بیتا فرهی: خیلی دنبال دیده شدن نیستم

بیش از بیست و پنج سال از آن روزهایی می‌گذرد که زن جوان به طور اتفاقی وارد سینما شد تا مهشید «هامون» شود. او حالا مادربزرگ یک دختر بچه دو ساله است و به یاد گذشته سالی چند بار فیلم «هامون» را می‌بیند. بیتا فرهی؛ خیلی اهل گفت‌وگوهای مطبوعاتی یا حضور در مجامع هنری نیست و علاقه چندانی هم ندارد تا در مقابل دوربین عکاسان قرار بگیرد. با این حال وقتی با واسطه یک دوست مشترک خواستار گفت‌وگو شدیم، پذیرفت و آنچه پیش رو دارید، گفت‌وگوی ایسنا با این هنرمند است. در یکی از عصرهای زمستانی که مثل بسیاری از روزهای زمستان امسال، رنگ و بوی بهار داشت، میهمانش شدیم. پیش از ورود به خانه چندین گلدان کنار در ورودی رخ نمایی می‌کردند؛ گلدان‌هایی که معلوم بود برای عید آماده می‌شوند و با این تصویر رنگ رنگ، وارد خانه‌ای می‌شویم که تصاویر بسیار زیباتری دارد. همه چیز در این خانه زیباست، از تابلوها، تا نقش‌های روی دیوار، از فرش‌های کوچک زیر پای‌مان تا از ظروف پذیرایی پیش روی‌مان. از تسبیح‌هایی که بیشتر آثار هنری هستند، تا دری که با شعر و نقاشی و خطاطی زینت شده است. همه این زیبایی‌ها در کنار میزبان گرم و مهربان ما، فضایی دوست‌داشتنی رقم می‌زند. بیتا فرهی همان اندازه که در سینما گزیده‌ کار است، در مکالمه نیز کم صحبت است و کوتاه و موجز پاسخ می‌دهد. سرآغاز گفت‌وگو، ورود اتفاقی‌ او به سینما است و کم‌ کم می‌رسیم به پرهیزش از قرار گرفتن مقابل دوربین عکاسان، سفرهای مداومش به پاریس و نوه دوساله‌ای که بزرگترین انگیزه او برای زندگی است.

اتفاقی به نام «هامون»

برای رسیدن به امروز از گذشته آغاز می‌کنیم و طبیعتا از‌هامون. بیتا فرهی با به یاد آوردن اولین و درخشان‌ترین تجربه‌اش در سینما می‌گوید: «بعد از فیلم "هامون" که برای من و سینمای ایران یک اتفاق بود، آقای مهرجویی بلافاصله پیشنهاد همکاری در فیلم «بانو» را داد. بعد از دو کار شاخص برایم سخت بود هرکاری را بپذیرم پیشنهاد بسیاری می‌آمد، اما سعی می‌کردم دست به عصا و حساب شده عمل کنم. عده‌ای معتقدند در فیلم‌ "هامون" خود "مهشید" جلوی دوربین رفته است و کاری با بازیگر صورت نگرفته است. هرچند با من هیچ تمرینی نشد، اما نقش برایم جا افتاده بود و انگار شخصیت را می‌شناختم.»

انتظار هفت ساله بانو

بعد از "هامون"، مهرجویی بلافاصله دست به کار ساخت "بانو" شد. او در جایی گفته است که فیلمنامه این کار را بر اساس شخصیت بیتا فرهی نوشت. شاید شخصیت بانو را به فرهی نزدیک دیده و با شناختی که از او داشت، این نقش را به فرهی پیشنهاد کرد و این چنین بود که فرهی، شکیبایی و انتظامی‌بار دیگر همبازی شدند. «بانو» ساخته شد اما هفت سال منتظر ماند تا روی پرده نقره‌ای جان بگیرد. بیتا فرهی ادامه می‌دهد: «بعد از توقیف «بانو» بسیار ناراحت و افسرده شدم. فیلم هفت سال توقیف بود. وقتی که اکران شد، دم سینما عصر جدید جمعیت زیادی برای تماشای فیلم آمدند.«بانو» را با مردم دیدم که تجربه خیلی خوبی بود. برای مردم احترام زیادی قائلم و بسیار دوستشان دارم.»

از کیمیا تا اعتراض

دو و سال و نیم بعد از "بانو"، به واسطه دوست نزدیکش با پروانه پرتو، در "کیمیا" کار احمدرضا درویش بازی کرد، بیتا فرهی درباره‌ی همکاریش هم با احمدرضا درویش می‌گوید: «گروه بسیار خوبی بودند و تجربه خوبی شد.»فیلم‌هایش را مرور می‌کنیم و به «اعتراض» می‌رسیم و تصویرش با آن چادر گل‌گلی زنده می‌شود. گل از گلش می‌شکفد و مکث می‌کنیم، او می‌گوید: «همیشه این فیلم را دوست دارم چون نقشم خیلی متفاوت بود. دوست ندارم نقش کلیشه‌ای بازی کنم و همیشه زنی متمول و ثروتمند باشم و رُل "اعتراض" خیلی متفاوت بود.» می‌رسیم به «خون بازی» که بیتا فرهی آن را تجربه درج یکی می‌داند و ادامه می‌دهد: «خون بازی را بسیار دوست می‌دارم. از رخشان بنی اعتماد بسیار آموختم و امیدوارم بازهم شانس همکاری با او را داشته باشم.» همکاری با بهمن فرمان آرا در دو فیلم «خانه‌ای روی آب» و «خاک آشنا» نیز دو تجربه دوست‌داشتنی دیگر برای اوست، او می‌گوید: « خانه‌ای روی آب را خیلی دوست داشتم. فرمان آرا یکی از متشخص‌ترین کارگردان‌های ایران است که برایش احترام بسیار قائلم و از همکاری با او خوشحالم.» بیتا فرهی از اول گزیده‌ کار بود و حالا گزیده‌ کارتر هم شده است، او درباره‌ی دلایل گزیده کاریش می‌گوید: «الان دیگر سنم را باید در نظر بگیرم. مسلما نسبت به 26و27 سال پیش، پیشنهادها کمتر شده است و باید سنجیده‌تر عمل کنم. کوتاه و بلند بودن نقش، برایم چندان مهم نیست. بازیگر کسی است که بتواند حتی به نقش‌های کوتاه اعتبار و هویت بدهد.»با گذشت سال‌ها، تنوع نقش‌ها کمتر می‌شود و او نیز مانند بسیاری بازیگران همسن و سال خودش بیشتر با نقش مادر روبه‌رو می‌شود، بیتا فرهی می‌گوید: «اما باز هم دوست دارم نقش‌هایم متفاوت باشد. ولی نمی‌دانم چرا فیلمنامه‌های متفاوت نوشته نمی‌شود. در حالیکه باید برای سنین مختلف، نقش‌های گوناگون و متنوع، مضمون‌های تازه و فیلمنامه‌هایی که کار داشته باشد، وجود داشته باشد.» او نیز مانند بسیاری از بازیگران حرفه‌ای و شناخته شده، از همکاری با کارگردان‌های جوان استقبال می‌کند و معتقد است: «آنها ذهن خلاق و انرژی بیشتری دارند. همین اواخر پیشنهادی داشتم برای نقشی کوتاه و بسیار متفاوت، اما متاسفانه به دلایلی نشد.»

حضوری کوتاه در «دوران عاشقی»

فرهی در جشنواره فجر امسال نیز حضور کوتاهی در فیلم «دوران عاشقی» کار علیرضا رییسیان داشت که درباره این تجربه نیز می‌گوید: «مدتی کم کار بودم تا اینکه این پیشنهاد مطرح شد. آقای رییسیان کارگردان بسیار خوبی است و گروه بسیار خوبی هم کنارش بودند. بنابراین با این که نقش کوتاه بود، دوست داشتم، کار کنم. البته خیلی دلم می‌خواست بیشتر حضور می‌داشتم و فکر می‌کردم حین کار این شانس را پیدا کنم که پلان‌های بیشتری گرفته شود اما چنین نشد.» او هنوز فیلم را ندیده است و از او می‌پرسیم: «برای دیدن فیلم کنجکاو نیستید؟» که با لبخند می‌گوید: «دیر که نشده، بالاخره می‌بینم.»

خیلی دنبال دیده شدن نیستم

حضور کمرنگ بیتا فرهی در رویدادهای هنری، حتی این تصور را ایجاد کرده بود که مهاجرت کرده‌ و کمتر در ایران زندگی می‌کند، از او درباره‌ی دلایل این روند پرسیدیم که او پاسخ داد: «خیلی دنبال دیده شدن نیستم. اگر صلاح باشد جایی بروم، می‌روم. بعضی‌ها دوست دارند مدام دیده شوند اما من چنین نیستم.» حرف‌های خصوصی‌تر هم می‌زنیم. از دختر و نوه‌اش تا درگذشت مادرش. بیتا فرهی دختری دارد مقیم پاریس و نوه‌ای دو ساله به نام «تسا» که "قرار" او را در تهران می‌گیرد و مادر بزرگش را مدام راهی پاریس می‌کند، همین سفرهای مستمر گاه باعث می‌شود او بعضی نقش‌ها را از دست بدهد، خودش می‌گوید: «همین چند وقت پیش به خاطر رفت و آمد، دو کار را از دست دادم. حتما شانسم نبود. خیلی معتقدم شاید قسمت بر این نبوده. البته آن گروه هم به سرعت بازیگر می‌خواستند و نمی‌توانستند صبر کنند تا من برگردم.»

می‌خواستید چه کاره شوید؟

دوباره برمی‌گردیم به گذشته و پرسشی که از ابتدای گفت‌وگو ذهن‌مان را درگیر کرده است که «خانم فرهی اگر آن روز به طور اتفاقی به خانه دایی‌تان نمی‌رفتید و توسط ناصر چشم آذر برای بازی در فیلم «هامون» معرفی نمی‌شدید، ممکن بود هیچ وقت بازیگر نشوید؟» «بله واقعا ممکن بود.» و این پرسش کودکانه زنده می‌شود: اگر بازیگر نمی‌شدید، می‌خواستید بزرگ شوید، چه کار شوید؟ با خنده می‌گوید: «همیشه خیلی دوست داشتم سرمایه‌ای می‌داشتم، کتاب فروشی کوچکی راه می‌انداختم که در آن کافه و یک گل فروشی کوچک هم بود. همیشه این سه را باهم می‌خواستم، اما هیچ کدام نمی‌شود. سرمایه ندارم‌، گل‌ها هم می‌پلاسند و هیچ کس هم کتاب نمی‌خواند.» و از بیتا فرهی در پایان این گفت‌وگو می‌خواهیم که اگر حرف جامانده‌ای هست، بگوید: «زندگی خیلی کوتاه است. باید قدرش را دانست و از هر لحظه‌اش استفاده کرد. اگر مرگ را در کنار زندگی ببینیم، می‌توانیم انسان باشیم و از هر لحظه آن بهره ببریم. چون زندگی همان قدر که زیباست، کوتاه و ناپایدار است.» بیرون خانه گل‌های زیبا منتظرند تا بیتا فرهی برای نوروز بگذاردشان در گلدان تا خانه زیبایش بهاری‌تر بشود./ ندا آل‌طیب

 

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: معلم دامغانی در نشست نقد و بررسی «فارابی و هنر دینی» برگزار شد / سرمنشا اندیشه‌های فلسفی یونانیان منظومه‌های «ایلیاد» و «ادیسه» است
:: بیتا فرهی: خیلی دنبال دیده شدن نیستم
:: انجام پیشرفته‌ترین درمان کودکان سرطانی در محک / محک جزو 10سازمان غیردولتی برتر دنیا
:: وزیر ورزش و جوانان خبر داد : طرح موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌های فوتبال در شورای امنیت ملی
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 598
تاریخ : نوزدهم اسفند هزار و سیصد و نود و سه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح