يادش بخير سالهاي نه چندان دوري كه در تهران ما، به خصوص در ماه دي يكي دو بار برف سنگين شهرمان را سفيدپوش ميكرد، صدها نفر با آوازهاي گوشنواز ترانه «برف پارو ميكنيم» به كمك مردم ميشتافتند. مشكلي به نام بيآبي يا كم آبي نداشتيم، اما حالا چه؟ چند سالي است با نغمههايي چون پارهگي لايه ازن، گياهان و درختان گلخانهاي، تداوم پايداري هوا و انباشت آلايندههاي جوي و نظاير آن مواجه هستيم كه به ويژه در ماههاي دي و بهمن مشكلات فراواني را به مردم تحميل كرده است و همچنان ماندهايم بدون دفاع. ضررهاي ناشي از اين هوا و تعطيلات ناخواسته و در پي آن ايجاد مشكلات فراوان اقتصادي كم كم مردم را به ستوه آورده است و همچنان فقط نظارهگر اين مشكلات هستيم. در اين هفته باز هم شاهد بوديم و شنيديم كه هواي كلانشهرها بار ديگر در وضعيت هشدار است و ادامه اين وضعيت اين بار مسوولين را به اعتراض واداشته تا جايي كه رشيدي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران از نبود عزم و اراده لازم براي رفع مشكل آلودگي هواي تهران و كلانشهرها سخن رانده است و در همين راستا سازمان هواشناسي كشور توصيه ميكند با تداوم پايداري هوا و انباشت آلايندههاي جوي در كلانشهرهاي تهران، البرز، اصفهان، اراك، مشهد و ساير شهرهاي بزرگ، افراد آسيبپذير از تردد غيرضروري در سطح شهر خودداري كنند. اين مسوول ادامه ميدهد به علت نبود عزم و اراده لازم براي رفع مشكل آلودگي هواي تهران و كلانشهرها دشوار است و همچنين ارگانهاي دستاندركار عزمي راسخ براي رفع اين مشكل ندارند. ايشان يادآور ميشود خودروهاي توليد شده نه تنها تا در خروجي كارخانه استاندارد يورو دو دارند بلكه پس از آن اين توليدات به خودروهايي بيكيفيت تبديل شده كه از عوامل اصلي آلودگي هوا بوده و بيش از عوامل جوي در آلودگيها نقش دارند. رشيدي با اشاره به بيتوجهي نسبت به استانداردهاي جهاني در توليد خودرو گفت: بايد در توليد خودرو و برقراري استانداردهاي جديد بازنگري اساسي صورت گيرد و در همين زمينه دكتر قاليباف شهردار تهران قبلاً آلودگي هوا و صدا را در تهران مهمترين معضل دانسته و گفته است منطقي نيست كه ما آلودگي ايجاد كنيم و بعد تلاش كنيم كه آن را از بين ببريم. از ديگر اظهارنظرهاي اعلام شده توسط سيدوحيد حسيني عضو هيات علمي دانشگاه صنعتيشريف است كه جاي تأسف و تعمق جدي دارد. ايشان ميگويد گوگرد موجود در سوخت گازوئيل كشور 160برابر استاندارد جهاني است. وي در مورد بنزين نيز ميگويد بر اساس مطالعات و آزمايشهاي دقيق مشخص شده كه گوگرد موجود در سوخت بنزين 180برابر استاندارد جهاني است كه اگر وضع به همين منوال ادامه يابد عواقب بسيار مصيبتباري را به جاي خواهد گذاشت.
يک شرکت تيونينگ خودرو در آلمان قصد دارد اتومبيلي براي سرمربي پرتغالي چلسي بسازد که ارزش آن چيزي در حدود 2ميليون يورو برآورد شده است. به نقل از روزنامه مارکا، شرکت تيونينگ منصوري آلمان، شرکتي با مديريت کوروش منصوري که در زمينه تجهيز و تقويت خودروهاي لوکس فعاليت ميکند، در نظر دارد با همکاري شرکت جواهرسازي «راف هاوس» براي ژوزه مورينيو، سرمربي پرتغالي چلسي اتومبيلي منحصربهفرد با نام «مورينيو سوپرکار» طراحي کند. از اين خودرو فوقالعاده مورينيو که قدرتي معادل 750 اسب بخار دارد و مطمئناً اتومبيلهاي لوکس بازيکناني مانند ...