تیپ شخصیتی با احساس برون‌گرا و سنجش درون‌گرا

دکتر ع. شاملو، روان‌شناس ساكن سوند

مثل بسیاری دیگر از تیپ‌های شخصیتی این تیپ هم  در درجه اول تمرکزش به حوادث بیرونی است که آنها را با احساسات درونی‌اش و سیستمی از باورهای ارزشی خود مورد بررسی قرار می‌دهد. اين گروه به دیگران بسیار علاقمند هستند به همین خاطر اطلاعاتی را که از دیگران جمع‌آوری می‌کنند در اکثر موارد به طور حمایتی از آنها برای کمک به دیگران از آن استفاده می‌کنند. در نتیجه بر ویژگی‌های مثبت و برجسته دیگران تکیه می‌کنند و آنها را مهم جلوه می‌دهند. با داشتن چنین خصوصیاتی این تیپ شخصیتی توانايي خواندن افکار و رفتار دیگران را تا اندازه‌اي دارا می‌باشند. چون بسیار جالب و راحت رفتار می‌کنند در بین دوستانشان خیلی پذیرفته شده و مورد پذيرش قرار مي‌گيرند و همیشه طرفداران زیادی بین آشنایان خود دارند.

مسئولیت‌پذیری و مورد اعتماد بودن برای این تیپ شخصیتی بسيار مهم است و تلاششان این است که مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند. در پذیرش وظايف به خوبی عمل می‌کنند، کارها و امور محوله به آنها همیشه به خوبی و به دقت انجام شده است. افرادی بسیار پرانرژی هستند و در برخوردشان گرم رفتار می‌کنند و هر چند ممکن است در ظاهر چندان نشان ندهند اما عمیقا به تأيید و تمجید اطرافیان نیازمندند.

از اینکه افرادی در بین دوستان و آشنایان آنها نسبت به مسائلی بی‌تفاوت باشند، آنها را ناراحت و برانگیخته می‌کند. باور آنها این است که دیگران هم می‌توانند به همان اندازه تلاش‌گر باشند هر چند که عموما در عمل چنین توقعی برآورده نخواهد شد. در اين تيپ شخصيتي، شادی و لذتی که از موفقیت دیگران می‌برند بسیار جالب و دیدنی است و در این راه غلو نمی‌کنند و واقعا تمایل دارند که دیگران در کارها و زندگی روزمره موفق شوند. به همین دلیل وقتی فردی از اطرافیان آنها تلاش نمی‌کند تا زندگی بهتری داشته باشد برای آنها شخصیتی قابل فهم نبوده و از این واقعیت که همگان خواهان پیشرفت مورد دلخواه آنها نیستند، ناراحت می‌شوند.

این تیپ شخصیتی با احساسات برون‌گرايانه خود تلاش می‌کند تا دیگران را خوب بفهمند و تا جايي كه بتوانند نيز اوضاع را تحت کنترل داشته باشند و هم اینکه در صورت نیاز اطرافیان را از کمک‌های خود محروم نکنند.

سیستم ارزش‌های آنها بیشتر با خواسته‌ها و واقعیت بیرونی تنظیم شده است تا با خواسته‌های خودشان. بنابراین برای اینکه بتوانند با تعداد زیادی از افراد در ارتباط باشند چنین تیپ شخصیتی خجالتی نبوده و در بیان خواسته، نظر و احساس خود مشکلی ندارند. سیستم ارزشی و کدهای اخلاقی‌ا‌شان در اکثر موارد در جهت جوابگویی به خواسته‌های دیگران است تا  اینکه به خواسته‌ها و نیازهای خودشان پاسخ مثبت دهند. در همین راستا این تیپ شخصیتی به مهرطلب بودن بیشتر شبیه می‌شوند تا مهربان بودن.

در رفتارشان با دیگران حتی حاضر هستند از منافع عملی خود هم بگذرند تا دیگران در کارهایشان با مشکل روبرو نشوند و جالب است که این کار را در بیشتر موارد بدون توقع و منظور انجام می‌دهند که این برای بسیاری از اطرافیان قابل درک نیست.

با وجود همه ویژگی‌های خوب، این تیپ شخصیتی بدون اینکه خودشان متوجه شوند دیگران را وسیله قرار می‌دهند تا خودشان به موفقيت برسند چرا که سیستم باورهای آنها با وجودی که بسیار اخلاقی است اما این اخلاق را خودشان تعریف می‌کنند به همین خاطر گاهی بر علیه منافع خود و یا دیگران عمل می‌کنند و این بزرگترین نقطه ضعف آنهاست.

برای رسیدن به این هدف همانطور که گفته شد به کنترل اوضاع و احوال و خواسته‌های دیگران تسلط دارند و این موضوع از آنها سازماندهی، تفکر و انرژی زیادی را طلب می‌کند.

از کارهای انتزاعی اجتناب می‌ورزند و تلاش می‌کنند که کارهای عملی و غیرتئوریک را انجام دهند و به سرعت دست به عمل می‌زنند چرا که کارها و افکارشان سازماندهی شده است.

این تیپ شخصیتی بایستی توجه داشته باشند که همه افراد نزدیک و دوستانشان اجازه کنترل شدن از طرف آنها را نمی‌دهند و این موضوع گاهي می‌تواند آنها را با محیط پیرامونشان با مشکل ارتباطی روبرو کند. چون خودشان اخلاقی عمل می‌کنند هرچند سیستم اخلاقی و باورهایشان خصوصی و شخصی است اما بر علیه جامعه و کدهاي اجتماعی موجود نیست. بنابراین توقع دارند از دیگران که همگی باید به قوانین و خواسته جامعه عمل کنند که این در راستای همان کنترل کردن دیگران نقش مهمی بازی می‌کند. و چون باورها و خواسته‌های اجتماعی آنها بر خلاف سیستم اجتماعی نیست ممکن است در مسائل سیاسی و اجتماعی چشم بسته عمل کنند به طوری که به همه خواسته‌های سیستم اجتماعی موجود بدون چون و چرا جواب مثبت بدهند.

این تیپ شخصیتی در محیط اطرافشان به همکار و کمک‌کننده، مهربان شاید هم مهرطلب، دقیق با رفتار سازمان‌دهی شده، خانواده دوست و بچه دوست مشهور هستند که همه این ویژگی‌ها در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.

با حسادت کودكان چه کنیم؟
تقریباً همه کودکان حسادت را تجربه می‌کنند. گاهی نسبت به خواهر و برادرهایشان و گاهی هم نسبت به کودکان دیگر! این احساسی طبیعی است اما اگر کودک هر بار بخواهد خودش را با بقیه مقایسه کند دچار مشکلاتی خواهد شد. به همین علت لازم است به کودکتان یاد بدهید که بتواند احساس حسادت خود را کنترل کند. بدین ترتیب نه تنها احساس بهتری خواهد داشت بلکه بهتر می‌تواند با دیگر کودکان برخورد کند و روابط اجتماعی بهتری داشته باشد. می‌پرسید چگونه؟ در این مقاله بخوانید: حتماً شما هم وقتی کودک 4 ...
در هنگام سوختگی هرگز این کار را نکنید
استفاده از خمیردندان نه تنها كمكی به ترمیم سوختگی نمی‌كند، بلكه گاهی اوقات باعث آلرژی و ایجاد مشكلات بیشتر می‌شود. اولین كاری كه هنگام سوختگی باید انجام شود سرد نگه داشتن موضع با استفاده از آب خنك و كیسه یخ است. پس از اینكه موضع سوختگی خنك شد باید از پمادهایی كه پزشكان توصیه می‌كنند، استفاده شود. این پمادها حاوی موادی هستند كه علاوه بر اینكه به بازسازی سلول‌های مرده ناشی از سوختگی كمك كرده پوست را نسبت به عوامل محیطی محافظت می‌كنند. این پمادها علاوه بر مواد ضد میكروب ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
:: آواز و آگاهی
:: با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
:: تماس با ما
:: درباره ما
:: اخبار
:: اسرار ویبره (۴)
:: فالستو صدای سر نیست
:: خیال‌بافی‌های عاشقانه
:: سخن مدیرمسئول
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره :
تاریخ :
سال :
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
اخبار
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح