حبيب پورسيفي هنرمند عرصه تئاتر و تلويزيون: دستمزدها در تئاتر پاسخگوي هنرمند نيست

رشت- اكبر محبوبي‌فر

استاد حبيب پورسيفي كارشناس هنرهاي نمايشي و يكي از چهره‌هاي آشنا در عرصه تعليم و تربيت در استان گيلان است. آنهايي كه در شهر باران از تئاتر دانش‌آموزي به تلويزيون و سينما راه يافته‌اند و نام و نشاني دارند با اين مربي كاربلد يك دنيا خاطره دارند. اين هنرمند پيشكسوت گيلاني در عرصه بازيگري، اينك عضو ارزشيابي تئاتر اداره كل ارشاد اسلامي است.

استاد پورسيفي مي‌گويد: هنر تئاتر به عنوان هنري زنده و بي‌پيرايه همانند آيينه‌اي است كه انسان خود را در آن مي‌بيند تا به نقد و بررسي بپردازد و تئاتر يكي از بارزترين جلوه‌هاي فرهنگ و هنر است. وي مي‌افزايد: در تئاتر، سكوت، گفته‌ها و ناگفته‌ها هر كدام تعبير و معناي خاص مي‌يابند و زبان در تئاتر زباني است كه با دل و جان تماشاگر آميخته مي‌گردد بنابراين تئاتر بايد مخاطبين را همراه خود ارتقاء فرهنگي بخشد و در اين زمينه آموزش نيز نقش عمده و اساسي خواهد داشت. استاد پورسيفي كه فعاليت هنري خود را با صداپيشگي در سال 1338 شروع كرد و در سال 1340 اولين بار بر روي صحنه رفت، گفت: در اجراي يكي از نمايش‌ها كه به عنوان داور به تماشا نشستم، در يادداشت خود نوشتم، آناني كه در عرصه نمايش فعاليت دارند و تلاش مي‌كنند و مدام در جستجو هستند تا بهتر و بيشتر بدانند و اجراهاي نمايشي آنان مطلوب شود، ماندگار هستند و اگر چنين نباشد بي‌ترديد در نيمه راه مي‌مانند و به نتيجه نمي‌رسند و اميدوارم همه آنهايي كه در هنر نمايش تلاش دارند و دوستدار هنر هستند به اين نتيجه برسند. او اعتقاد دارد هنر آفريده ذوق و خلاقيت هنرمند است. پورسيفي روزگاري را كه گذراند در زندگي هنري خود با نمايش‌هاي زياد به صحنه رفت و در چند سريال تلويزيوني و دو فيلم سينمايي به عنوان بازيگر ايفاي نقش كرد. وي در كانون شهيد موسوي و امور تربيتي ناحيه يك رشت بيش از بيست نمايش را كارگرداني كرد و مسئوليت‌هايي را هم با عناوين مربي، مدرس، مسئول بررسي متون، بازبين، داور تئاتر در امور تربيتي استان و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان برعهده داشت و همچنان در ارتقاي هنر تئاتر اهتمام دارد.

اين هنرمند پيشكسوت عرصه بازيگري در سريال «كوچك جنگلي»، سينمايي «‌اي ايران» داستاني «نامه‌اي براي خدا»، «نماز باران» و چند مجموعه نمايشي ديگر از جمله «آواز مه» و سريال طنز «عاقل محله كاري» از شبكه باران تلويزيون گيلان به ايفاي نقش پرداخت. او سال 1323 در شهر رشت متولد شد و بعد از پايان دوران تحصيل به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به مدت دو سال در كلاس‌هاي آموزشي ضمن خدمت شركت كرد و سال 1353 فوق ديپلم هنر گرفت. پورسيفي در آموزش و پرورش با دانش‌آموزان علاقمند هنر تئاتر نمايش‌هاي خرمن‌هاي سوخته، گلدونه خانم، نقاشي روي چوب و قطعات آموزشي برتولت برشت را به كارگاه نمايش برد.

اين هنرمند گيلاني مي‌گويد: در روزگاري كه تلويزيون و سينما در دسترس عموم قرار دارد و مردم رفتن به سالن‌هاي تئاتر را كمتر تحمل مي‌كنند كار در تئاتر كمي دشوار خواهد بود و در شرايط كنوني براي اجراي هر چه بهتر تئاتر به حمايت و عنايت ويژه مسئولان نياز است و برخي اعتقاد دارند تئاتر در دنيا هنوز دولتي است و براي آن سرمايه‌گذاري مي‌شود و تئاتر يك هنر ويژه است. وي يادآور شد: در گيلان هم به تئاتر كمك‌هايي مي شود اما كافي نيست و آن طور كه بايد در رابطه با تلاش جان‌فرساي هنرمند حق مطلب ادا نمي‌شود وليكن جوانان علاقمند به رشته نمايش همچنان با كم و كاستي‌ها مي‌سازند و به تلاش خود ادامه مي‌دهند. وي افزود: با توجه به جشنواره‌هاي مختلف در كشور و استان دستمزدها به قدري اندك است كه حتي جوابگوي يك چهارم از تلاش آنها در تمرين‌هاي چند ماهه و اجراي چند شب نمايش نيز نخواهد بود و به اميد آن روز كه دستگاه‌هاي مسئول بيشتر به فكر جامعه پرتلاش فرهنگ و هنر اين سامان باشند و تئاتر به جايگاه واقعي خود دست يابد.

گفتني است استاد حبيب پورسيفي مربي و مدرس تئاتر گيلان چند دوره رئيس انجمن نمايش گيلان بود. او در سال 1341 نمايش آقا محمدخان را به صحنه برد و سپس با گروه هنري خورشيد در نمايش‌هاي عاشق گيج، تابلو موزيكال، روياي مادر، پيرمرد و دريا، عروس و داماد قرن اتم، بادبزن خانم ويندرمر و چندين كار ديگر در صحنه حضور يافت و در لابه‌لاي كارهاي بي‌شمار اجرايي مثل دست بالاي دست (ويتامارا) و هالو نباش ژنرال، خيلي‌ها از او نمايش آهسته با گل سرخ اكبر رادي را در يك نگاه ويژه به ياد دارند كه پسر استاد پورسيفي كارگرداني آن را بر عهده داشت. پورسيفي اعتقاد دارد جشنواره‌ها سكوي پرتاب جوانان بااستعداد به دنياي حرفه‌اي است. وي مي‌گويد:‌ تئاتر خياباني از گونه نمايش‌هايي است كه نقش‌آفرين آن در ساده‌ترين شكل به سراغ تماشاگر مي‌رود و او را به همراهي مي‌خواند و خلاصه اين كه هنر تئاتر در ژانرهاي مختلف زيبايي‌هاي خاص خود را دارد و هنري است پويا و زنده كه بايد بيشتر به آن پرداخت و اهميت داد.

خبرهاي كوتاه از مجلس
سايه‌تهران- عليرضا نياكان در افتتاحيه مجلس نهم از سرود جديد مجلس شوراي اسلامي كه توسط علي معلم سروده شده رونمايي شد.  در مراسم افتتاحيه مجلس نهم آيت­اله هاشمي رفسنجاني، آقاي دكتر محمود احمدي­نژاد رئيس‌جمهور، آقاي محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري و آيت­اله لاريجاني رئيس قوه قضاييه حضور داشتند. وزير كشور، در صحن مجلس شوراي اسلامي در خصوص برگزاري نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي گزارش مبسوط ارائه داد.  پيام مقام معظم رهبري توسط حجت­الاسلام‌والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر ايشان به مناسبت افتتاحيه مجلس شوراي اسلامي قرائت شد. نماز جماعت به امامت حجت‌الاسلام‌والمسليمن حاج ...
سنت حسنه اعتكاف در مساجد كشور برگزار مي¬شود
سايه‌تهران- امسال نيز همچون سال­هاي گذشته به همت توليت محترم موقوفات مسجد امام حسين(ع)‌ ميدان امام حسين(ع) مراسم معنوي و پرشكوه اعتكاف با حضور حدود 1500نفر، عصر روز دوشنبه مورخ 15/3/91 با خير مقدم حجت­الاسلام اكبري به معتكفين شروع مي­گردد و در مدت 3 روز اعتكاف برنامه­هايي نظير مناجات، مولودي­خواني، قرائت قرآن، دعاي جامعه­الكبيره توسط حاج علي فيروزي، حاج امير كاتوزيان، حاج رضا بكايي. حاج يدا.. پاشازاده و سخنراني حجت­الاسلام‌والمسلمين سيدمحمدحسن ابوترابي و پناهيان در نظر گرفته شده اين مراسم روحاني و معنوي عصر روز 17/3/91 با برگزاري مراسم معنوي ...
ایران؛ رتبه اول مصرف تریاک در دنیا
مدیرکل حوزه ریاست پزشکی قانونی کشور گفت: اکنون بحران کشور، مصرف تریاک، هروئین و شیشه است. به گزارش تابناک قدیرزاده در همایش «آشنایی با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، علائم و عوارض جسمی و روانی و راه‌های تشخیص آزمایشگاهی» افزود: از زمان صفویه تاکنون ایران بزرگ‌ترین مصرف‌کننده تریاک بوده است. این در حالی است که در دنیا حشیش، بیشترین مصرف را دارد.وی اظهاركرد: در حال حاضر در دنیا مصرف تریاک دارای رتبه چهارم است، ولی ایران در این زمینه رتبه اول را دارا است.قدیرزاده، با بیان اینکه روانگردان‌ها منشا مرفین ندارند، ...
مطالب دیگر این شماره
:: همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
:: آواز و آگاهی
:: با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
:: تماس با ما
:: درباره ما
:: اخبار
:: اسرار ویبره (۴)
:: فالستو صدای سر نیست
:: خیال‌بافی‌های عاشقانه
:: سخن مدیرمسئول
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره :
تاریخ :
سال :
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
اخبار
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح