آموزش‌هاي پيش‌دبستاني نياز به توجه جدي دارد

* دكتر منوچهر قاسمي

به طور كلي آموزش عمومي در ايران از سال 1313 توسط شوراي عالي فرهنگ تصويب شد. طبق اين تصويب‌نامه كودكان از 5سالگي به مراكز آموزشي كودكستان و با تغيير نام بعدها  در مكاني به نام مهدكودك سرگرم آموزش‌هاي مقدماتي مي‌شوند. اين دوره‌ها بعدا به نام پيش‌دبستان در ايران رايج گرديد اما ورود و گذراندن آن هرگز اجباري نبود به طوري كه هنوز هم دوره پيش‌دبستان اجباري نيست و متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در آخرين تغييراتي كه در برنامه‌هاي آموزشي ايران اعلام نمود، دوره پيش‌دبستان را به طور جدي مورد توجه قرار نداده، يعني دوره پيش‌دبستان چون گذشته به صورت داوطلبانه و غيراجباري است يا به عبارت ديگر دانش‌آموزان به طور رسمي دوره دبستان را آغاز مي‌كنند اما گذرانيدن دوره پيش‌دبستان اجباري نيست. البته فراموش نكنيد كه در ساير كشورها نيز به غير از فرانسه دوره پيش‌دبستان داوطلبانه بوده و داراي شهريه مي‌باشد. واقعيت اين است كه با توجه به ارزيابي‌هاي روان‌شناسي و مطالعه اصول علوم تربيتي فراگيري انسان از 5سالگي به بعد كاملا مقدور است و كودكان مي‌توانند با تسلط و فرصت ذهني مناسب خود آماده فراگيري دروس در سال‌هاي بعد باشند.

تحقيقات نشان داده است دانش‌آموزاني كه حداقل دو سال پيش‌دبستان را گذرانيده‌اند در دوره دبستان فراگيري بهتر و موفق‌تري از دانش‌آموزاني داشته‌اند كه آموزش را از دبستان شروع كرده‌اند. معمولا دوره 5 تا 7 سال بهترين آغاز براي فراگيري است، حتي در كشور ما چند سال قبل كه دوره اساس مطرح شد، مقرر گرديد كه دانش‌آموزان از پنج سال و نيم تا هفت سال و نيم را در پيش‌دبستان بگذرانند و از هفت سال و نيم به بعد به دبستان وارد شده و دوره‌هاي بعدي را طي كنند.

نكته ديگر اين است كه اهداف دوره پيش‌دبستان اگر به دقت مورد واكاوي قرار گيرد مشخص خواهد شد كه پرورش عادات مفيد در كودك براي  تندرستي، ايجاد مهارت‌ها و همچنين رفتار پسنديده اجتماعي و پرورش استعدادهاي هنري ، ايجاد حس اعتماد به نفس در كودك به سادگي مقدور است اما دوره اساس فقط به صورت يك برنامه كلي مطرح شد و در عمل ارائه نشد. به هر صورت اين واقعيت را بايد بپذيريم كه براي ايجاد يك آموزش واگرا بايد از دوره پيش‌دبستان آغاز كرد يعني پرورش استعدادها، پرورش قواي جسمي، ايجاد مهارت‌هاي اساسي در زمينه خواندن، حساب كردن، نوشتن و نيز آموزش رفتارهاي اجتماعي ضروري و لازم است. لذا به نظر مي‌رسد براي آنكه بتوان در ايران در زمينه توسعه و رشد دوره‌هاي پيش‌دبستاني موفق بود بايد نظام آموزش و پرورش بار ديگر مورد بررسي و تجديدنظر جدي قرار گرفته و دوره پيش‌دبستان نيز به دوره آموزش رايگان و سراسري مبدل گردد. ضمن اينكه بايد به محتواي آموزش در اين دوره‌ها توجه شاياني شود و  در زمينه ايجاد تفكر خلاق، جست‌وجوگري و بهره‌گيري از توان ذاتي كودكان برنامه‌ريزي صحيحي ارائه گردد.

* متخصص علوم تربيتي از دانشگاه لندن

تورم دامن بازار کلیه را هم گرفت
مرضیه سعادت بازار خرید و فروش کلیه داغِ داغ است. فروشندگان آگهی می‌کنند، گیرندگان بی‌پول رنج می‌برند، دلالان هم پا به پای تورم، قیمت می‌دهند، حالا برخی از کلیه‌های ۳۰ میلیون تومانی حرف می‌زنند.به گزارش فارس، اگر در گذشته آگهی‌‏های خرید و فروش کلیه را بر روی برخی دیوارها یا باجه‌‏های تلفن می‌‏دیدیم و گاهی در برخی سریالهای فانتزی فروش کلیه از سوی یکی از اعضای خانواده دلمان را ریش می‌کرد، حالا دیگر حتی از دیدن دلالان کلیه در خیابان هم متعجب نمی‌‏شویم.کافی است چند ساعتی مقابل یکی از بیمارستان‌‏ها بمانیم ...
حذف ارز مرجع و مبادلاتی/ پرداخت یارانه به جای ارز دولتی
معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تاکید کرد: در سال 92 پیش‌بینی ما یک نرخ برای ارز است و دیگر نرخ ارز مرجع و مرکز مبادلات نخواهیم داشت. رحیم ممبینی در گفت‌وگو با ایسنا، در پیش بینی نرخ ارز در سال جاری اظهار کرد: در سال 92 برنامه درباره قیمت ارز آن طور که در لایحه بودجه 92 پیش بینی شده، نظام شناور مدیریت شده است. وی ادامه داد: در لایحه بودجه 92 حداقل در جاهایی که دولت حضور دارد، برنامه این است که یک نرخ داشته باشیم و ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
:: آواز و آگاهی
:: با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
:: تماس با ما
:: درباره ما
:: اخبار
:: اسرار ویبره (۴)
:: فالستو صدای سر نیست
:: خیال‌بافی‌های عاشقانه
:: سخن مدیرمسئول
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره :
تاریخ :
سال :
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
اخبار
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح