هنر در گذر زمان / سبک کلاسیک

صفورا اسماعیل نژاد/هروقت سخن از نقاشی به سبک کلاسیک به میان می‌آید بسیاری را تصور بر آن است که این نقاشان همچون عکاسان به ساختار کلی طبیعت گرایش داشته‌اند و ضمن پیروی کورکورانه از طبیعت بر جنبه‌های سنتی و سنتی گرایانه هم توجه نموده‌اند، در حالی که نقاشی کلاسیک مبتنی بر اصول خاصی است که آغازآن به تمدن یونان در قرن پنجم قبل از میلاد می‌رسد در واقع منظور از شیوه‌ی کلاسیک، اصول و روش‌های هنری و ادبی مربوط به دوران‌های یونان و روم باستان است. موضوع اصلی آثار هنری کلاسیک یونان و روم"انسان" است زیرا در نظر یونانیان انسان معیار همه چیز است و بر اساس قدرت تفکر قادر است طبیعت و نظم موجو در آن را بشناسد و از این لحاظ بر موجودات دیگر برتری دارد. آنها بر این اساس اصول و روش‌هایی ابداع کرده‌اند که بر محور زیبایی و سادگی می‌چرخید و آثار هنری خود را به طور کامل منطبق بر آن اصول به وجود می‌آورند. هدف اصلی هنر کلاسیک، آفرینش زیبایی بر اساس تناسب، توازن، تعادل، نظم و یک قالب و بیان کامل هنری بود. این هدف همچنین شامل طبیعت و زیبایی‌های آن و نیل به کمال انسانی می‌باشد. از بزرگترین نقاشان این مکتب: لئورنادو داوینچی، میکل آنژ و رافایل را باید نام برد.

سبک رمانتیسم:

اساس این مکتب بر نوعی شیدایی و شیفتگی به طبیعت قرار دارد.این نقاشان از رنگ به عنوان واسطه‌ای برای نشان دادن مفاهیم روحی و مناظر استفاده می‌کنند. آنان "رنگ"را با درجه بندی‌های تاریک و روشن-سرد و گرم-سیاه و سفید به کار می‌بردند و به مقوا سطح رنگی به طور دقیق توجه داشتند:

از بزرگان این مکتب، ویلیام ترنر در انگلستان- گویا دراسپانیا – کنستابل در آلمان،کاسپار داوید فریدریک – فلیپ اتورانج و نقاش فرانسوی دلاکروا.باید دانست نقاشان رومانتیک از جمله "دلاکروا"به جای الهام از یونان و روم به شرق و تفکر شرقی روی آوردند و بارفتن به سرزمین‌های مشرق زمین از موضوع‌ها و مضامین حماسی و سلحشوری‌های قهرمانان شرقی برای خلق آثار سود جستند.چنانچه دلاکروا در سال 1831میلادی با سفر به شمال آفریقا چنان مجذوب خصوصیات زندگی مردم آن مناطق شد که فهرستی از موضوعات شرقی را مدون کرد و تا آخر عمر مورد استفاده قرار داد. بدین ترتیب باید او را به عنوان فردی هنرمند که ساخته‌هایش مقدمه درگیری و نزاع بزرگانی مانند ویکتورهوگو و بودار از نویسندگان و شعرای بزرگ و متفکر زمان گردید و ابداعات هنری او، دنیای نقاشی و استفاده از رنگ‌های مخالف و درخشان را متحول ساخت.

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: هنر در گذر زمان / سبک کلاسیک
:: شرکت ایران در نمایشگاه گردشگری برلین غرفه ایران؛ داغ است مواظب باشید!
:: پنج فیلم اکران نوروز معرفی شدند / سکانداران اکران نوروز 94 در یک نگاه
:: ضیاء موحد: برای آمدن شاعران بزرگ باید تحمل داشت
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 596
تاریخ : هفدهم اسفند هزارو سیصد و نود و سه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح