک خواننده میزند که شاید دهها سال هم تلاش کنی نفهمی ... |
|
|
|
اسرار ویبره (۴) |
هنگام اجرای ویبراسیون باید چنین حسی داشته باشید: وقتی میخواهم ویبراسیون را در آوازم ایجاد کنم میبایست تماس هوارا با سقف دهان حس کنم بنابراین قبل از هر چیز به تنفستان توجه کنید! اگر میخواهید ویبراسیون خوبی داشته باشید باید به تنفس دیافراگمی که قبلا در مورد آن توضیح داده شد توجه کنید.
یک) دستتان را روی ناف خود قرار دهید.
دو) از بینی نفس عمیقی بکشید وتجسم کنید که بادکنکی را درون شکمتان باد میکنید.
سه) شکمتان را از هوا خالی کنید و بگذارید در حالت طبیعی خود قرار بگیرد.
زمانی که میخواهید ... |
|
|
|
اسرار ویبره3 |
اگر بگویم دستتان را تکان دهید یا مانند یک ذرت درون دستگاه پاپ کورن سازی بالا و پایین بپرید یا شکمتان را با دست خود به داخل و خارج حرکت دهید کاملا موقتی است و تنها برای پیدا کردن ویبراسیون است در هر صورت من هر کاری را انجام میدهم تا فوق العادهترین ویبره را به شما یاد بدهم ولی ابتدا باید پیدایش کنید و به آن عادت کنید و بعد از آن به شما قول میدهم که برای اجرای آن هیچ نیازی به انجام کارهای مسخره و ادامهی این ... |
|
|
|
از کتاب مانند یک ستاره بخوان راجرلاو |
شهاب الدین/
شرکتی در نیویورک با من تماس گرفت که امور مربوطه با گروه متالیکا «دف لپارد» را انجام میداد. از من خواستند که اگر دوست داشته باشم برای مدت یک ماه به جزیره ایبیزا در سواحل اسپانیا سفر کنم و با «دف لپارد» همکاری داشته باشم. یک هفته بعد در حال باز کردن چمدانم بودم در حالی که به زیباترین ساحلی که در تمام عمرم دیده بودم نگاه میکردم. ممکن است که ندانید ولی«دف لپارد» همیشه یکی از پرفروشترین گروههای راک بوده است و دو آلبومش به تعداد دوازده میلیون ... |
|
|
|
تر س از صحنه |
شهاب الدین/
بخشی از کتاب شبیه یک ستاره بخوان (راجرلاو)
شما عاشق آواز خواندن هستید. شما تنها در اتاق خوابتان آواز میخوانید و دور اتاق میرقصید درست مانند یک سوپراستار. سپس مادرتان داخل میشود و به یکباره شما ساکت میشوید و مادرتان از شما خواهش می کند که به اتاق پذیرایی بروید و دوستانش را سرگرم کنید اما این امر شمارا میترساند. در حقیقت حتی فکر اجرا در برابر مردم هم شما را دستپاچه و عصبی میکند. بنابراین شما از کل ایده صرف نظر میکنید اما لطفا دراین باره فکر کنید که ... |
|
|
|
فالستو صدای سر نیست |
شهاب الدین/
در سیستم راجرلاو محدودههای صوتی سینه و میانی را ازهم جدا میکند که برای آقایان حدودا از "می" یا "فای" بالای (دو وسط پیانو) آغاز میشود که از صدای سینه وارد محدودهی صدای میانی میشویم و برای خانمها از "سی بمول" یا "سی" (بالای دو وسط پیانو) وارد محدودهی میانی میشویم. این نتها را در صداسازی پل (بریج) مینامند و میبایست همیشه به شکستی که در این منطقهها میتواند پیش بیاید توجه داشته باشیم ولی در متد برت منینگ پلها را بهگونهای دیگر متفاوت از آن چیزی که راجرلاو ... |
|
|
|
گهی پشت به زین و گهی زین به پشت |
شهاب الدین/
حاصل دست رنج بیست و چند سال تحقیق «برت منینگ» در قالب جدیدترین سی دی آموزشی singing successروانه ی بازار اروپا و آمریکا شده که به برکت محبت دوستان به دست من هم رسید. طبق گفته ی خود «برت» تمامی نواقص آموزش های قبل در این پکیج آموزشی برطرف شده و در هفت سطح مختلف با هنرجویان پله پله بالاتر می رود در تمامی آموزش ها هنرجویان را بنابر جنسیت جدا کرده و در هر تمرین با ذکر باس و تنور برای آقایان و آلتو و سوپرانو برای خانم ... |
|
|
|
آژیر بدون توقف |
شهاب الدین/
زمانی که از صدای سینه به سمت بالا حرکت میکنیم برای یک هنرجوی آماتور که تنها ایدهای که از صدایش دارد به سینه و نهایتا سر ختم میشود، در مسیر بالا رونده مرتبا تنش برروی صدایش افزایش مییابد و با بالا رفتن هر نت چیزی شبیه به وزنه برداری اتفاق میافتد که اصطلاحا در آواز به آن میگوییم سنگین بودن صدا. «راجرلاو» در تمرینها از «گوگ» استفاده میکند تا از پرتاب کردن هوا جلوگیری کند و از طرفی موجب بسته نگه داشتن تارها شود و با تاکید بر اینکه ... |
|
|
|
با رنگهای صوتیات نقاشی کن |
شهاب الدین/
اساس متد «راجرلاو» اصولا بر کنترل بازدم استوار است و تاکید بسیار زیادی بر کشف صدای میانی دارد و توضیح میدهد که صدای میانی صدایی است که شامل دو طیف اصلی سر و سینه است. در واقع زمانی که به اوج صدای سینه میرسیم با یکسان نگه داشتن شدت صوتی و بسته نگه داشتن گوشهی لبها و چرخش هوا در درون دهان و در نتیجه کنترل بر روی بازدم میتوانیم هوا را وارد حفرههای بینی کنیم و از شکستی که بین صدای سینه و سر است عبور کرده و ... |
|
|
|
گذر از کهنه ها |
شهاب الدین/
در طی این سالها که با متد «راجرلاو» کلنجار میرفتم یکی از دوستانم فایلهای صوتی «برت منینگ» را برایم آورد و توضیح داد که آموزشهایش در دنیا بسیار سروصدا راه انداخته و او قادر بوده بهصورت سیستماتیک وسعت صدایش را از دو اکتاو به پنج اکتاو برساند. اولین چیزی که در ارتباط با متدهای آموزشیاش به نظرم آمد این بود که متدهای «راجرلاو» به عنوان یک اصول کلی میتواند پایهی مناسبی را برای درک و اجرای صحیح روشهای «برت منینگ» ایجاد کند؛ در غیر این صورت مطمئنا میتواند مورد ... |
|
|
|
پیوند متن و آوا |
شهاب الدین/زمانیکه نت یک ملودی را میخواهید دشیفر یا به عبارتی روخوانی کنید، در واقع میبایست دو مولفه را همزمان بهصورت موازی در نظر بگیرید، یعنی فواصل فرکانسی را از یک طرف و کشش هر نت را از طرف دیگر که در یکدیگر پیوند خوردهاند. اصولا برای قطعههای آوازی، شعر یا متن آواز را هم بالای نت قطعه نوشتهاند و متن کلام را هجا به هجا بالای نتها قرار دادهاند که خواننده بداند هر هجا از لحاظ فرکانسی و کشش به چه صورت است. متاسفانه در آواز کلاسیک ایرانی هنرجویان ... |
|
|
|
شکستن شاخ غول |
شهاب الدین/اهمیت آواخوانی در چیست؟ زمانی که با یک شعر روبه رو میشویم، بخشهای مختلفی در بدن ما درگیر میشوند و مرتبا با ادای واژهها تغییر موضع میدهند. زبان، جایگاه حنجره، وضعیت نرم کام، دهان، فک، لبها، تارهای صوتی، عضلات تنفسی شکم و ... این که حقیقتا بتوان همهی این پارامترها را سر جای خودش نگه داشت و به سیستمی واحد و یکپارچه تبدیل کرد به نظر میآید که شکستن شاخ غول است. ولی زمانی که شما یک آهنگ را بدون در نظرگرفتن شعر با آوا میخوانید چند اتفاق میافتد ... |
|
|
|
بندبازی پیرمرد عصادار |
شهاب الدین/ازگوشه و کنار، در دورههای آواز، هنرجویانی را میبینیم که آهنگهایی را در دست دارند و تمام تلاش خود را برای اجرای آنها میکنند. خب حقیقتا این کوشش برای رسیدن به این منظور جای ستایش دارد ولی کاش به این سادگیها بود. متاسفانه اجرای درست و اصولی یک آهنگ که در پیوند با کلمات در برابر ما قرار گرفته برای یک هنرجوی مبتدی و حتی متوسط بمانند داشتن انتظار بندبازی از پیرمردی عصا دار است. همان طورکه میدانید در آواز خواندن هر حالتی چه درست و چه نادرست میتواند ... |
|
|
|
تار صوتی در ظرف کله پاچه |
شهاب الدین/
از گوشه و کنار، صحبتهای شگفت انگیزی در مورد صدا و آواز میشنوم که واقعا به فکر فرو میروم که چه ذهنیتی پشت این ایدهها وجود دارد. چندی پیش پستی را در صفحهی اینستاگرام گذاشتم مبنی بر اینکه دود داغ سیگار موجب التهاب تارهای صوتی میشود و زمانیکه عضوی از ما ملتهب و بیمار باشد کاملا طبیعی است که نباید انتظار داشته باشیم که بتوانیم ساعتها با آن تمرین و کار کنیم. حتی زمانیکه شما از سلامت کامل برخوردار هستید احتمال اینکه بهعنوان هنرجوی مبتدی که در حال کشف ... |
|
|
|
گامبویی!! |
شهاب الدین/در تمرین آرپژ که حرکت الگوی بالارونده به صورت رفت و برگشت بود، همان طور که گفتیم برای آقایان آرپژ دو ماژور (دو، می، سل، دو اکتاو، سل، می، دو) و خانمها (سل, سی, ر, سل اکتاو، ر، سی, سل). در مسیر اجرای این الگو احتمال بالارفتن سیب گلو بسیار است بنابراین حتما توجه داشته باشید که قبل از اجرای این تمرین با صدای یوگی بلند و پررنگ برای خنده هم که شده بگویید "گوگولی" و تمرین را در همان مرکز صحبت در وضعیت حنجره پایین اجرا کنید تا ... |
|
|
|
پیش به سوی صدای میانی |
شهاب الدین/
در شماره پیش در مورد نحوهی اجرای «گوگ» توضیح دادیم. همان طور که بارها گفتیم چند مولفهی موازی میبایست همزمان اتفاق بیفتند تا ما بتوانیم بدون هیچ شکستی از محدودهی صدای سینه وارد محدودهی بالاتر شویم که در واقع همان محدودهی صدای میانی است. اگر همین الان به رنگ صدای صحبت کردنتان گوش دهید و آن را مشکی فرض کنید و بعد بیایید و به زیبایی خروسی قوقولی قوقولی کنید، در واقع وارد محدوده صدای سر شدهاید که خیلی از رنگ صدای گفتارتان دور شده است! حال بیایید و ... |
|
|
|
هلو بپر تو گلو! |
شهاب الدین/در یکی از یادداشتهای پیشین(به دارآویختن هنرجو) توضیح دادیم که استفادهی بعضی آواها برای بعضی از هنرجویان نسبت به آواهای دیگر مشکل ساز میشوند و باید راهنما چنان ظرافتی داشته باشد که نسبت به عملکرد غیرطبیعی هنرجو عکس العمل مناسب انجام دهد و او را در مسیری بیندازد که آن رفتار نامناسب را خنثی میکند و در عین حال هم برای او قابل اجرا باشد. چندی پیش یکی از هنرجویان فایل صوتی کلاس یکی از این اساتید اسم و رسم دار کلاسیک را آورده بود و ایشان در حال ... |
|
|
|
سبک کردن صدا |
شهاب الدین / در متدهای آموزشی گاهی انتقادهایی بر متد (Speech Level Singing) وارد میشود که بیشتر از آن که انتقاد به حساب بیاید، نوعی سو تفاهم تلقی میشود که کاملا هم طبیعی است! در این متد که اساس آن یکی بودن آواز و صحبت کردن است این طور استنباط میشود که هنرجو دقیقا باید همان طور که صحبت میکند آواز بخواند، ولی این توصیه میتواند به سادگی به غلط تعبیر شود! مانند بسیاری از تکنیکهای صداسازی که اساتید سعی کردهاند برای اینکه آنها را ملموستر جلوه دهند تکنیک مورد نظر ... |
|
|
|
به دار آویختن هنرجو |
شهاب الدین /یکی از ویژگیهای با ارزشی که در متد راجرلاو وجود دارد هماهنگ شدن راهنما با وضعیت اولیهی هنرجو از لحاظ تکنیکی است. بسیار اهمیت دارد که هنرجو بتواند تکنیکی را که با کمبودهای او مطابقت دارد کشف کند. آواهای صداسازی اصولا هر کدام منظور ویژهای را دنبال میکنند و با اینکه هر کدام از این آواها تاثیرات متنوعی را در جهت رشد تکنیکی ما زمینه سازی میکنند ولی پوزیسیون و حالت بدنی هر هنرجو در مراحل اولیهی آموزشی قادر نیست که هر تکنیکی را در خود بپذیرد و ... |
|
|
|
پله پله اوج میگیریم |
شهاب الدین/در بحث پرش اکتاو گفتیم که میبایست تمرکزمان را براین موضوع معطوف کنیم که جای صدایمان کوچکترین تغییری نکند. همانطور که حتما در خاطرتان هست، تصمیم گرفتیم روی کلمهی «بیا» الگوی اکتاو را انجام دهیم. الگوی اکتاو برای آقایان «دو، دو اکتاو، سل، می، دو» و برای خانمها «سل، سل اکتاو، ر، سی، سل» است. زمانی که شما نت اول را با یک صدای گرد، بم و با رزونانس کامل، معیار قرار میدهید ضعفهای مختلفی میتواند در اجرای نت اکتاو پیش بیاید. اولین چیزی که باید مورد نظرتان باشد ... |
|
|
|
صدای ما جمع اضداد است |
شهاب الدین/بسیار خوشحال شدم زمانی که برای اولین بار این جمله را از «راجرلاو» شنیدم که اگر میخواهید صدای یک تنور را داشته باشید!! این جمله برای من که همیشه غم و حسرت اجرای نتهای بالا را داشتم شوق عمیقی را در درونم شعله ور کرد و از سوی دیگر امیدی در من زنده شد که میتوانم خودم را از این وصله ی ناخواستهی باریتون بودن خلاص کنم. چندی پیش از یکی از هنرجویان نقل قولی شنیدم که استادش در آموزشهایی که در ایتالیا دیده بوده تبدیل به تنور شده ... |
|
|
|
بیا، بیا، بپربیا! |
شهاب الدین / در بحث قبل برای نگهداشتن پوزیسیون، تمرینی را شروع کردیم. این تمرین اکتاو نام دارد و در واقع الگوی ماژوری است که از درجه اول به اکتاو، پرش دارد و در برگشت از درجه پنجم و سوم عبور میکند و نهایتا به درجهی اول میرسد. برای آقایان از "دو ماژور" و خانمها از "سل ماژور" آغاز میکنیم. الگوی اکتاو در دو ماژور: «دو، دو اکتاو، سل، می، دو» و الگوی اکتاو در سل ماژور«سل، سل اکتاو، ر، سی، سل». توجه داشته باشید زمانی که این الگو را ... |
|
|
|
از چاله به چاه افتادن |
شهاب الدین / همان طور که در مباحث قبلی گفتیم هر هنرجویی میبایست نسبت به مدهای مختلف موسیقی آگاهی و تسلط داشته باشد. یکی از تمرینهای روزانهی ما بازی کردن با فواصل و درجات گام ماژور بود که به عنوان پیاده روی در گامها ارائه داده شد. اجرای گام دو ماژور برای آقایان و سل ماژور تمرینی بود که میبایستی انجام میدادیم. اگر برروی نحوهی بازدم از یک طرف و از طرف دیگر بر روی طراحی بدن یا به عبارتی نگهداشتن پوزیسیون صحیحی که در حین آواز خواندن میبایست داشته ... |
|
|
|
شمشیر زن بی دست! |
شهاب الدین / امروزه شاهد لوث شدن بسیاری از تعابیر هستیم. مفاهیمیمانندعشق، زندگی، هنر، هنرمند، تحصیلات عالیه و... آنقدر در هر جای نابجایی استفاده شدهاند که دیگر چیزی از اصالت آنها باقی نمانده است. چیزی مانند صداسازی هم از آن دسته مفاهیمیاست که به شدت بی ریشه و نامشخص شده است و مشخص نیست که کسی که مسئولیت آن را ب عهده میگیرد در واقع میخواهد برای هنرجو چه خدمتی را انجام دهد! از طرفی هم در هر آموزشگاهی یک نفر را میبینی که نشسته و صداسازی تدریس میکند؛ یک ... |
|
|
|
دیوانگان آواز |
شهاب الدین / یک چیز همیشه نظرم را جلب میکند و آن این است که بعضیها مانند من بیماری آواز خواندن دارند و بعضیها که ندارند برایم قابل تصور نیست که چطور میتوانند بدون آواز خواندن زندگی را سرکنند! جالب اینجاست که این موضوع ابدا به سطح دانش و آگاهی فرد نسبت به آواز بر نمیگردد. زمانی را به خاطر میآورم که آنقدر میخواندم که حالم از صدای خودم به هم میخورد و مانند یک دیوانه دوباره ادامه میدادم و اصلا نمیتوانستم ساکت بنشینم حتی الان که چهل سال از ... |
|
|
|
بداهه خوانی کنید |
شهاب الدین / آیا میتوانید بدون اینکه موسیقی خاصی مورد نظرتان باشد با آوایتان بداهه خوانی کنید؟ مسلما اغلب ما این موضوع را بسیار دور از دسترس میدانیم و زمانی که تصمیم میگیریم این خلاقیت را در خود محک بزنیم ناگهان متوجه میشویم که انگار هیچ ایدهای برای این بازی نداریم و در واقع اصلا نمیدانیم که از کجا و چطور باید شروع کنیم و اگر هم جسارتی به خرج بدهیم و بخوانیم، مانند یک غریبه مرتبا مسیر ملودیمان را گم میکنیم. یکی از تمرینهای مفید و موثری که خوانندگان ... |
|
|
|
من یک خواننده راک هستم؟! |
شهاب الدین / زمانی که آواز هنرجویان را میشنوم اغلب شاهد یک پدیدهی مشترک و اسفبار میشوم و آن عدم آگاهی نسبت به آن چیزی است که میخوانند. وقتی ما چیزی را میخوانیم در واقع میخواهیم با صدایمان موسیقی خلق کنیم نه آلودگی صوتی! بنابراین همان طور که یک نوازنده توجه دارد که نتهای قطعهاش را بر روی ساز درست اجرا کند ما نیز میبایست نسبت به آن چیزی که میخوانیم آگاهی داشته باشیم. به عنوان مثال چه فواصلی را میخوانیم، آوازمان در چه مدی قرار دارد، به جملهبندیها از ... |
|
|
|
راهپیمایی در گامها |
شهاب الدین/ زمانی که بتوانیم آزادانه و ریتمیک بر روی موزیک صحبت کنیم تحولی اساسی در جمله بندیهای آوازمان پدید میآید و میتوانیم نسبت به ریتم خوانی کاملا خلاقانه عمل کنیم. این حالت را اصطلاحا "کنتر خواندن" میگویند که از لحاظ کشش و زمانبندیها در آوازمان حالتی شناور پیدا میکنیم و درگیر تقسیم بندیهای خشک و مساوی نمیشویم و با این توانایی راه را برای تنوع در خلق و گسترش ملودیها هموار میکنیم. موضوع مهم دیگری که باید به عنوان یک هنرجو همواره با آن درگیر باشیم بداهه خوانی خلاقانه ... |
|
|
|
بازی را به این صورت آغاز کنید! شروع کنید به احوال پرسی با خودتان. |
شهاب الدین
رقص در گفتار
بازی را به این صورت آغاز کنید! شروع کنید به احوال پرسی با خودتان. به عنوان مثال می گویید: «قربونت برم.» اول درنظربگیرید که «قربونت برم» چند بخش است! مسلما پنج بخش. «قربونت برم» را طوری بگویید که صدای هر بخش به بخش دیگر کاملا متصل و جمله بدون شکاف و به صورت ممتد باشد. در ابتدا هر بخش را به اندازهی مساوی بکشید مثلا به اندازهی یک ثانیه حالا شروع کنید به متنوع کردن زمان بندیهای کلمات! یعنی چطور؟ در حالتی که به متصل بودن صدای ... |
|
|
|
مسمومیت صوتی |
اصولا در رابطه با تلفیق شعر و موسیقی، همان طور که گفته شد در موسیقی پاپ ایران اغلب بر روی ترانه ملودی میگذارند آن هم با زمزمه و آواز. حالا بیاییم و پروسهی عملکردمان را تغییر دهیم. اگر نوازندهای نسبت به مدهای مختلف موسیقی اشراف داشته باشد و از لحاظ جمله بندی و خلق الگوهای متنوع ریتمیک به درک پختهای رسیده باشد میتواند همان طور که شما یک انشا مینویسید و یکسری جملات را با در نظر گرفتن یکپارچگی در مفهومشان پشت سر هم قرار میدهید، به همین صورت الگوهای ... |
|
|
|
هیپنوتیزم شدن همسایه |
شهاب الدین/
انگیزه ی اولیه ای که موجب ساخت یک موسیقی پاپ می شود اغلب در ایران با یک ترانه آغاز می شود وآن ترانه ای است که فرد تحت تاثیر آن قرار گرفته و علاقمند شده تا بر روی هجاهای آن ملودی ای بگنجاند .همان طور که گفته شد بدترین و معمول تربن روش، آن است که فرد نالایقی که از لحاظ آوازی به مهارت نرسیده بخواهد با آواز و زمزمه اش این عمل را به انجام برساند. مشخصا نتیجه ی کار، یک ترکیب آشنا و آشکار از شنیده های ... |
|
|
|
ناصر جکسون |
شهاب الدین/
یکی از روشهایی که میتواند وکال ما را به سطح مطلوبی برساند، دل کندن از کلام و شعر و وارد شدن به دنیای آواخوانی است. زمانی که یک نوازندهی پیانو یا گیتار یا ساکسیفون ملودی را مینوازد شما میبایست بتوانید آن را با صدایتان تقلید و اجرا کنید. میتوانید از آواهایی مانند «ما مام»، «نانا»، «یا یا»، «آآ»، «او او»، «باب بیب» یا یکسری الفاظ بی معنی که خود با آنها احساس راحتی میکنید استفاده کنید ولی باید چنان در این امر پخته شوید که رفته رفته صدایتان لحن ... |
|
|
|
عاشقانههای تکراری |
شهاب الدین/
از نقطه ضعف های چشمگیری که اغلب هنرجویان آواز در ایران به آن دچار هستند دایره ی محدود و درک ضعیف شنیداری آنها در موسیقی است. همان طور که همه می دانیم موسیقی ما مخصوصا موسیقی به اصطلاح پاپ یا مردمی ما که می بایست ریشه در موسیقی غنی کشورمان داشته باشد به دلیل سرکوب های فراوانی که در طی این سه، چهار دهه وجود داشت لطمه های فراوانی دید و از لحاظ کیفی و محتوایی در تکرار پیش بینی شده ی بسیار ضعیفی گرفتارشده تا جایی که وقتی ... |
|
|
|
سر سره بازی روی کلاویهها |
شهاب الدین/
در متدهای صداسازی همواره یکسری الگوهای ساده بر روی پیانو اجرا میشوند و هنرجو آن را با هجاهای خاصی آواخوانی میکند که هر کدام کارکرد و منظور ویژه ای را دنبال میکنند. در روند اجرای آن الگوهای ساده هنرجو میتواند نسبت به تکنیک و کم و کاستیهای خود دیدگاه عمیق تری پیدا کند و رفته رفته قادر خواهد بود تا آن موارد تکنیکی را به صورت سیستماتیک در آوازش پیاده کند. الگوهایی که راجرلاو ارائه میدهد برای هنرجویانی که ساز نمیزنند کمی پیچیده به نظر میرسد و از آنجایی ... |
|
|
|
خوانندگی و موشکهای قاره پیما |
شهاب الدین/
در این سالها تفاوت فاحشی بین دو دسته از هنرجویان دیدهام؛ افرادی که خود تکنیکهای مربوطه را در طول هفته با کیبرد یا پیانو اجرا و روی اصول و مبانی علمی آن پرسش و بحث میکردند و دستهی دیگر که تنها فایل صوتی کلاس را گوش میدادند و یک تمرین سطحی بر اساس آنچه که گذشته بود انجام میدادند. جالب اینجاست که آن دسته از دوستانی که تکنیکها ی ارائه شده را خود بر روی کیبرد یا پیانو اجرا میکردند به هیچ وجه نوازنده نبودند و فقط در حد ... |
|
|
|
قهقهه های کوک |
شهاب الدین/
یک پیانو یا کیبرد را در نظر بگیرید؛ اگر ندارید می توانید آن را از اینترنت به صورت مجازی بر روی موبایل یا کامپیوترتان نصب کنید. می خواهم که یکی از کلیدهای سفید پیانو را به صورت دلخواه لمس کنید و در آن لحظه که آن را فشار می دهید همزمان اسم نت آن را هم بگویید. فا، سل یا می یا هر چیزی که هست اگر نمی توانید در متن های قبل جایگاه «دو، ر، می، فا، سل، لا، سی، دو، ... » بر روی کلاویه های پیانو ... |
|
|
|
به ضعف هایت بخند |
شهاب الدین/
بسیار سخت است که در متن، تکنیکهای عملی را طوری ارائه داد که قابل لمس باشد چون در واقع این آواز است و نه فلسفه و تنها در حیطهی تجربه میتوان آن را آموخت. همان طور که گفته شد اساس متد «راجرلاو» حول مسئله کنترل روی بازدمی میچرخد که به تارهای صوتی برخورد میکند. در واقع آن را این طور توصیف میکند: فوت کردن به تارهای صوتی و در ادامه تاکید میکند زمانی که تارهای صوتیتان در وضعیت بسته قرار دارند هوایی پشت آنها جمع میشود که به زیبایی ... |
|
|
|
آوا خوانیهای طوطی وار |
شهاب الدین/
به نطر میآید که میبایست هر تکنیک و الگو یا فرمیکه پیشنهاد میشود دلیل خاصی را دنبال میکند تا بتواند نیازهای تکنیکی هنرجو را برآورده سازد. زمانی که به کلاسهای صداسازی نگاهی میاندازم با یک کلیشهی تکراری مواجه میشوم که گویا در طی سالها از روی یک ورق کاربنی کپی وار به همهی شاگردان ارائه میدهند بدون اینکه حتی توضیح دهند این ابزار به چه دردی میخورد! حدود ۴سال با استادی کار میکردم؛ در هر جلسه که حداکثر ۲۰ دقیقه بود، پنچ، شش دقیقهای صرف احوالپرسی میشد و طبق ... |
|
|
|
بیرون بایست و صدایت را گوش کن |
شهاب الدین/
حالا باید ببینیم در سطحی که یک هنرجوی آواز در ایران ایستاده چطور باید عمل کنیم. ما فرض را بر این می گذاریم که یک هنرجوی علاقه مند حتی ذره ای هم پشتوانهی موسیقی ندارد. همان طور که تاکید کردیم درک و شناسایی ما نسبت به شاخصههای موثر در یک صدا برای تحول تکنیک آوازی ما بسیار تعیین کننده است. به همین خاطر در نخستین قدم پیش از اینکه بخواهیم با مقولههای مرتبط با موسیقی درگیر شویم، به تقلید رنگهای صوتی گفتار میپردازیم. فراموش نکنید اساس کار بر بازیگوشی ... |
|
|
|
بیداری استاد درون |
شهاب الدین/
همان طور که گفته شد هر هنرجو میبایست قدرت تشخیص خود را در دو جنبه بالا ببرد. کوک و ریتم و پارامترهای مربوط به موسیقی یک طرف ماجراست و تشخیص رنگهای صوتی طبیعی که بر آمده از تکنیک آوازی صحیح است در طرف دیگر بازی قرار دارد. کارگاههای صداسازی استاد شجریان را که میدیدم بارها شاهد این تذکر بودم که«جای صدات عوض شد.» شاید شما هم این جمله را بارها در کلاسها شنیده باشید. اختلاف رنگ صوتی هنرجو با آن چیزی که در واقع باید در آوازش ارائه دهد ... |
|
|
|
غرق شدن خوانندههای آماتور در گروه کر |
شهاب الدین/
یکی از مهمترین عواملی که در آواز در جهت ارتقا تکنیک و برای تحول ما نقش بزرگی را ایفا میکند تشخیص اصوات چه از لحاظ رنگ صوتی و چه از لحاظ فواصل فرکانسی و ریتم آنهاست. بنابراین داشتن یک گوش حساس از عوامل بسیار مهم محسوب میشود. بسیار از دور و اطراف شنیدهام که فلان هنرجو گوشش ضعیف است چون فالش میخواند، یا فلان استاد گفته است شما به درد آواز نمیخوری ترجیحا بهتر است نوازنده شوی تا خواننده، چون گوش ضعیفی داری. در این خصوص مژدهی بسیار نوید ... |
|
|
|
آواز خواندن سواد داشتن نیست، صدا داشتن است |
شهاب الدین/
زمانی که ما آواز میخوانیم ارتباطی را بین صدایمان و موسیقی به وجود میآوریم. به همین دلیل موضوع تقلید فرکانس و ریتم پیش میآید. از این رو به سرعت توصیهای مطرح میشود که دوست من بفرمایید تشریف ببرید کلاس سلفژ تا آواز خواندنتان درست شود! این از همان سوتفاهمهای آزاردهنده ایست که هنرجو را مدتها سردرگم میکند! متاسفانه در سیستمهای آموزشی هیچ تحولی صورت نمیگیرد که متوجه شوند این شاخهها ی علمی را که به هنرجو ارائه میدهند چه دستاوردی برای هنرجوی بیچاره به ارمغان میآورد. حتی در دانشگاهها ... |
|
|
|
کلاغ های نوازنده را از یاد نبریم! |
شهاب الدین/
اصولا وقتی هنرجویان را ترغیب میکنم تا آوازشان را بر روی کلیدهای پیانو شناسایی کنند با چهرهای کج و معوج روبه رو میشوم و چنان نگاهی به من میاندازند که گویی از آنها انتظار دارم تا ماموتی را به آسمان بفرستند! من هم کلیپی را به آنها نشان میدهم که در آن دو کلاغ آهنگی را با منقارهایشان با کیبرد اجرا میکنند و حیرت زده میشوید که چه با مزه ملودی را حفظ کردهاند و با هم بر روی یک ریتم موزون همنوازی میکنند. این را گفتم که احیانا ... |
|
|
|
آوازهای تکهپاره |
شهاب الدین/
یک ملودی چیست؟ آمیختهای از فواصلِ فرکانسی است که در یک الگوی ریتمیک جا گرفته است! اغلب هنرجویان وقتی که آوازی میخوانند تنها ملودی را از جنبه فرکانسی مورد توجه قرار میدهند و به اصطلاح تلاش میکنند که مثلا کوک بخوانند ولی به کششهای زمانی نتها و جمله بندیها کوچکترین دقتی ندارند و هر جا که میخواهند نفس میگیرند و جملات آوازی را با سکوت و تنفسهای دل بخواهی که در قطعه میآورند تکه و پاره میکنند! حتما برایتان پیش آمده که بخواهید با آهنگی رویِ صدای خوانندهای بخوانید ... |
|
|
|
نتهای گریان |
شهاب الدین/
در بحث قبلی اساسا در مورد بالارفتن سیب گلو صحبت کردیم ولی در واقع جایگاه حنجره از مبانی اصلی طراحی ساز ما در حین آواز محسوب میشود. به طور کلی دو صدای پایه در آواز داریم که ارتباط مستقیم با وضعیت حنجره دارند ودر واقع تکنیکهای مهمی محسوب میشوند: یکی Hum voice و دیگری Pharyngeal voice. برای درک و شناخت بیشتر، به عنوان مثال وقتی که صدای خمیازه را که به دقت گوش کنید کاملا حالت هوم را درونش کشف خواهید کرد و اگر در حالی که خمیازه میکشید ... |
|
|
|
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن |
شهاب الدین/
در آواز یکی از معمولترین مشکلاتی که اغلب هنرجویان با آن روبه رو هستند بالا رفتن حنجره در اجرای نتهای بالاتر از محدودهی گفتار است. اگر همین لحظه انگشت تان را بر روی برجستگی سیب گلویتان بگذارید و بزاق دهانتان را قورت دهید شاهد بالارفتن سیب گلویتان میشوید. این حرکت بالارونده موجب میشود که مواد غذایی به مجاری تنفسی وارد نشود ولی این حرکت در امر آواز مشکل جدی به وجود میآورد! به نظر میرسد که هنرجو برای اجرای محدوههای بالاتر از سطح فعلیاش، آنها را به صورت ذهنی ... |
|
|
|
آوازخواندن،نوعی آکروبات است |
شهاب الدین/
با توجه به اخبار و شایعاتی که در مورد صدایتان مطرح شده به احتمال زیاد، یک صدای شل و هوا دار بدون شاخصههای آوازی مثل ریتم و رنگ و رزونانس کامل، داریم!!بدون اینکه در نظر بگیرید تنفس شکمی دارید یا سینهای و از همه مهم تر، وجودِ انقباض درعضلات شکم که متاسفانه در حین صحبت کردنتان به سهولت اتفاق میافتد! همیشه از قدیم میگفتند با یک دست که نمیشود دو هندوانه را بلند کرد! بدبختیِ آواز دراین جاست که نه تنها دوعدد بلکه هفت، هشت و ده عدد هندوانه ... |
|
|
|
لبخند داخلی، نه لبخند خارجی! |
شهاب الدین/
در ادامه بحث گذشته قرار بر این بود که در مورد لبخند داخلی هم توضیحی بدهم. در این ارتباط میخواستیم آواخوانی را بدون در نظر گرفتن صامتها بر روی یک آهنگ انجام دهیم. برای این منظور باید به پوزیسیون یا فرمیکه در حین آواز خواندن ایجاد میکنیم توجه بسیار داشته باشیم. به احتمال قوی چیزی در مورد گرد کردن صدا شنیدهاید. این همان چیزی ست که به آن لبخند داخلی میگویند. اگر با زبانتان سقف دهان، پشت دندانهای بالا را لمس کنید، احساس سفتی میکنید و اگر همین طوربا ... |
|
|
|
زبان سردرگم ما! |
شهاب الدین/
در ادامهی موضوع قبلی که ساختن مصوتها بود تاکید کردیم که درساختن مصوت «ای»، نباید گوشهی لبها ازطرفین باز شود ومتوجه شدیم ادا کردن مصوت «اِ» و«ای» به حرکت زبان ارتباط دارد و نه چیز دیگر. در ادامهی همین بحث مصوت« اُ» را در نظر گرفته و دوباره آزمایش قبلی را تکرار میکنیم: «در حالی که نوک زبان را پشت دندانهای پایین چسباندهایم و زبان کف دهان خوابیده است به صورت ممتد میگوییم «آ» و بدون قطع کردن صدا لبها را گرد میکنیم. به سادگی میبینیم که به مصوت« ... |
|
|
|
آواز یا مسابقهی هندوانه خوری! |
شهاب الدین/
در بحث قبلی پرسشی را مطرح کردم در ارتباط با نحوهی ساختن مصوتها. برای اینکه ذهنتان را از درگیری خارج کنم خودم با کمال میل پاسخ میدهم. در حالی که نوک زبان را پشت دندانهای پایین چسباندهاید به صورت ممتد «آ» بگویید؛ حال همان طور که گفته شد با کمیحرکت دادن زبان به سمت بالا به « اِ » میرسیم. توجه داشته باشید که نوک زبان همواره پشت دندانهای پایین و زبان در کف دهان بخوابد. حال اگر دوباره این آزمایش را تکرار کنید و در حالی که «آ» ... |
|
|
|
آگاهی در ادای واژه ها |
شهاب الدین/
تا اینجا به دو پارامتر مهم اشاره کردیم که میبایست همزمان و به صورت موازی به آنها توجه کنیم. یکی رنگ صحبت کردن بود و دیگری اتصال بازدم در میان هجاها در طول جمله. به این دلیل که بتوانیم رنگ صوتیای را که از لحظهی اول آغاز کردیم در سراسر جمله، در تمامی هجاها به صورت یکنواخت و یک دست منتقل کنیم. برای این منظور چنان وسواسی باید داشته باشیم که نگذاریم حتی یک هجا هم از کل کلماتی که در طول جمله به کار می بریم، از کنترل ... |
|
|
|
سرگیجه های آوازی |
شهاب الدین/
بدون شک بارها و بارها در زمان آواز خواندن با مشکلات پیچیده ای بر خورد می کنیم که پیدا کردن دلیل ضعف و رفع کردن آن ناتوانی، شاید سالهابه طول بینجامد و حتی امکان این وجود دارد که در صورت نداشتن راهکار و تکنیک مربوطه مجبور باشیم آن را همانند یک عضو ناقص الخلقه برای همیشه در آوازمان به دوش بکشیم. در هر صورت به نظرم برای یک هنرجو شناخت ضعف هایش، هر چند که راه حلی برایش در دست نداشته باشد. بسیار مفیدتراز نا آگاه بودن نسبت به ... |
|
|
|
صحبت کردن و آواز خواندن یکی است |
شهاب الدین/
به طور کلی طبق مطالعاتی که انجام شده دریافتهاند که ذهن نمیتواند تمایزی بین صحبت کردن و آواز خواندن قائل شود و تنها تفاوتی که در نظرش به وجود میآید این است که در آواز کلمات بیش از حدِ معمول کشیده میشوند و ملودیکتر هستند. به عبارتی باید بدانیم که تمام ناهنجاریهایی که در رنگ و فرم گفتار و به طورکلی تکنیک صحبت کردنمان وجود داشته باشد، بدون هیچ تردیدی به آواز خواندنمان نیز منتقل میشود. بنابراین قدم اول این است که به رنگ صحبت کردنمان توجه اساسی داشته ... |
|
|
|
این جوری که میگم صدات رو در سرت بنداز!! |
چندی پیش ایمیلی دریافت کردم که «شما همه را با یک چوب می زنید و این طور نیست که در کلاسها روی صداسازی تمرکز نشود؛ نمونهاش در کلاس استاد ... که من در محضر ایشان کسب فیض مینمایم، بارها توصیه میکنند که به حنجره فشار نیاورید و صدا را از سر بخوانید» جالب توجه این بود که بسیاری از هنرجویان طرد شده و صدمه خوردهی این استاد گرانقدر را من از نزدیک میشناختم و با آنها کار میکردم. این دوستان متوجه نیستند که با یک علم گسترده و عمیق روبه ... |
|
|
|
آواز خواندن داد زدن نیست |
شهاب الدین/
در ادامه ی بحث قبلی که تاکید بر کشف صدای میانی بود عوامل بسیار ظریفی باید رعایت شوند تا این امر بتواند تحقق پیدا کند و چیزی که در واقع صداسازی به حساب می آید ارائه این تکنیک هاست و بحثی غیر از این نیست؛ یعنی شما بیاموزی که چطور بدون اینکه خم و راست شوی و با چهره ای سیاه و کبود و اینکه رگ گردنتان بیرون بزند، درکمال آرامش به بالاترین وسعت صدایی لازم دست پیدا کنید.
99 درصد خواننده ها در ایران رفتار مشابه و نادرستی در ... |
|
|
|
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم |
شهاب الدین/
همیشه شنیده ایم که فلانی صدایش 6دانگ است ، 6دانگ معادل 3اکتاو است و این وسعت صدا مختص به یکسری افراد خاص نیست. همه ی ما دارای این امکان هستیم که لااقل به 3اکتاو صدا دسترسی پیدا کنیم . با کشف صدای میانی شما به این توانایی خواهی رسید . یکی از موارد نادرستی که به شدت بین موزیسین ها جا افتاده تقسیم بندی هنرجویان در مورد وصعت صدایشان است و از همان روزهای اول برای آنها یک حد و مرز غیر واقعی ترسیم می کنند که این امر ... |
|
|
|
توصیه های ترسناک برای خوانندگان! |
شهاب الدین/
در مورد توصیه های غیرعلمی و مردود شده ای که در بحث قبلی صحبت ....کردم خاطره ای یادم آمد . چند سال پیش خواننده ای به استودیو آمد و با صدایی که به نظر می آمد در اثر فشار پرتاب هوا ،خسته و بی رمق شده با کلی افتخار توضیح داد که «من آخرین آلبومم را با استاد ...کار کردم ، خدا ایشان را رحمت کنند . من در خلال تهیه این آلبوم از علم ایشان در صداسازی هم بهره بردم و تکنیک دیافراگمم را مدیون ایشان هستم .» ... |
|
|
|
|
|
مطالب دیگر این شماره
|
|
|
|
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : |
شماره 715 |
تاریخ : |
بیست و هفتم مردادماه |
سال : |
1394 |
|
|
|
پر بازدید ها |
|
|
پیوند ها |
|
|
|
|