گزارشی از اصلاحات یک بنا ایوان عطار بی‌سقف می‌شود

سقف ایوان عطار در مجموعه کاخ سعدآباد که روزگاری قدیمی‌ترین آمفی تئاتر روباز ایران بوده، برچیده می‌شود؛ مدیر کاخ معتقد است که الحاقات باید حذف شود ولی سرمایه گذار این ایوان مخالفت می‌کند. به گزارش مهر، ایوان عطار یکی از بناهای تاریخی متعلق به مجموعه تاریخی کاخ سعدآباد است که در سال‌های گذشته به عنوان آمفی تئاتر روباز کاربرد داشت. تا آنکه در دهه ۸۰ مدیران وقت کاخ سعدآباد و سازمان میراث فرهنگی تصمیم می‌گیرند استفاده از این آمفی تئاتر روباز که به علت اجرای تئاتر «هفت شهر عشق عطار» در آن به ایوان عطار مشهور شده بود، را به بخش خصوصی بسپارند تا هم سر و سامانی به آن دهد و هم سقفی روی آن زده و به عنوان یک سالن برای برگزاری برنامه‌ها و همایش‌ها قابل استفاده شود. این اقدام انجام شد و فریبرز سفردوست که فعالیت‌های زیادی در حوزه موسیقی داشت این سرمایه گذاری را انجام داد و برای این تالار یک سقف با هزینه هنگفت ایجاد کرد تا بتوان در آن هم کنسرت موسیقی و هم تئاتر و همایش‌های سازمان میراث فرهنگی را برگزار کرد. این برنامه‌ها تا سال ۸۵ ادامه داشت و قرار داد سفردوست نیز به اتمام رسید. این تالار همچنان بر سرجای خود باقی مانده بود تا اینکه مدیر فعلی کاخ سعدآباد تصمیم گرفت این سازه را از روی ایوان حذف کرده و آن را به حالت قبل برگرداند.

سرمایه گذار ایوان: حکم دادگاه دارم

سفردوست، مدیرعامل شرکت موسسه شکوه موسیقی ایرانیان که مخالف این اقدام است در گفت‌وگویی با مهر اعلام کرد: در این مدت به مجموعه سعدآباد سود زیادی رساندم و حتی برنامه‌هایشان را در این ایوان برگزار کردند. ولی اکنون می‌خواهند همه کارهایی که در این ایوان انجام داده ام را از بین ببرند تا کارشناس نتواند درباره هزینه‌هایی که کرده‌ام تحقیق کند. من حکم دادگاه را گرفته‌ام و باید هزینه‌های انجام گرفته جبران می‌شد. وی گفت: اکنون سالن برای اجرای موسیقی و نمایش بسیار کم داریم حتی قرار بود مدتی به صورت رایگان این تالار در اختیار مرکز موسیقی قرار گیرد. نزدیک به دو سال کار فرهنگی در اینجا انجام می‌شد و به عنوان یک مرکز فرهنگی و هنری در میان اهالی فرهنگ و هنر شناخته شده بود. من با مسئولین کاخ سعدآباد صحبت کردم و آنها پاسخ دادند که اجناس و اقلام آنجا در سال‌های گذشته برده شده و الان مشخص نیست کجاست. اکنون اگر بخواهم همان وسایل را دوباره استفاده کنم، ضرر زیادی می‌کنم، چون مستهلک شده اند.

مدیر کاخ: سقف، الحاقات اضافه است

اما مدیر فعلی کاخ سعدآباد معتقد است که نصب این سازه به عنوان سقف، الحاقات اضافه‌ای روی بنای تاریخی ایوان عطار به حساب می‌آید که باید حذف شود. چون نه تنها منظر این بنای تاریخی را از بین برده، بلکه کاربری آن به عنوان قدیمی‌ترین آمفی تئاتر روباز ایران نیز در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر وجود این سازه به بنای تاریخی کاخ شمس که لطمه وارد می‌کند. مهم تر آنکه این سازه به عنوان سقف یک سالن ایمن نیست. منصورزاده، مدیر کاخ سعدآباد در پاسخ به اظهارات سفردوست به خبرنگار مهر گفت: این سالن به عنوان قدیمی‌ترین قسمت‌های مجموعه سعدآباد به شمار می‌آید که در کنار کاخ سابق شمس پهلوی قرار دارد. تصمیم‌گیری‌ها در سال‌های گذشته بر این بود که از این مجموعه به عنوان آمفی‌ تئاتر سقف‌دار استفاده شود. به همین علت آن را به یک پیمانکار بخش خصوصی به مدت دو سال واگذار کردند. وی افزود: پیمانکار بخش خصوصی نیز سازه‌‌ای روی این بنا ساخت که از نظر ایمنی مشکل‌ساز بود. به هر حال این قرارداد تا سال ۸۵ بوده و اکنون به پایان رسیده است. از سوی دیگر مجموعه سعدآباد یکی از بناهای تاریخی‌اش را بلااستفاده رها کند. مدیر کاخ سعدآباد افزود: اگر بخش خصوصی هنوز وسیله‌‌ای در این بنا دارد باید آن را با خود ببرد. اکنون مالک ایوان عطار، مدیریت مجموعه کاخ سعدآباد است. 

سازه سقف ایمن و استاندارد نیست

منصورزاده ادامه داد: ما حتی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی دوبار نامه نوشته‌ایم و اعلام کرده‌ایم که طبق قرارداد موظف هستید این تالار را به شکل اولیه به ما تحویل دهید، وسایل‌تان را برده و سقف را حذف کنید. اما این کار را انجام ندادند. اکنون بار حذف این سقف بر دوش ما افتاده و باید هزینه سنگینی برای برداشتن آن بپردازیم. این سازه، ایمن و استاندارد نیست. نباید چنین سازه‌ای با حداقل ایمنی باقی بماند. چرا که اصولا الحاق یک بنای اضافه به بنای تاریخی از نظر میراث فرهنگی اشتباه است. وی گفت: تصمیم بر این شد که سازه‌ هر چه زودتر برداشته شود و همانند سال‌ها پیش به صورت آمفی‌تئاتر روباز، از آن بهره‌برداری شود. اگر دمای هوا در زمستان به حدی بود که امکان برگزاری برنامه در آمفی‌تئاتر روباز وجود نداشت، می‌توانیم روی آن به صورت موقت چادر بزنیم و از این به بعد فعالیت‌های فرهنگی در آن برگزار شود.

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: گزارشی از اصلاحات یک بنا ایوان عطار بی‌سقف می‌شود
:: در آستانه روز پرستار وعده‌هایی که روی دوش جامعه پرستاری تل انبار می‌شود
:: جنتی در آیین پایانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: وزارت ارشاد با تمام توان از موسیقی حمایت می‌کند/دولت تسلیم گروه‌های خودسر نمی‌شود
:: روشن: این استقلال شانسی برای قهرمانی ندارد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 584
تاریخ : سوم اسفند ماه هزار و سیصد و نود وسه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح