سخني با مديران دلسوز و توانمند استان كرمانشاه  
روابط عمومی و رسانه دو شاخه‌ از درخت تنومند ارتباطات

طيبه جباري- سرپرست استان كرمانشاه

روابط عمومی و رسانه دو شاخه از درخت تنومند ارتباطات و دو حلقه از این زنجیره هستند که به جای رقابت و ستیز با همدیگر در خدمت هم و مکمل یکدیگر هستند. در این نگرش هر یک از این دو نهاد نیازها و منافع متقابلی دارند که ارتباط آنها با یکدیگر می‌تواند برطرف‌کننده این نیازها و تامین‌کننده منافع متقابل باشد. بنابراین شناخت مسئولیت‌ها و جایگاه هر کدام به وسیله دیگری و استفاده از راهکارهای مناسب برای ارتباط‌گیری بدون توسل به بده و بستان‌های مخرب و به دور از انتظارهای نامعقول و غیرمنطقی طرفین یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. در این نگرش روابط عمومی از یک سو و رسانه‌ها از سوی دیگر اهداف و منافع متقابلی دارند. علاوه بر اين، دريافت نظرات و پيشنهادهاي مردمي، تحمل انتقاد منصفانه و انتقال به مديران، پاسخگويي به ابهامات و پرسش‌ها از طريق رسانه‌ها، برگزاري كنفرانس‌هاي خبري به منظور ارائه دستاوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي، ارائه مشاوره‌هاي فرهنگي و اجتماعي به مديران سازمان‌ها و... از ديگر كاركردهاي روابط عمومي‌ها در اين زمينه است.»

موضوع دوم دست‌یابی زمان و فضای رایگان در رسانه‌ها برای انتشار اخبار و اطلاعاتی که روابط عمومی به هر علت اعلام و انعکاس آن را ضروری می‌داند. پیداست که زمان در رسانه‌ای الکترونیک مانند رادیو و تلویزیون و فضا و مکان در مطبوعات عنصر محدود و گران‌قیمت است که اگر روابط‌عمومی بخواهد مثلا برای پخش آگهی‌های خود از آن استفاده کند باید هزینه گزافی را بپردازد اما با تولید و پردازش خبرهای مورد نیاز و استفاده از رسانه می‌تواند زمان و فضا را به صورت رایگان در اختیار بگیرد. و این امتیاز بزرگی‌ست كه در حال حاضر روابط‌عمومي‌هاي بعضي از اين ادارات اين را بي‌اهميت مي‌دانند و به خاطر بعضي از مسائل شخصي به صراحت اعلام مي‌دارند كه ما لازم نمي‌بينم كه اخبار ما در رسانه شما درج شود؟ 

بسياري هستند كه نسبت به رفتار يا گفتار بعضي از روابط‌عمومي ادارات انتقاد دارند اما بازگو نمي‌كنند تا سبب ناراحتي، دلخوري و يا دشمني نشوند و به همين دليل از ارائه تذكرات اصلاحي خودداري مي‌كنند. گاه اتفاق مي‌افتد كه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نيز حاضر نيستند نحوه مديريت‌ مسئولي را مورد پرسش قرار دهند و از وي انتقاد كنند چون مي‌پندارند آن شخص ممكن است به گونه‌اي عمل نمايد كه ضرر مادي و اجتماعي نويسنده را در پي داشته باشد. هدف از درج اين مطالب اعتراض به تبعيضي ‌است كه در بعضي از ادارات به وقوع پيوسته و به طور قطع ناروا و ناپسند و قابل انتقاد و پيگيري مي‌باشد.

بر خود لازم دانستم كه بعضي از موارد را از طريق رسانه به مديريت بعضي از ادارات يادآوري كنم. خواهشمند است در این خصوص تصمیم عدالت‌مندی اتخاذ فرمایید تا بعضي از روابط‌عمومي‌ها به خاطر رفاقت و دوستي با برخي از نشريات، قله‌های بی‌‌عدالتی را شکل ندهند. تنها توضيح اين موارد به منظور احقاق حق و جلوگيري از بي‌قانوني و ممانعت از كاري خودسرانه ‌است. مگر مي‌شود روابط‌عمومي اداره‌اي در هر رده و مقامي كه باشد بودجه مملكت را ملك مطلق خود بداند و ضوابط و مقررات را رعايت ننمايد؟ آيا رواست در نحوه توزيع و تخصيص هر گونه آگهي كه حق درج آنها از بودجه عمومي يا از طريق متقاضي و مراجعه‌كننده به موسسات دولتي تامين مي‌گردد، عدل و انصاف رعايت نگردد؟ اين روش پسنديده و مورد تاييد هيچ كس نخواهد بود و نام نيكي از مسئولان در اين زمينه را  به يادگار نخواهد گذاشت.

اميدوارم مديران ادارات رسماً ‌و علناً ‌دليل تفاوت قائل شدن ميان اصحاب رسانه و مطبوعات استان را بازگو نمايند. اميد آن داريم كه مسئولين متعهد و دلسوز و در عين حال توانمند، صادقانه معايب را مي‌پذيرند و خالصانه، تمام تلاش خود را معطوف رفع مشكلات مورد نقد قرار مي‌دهند و لذا بديهي است كه در نگاه عمومي جامعه، تنها اين گروه از مديران در رديف پاسخگويان واقعي قرار مي‌گيرند.

دكتر انتظامي و تحقق اصل 44
سال‌ها بود گفتيم و نوشتيم و نوشتند كار مردم را به مردم بسپاريد و چه فراوان وعده دادند كه اين موضوع با عنوان اصل 44 يا خصوصي‌سازي محقق گشته و دخالت دولت در كارها كم مي‌شود و اين شعاري بود كه هيچ‌گاه به واقعيت نزديك نشد كه نشد. در آغازين روزهاي صدارت دولت نهم اين شعار حتي به درون روستاها نيز رسوخ كرد اما باز هم در حد شعار؛ خوشبختانه دولت تدبير و اميد با شعار مردم‌سالاري و با اميد به آينده بهتر كار را به عنوان رئيس قوه اجرائيه ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
:: آواز و آگاهی
:: با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
:: تماس با ما
:: درباره ما
:: اخبار
:: اسرار ویبره (۴)
:: فالستو صدای سر نیست
:: خیال‌بافی‌های عاشقانه
:: سخن مدیرمسئول
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره :
تاریخ :
سال :
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح