در آستانه روز پرستار وعده‌هایی که روی دوش جامعه پرستاری تل انبار می‌شود

گروه جامعه/شغل پرستاری از مشاغلی است که واقعا نیاز به عشق دارد چرا که وعده‌های عملی نشده دولت‌ها به پرستاران هیچ گاه تمامی ‌ندارد. این قشر که از پر کارترین اقشار جامعه هستند و کاری بس مهم نیز دارند هیچ گاه به حقوق و مزایایی همسان با سختی شغل خود نمی‌رسند. اما متاسفانه این جایگاه در کشور ما، هنوز تثبیت نشده و پرستاران، به رغم خدماتی که ارائه می‌دهند، نتوانسته‌اند از مزایا و حقوقی که حق واقعی آنان است، برخوردار شوند. همین مشکلات، باعث شد تا جامعه پرستاری برای احیاء جایگاه از دست رفته خود تلاش کند و سرانجام، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در تاریخ ششم تیر ماه ۱۳۸۶، در مجلس شورای اسلامی ‌به تصویب رسید. بعد از تصویب این قانون، مقرر شد ظرف مدت ۶ ماه، سازمان نظام پرستاری با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، آیین نامه اجرایی قانون را تهیه و ابلاغ کنند. تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باعث شد تا پرستاران کشور چشم امیدشان به اجرای قانونی باشد که می‌تواند تا حدود زیادی، حقوق از دست رفته پرستاران را به آنها باز گرداند. از همین، جامعه پرستاری کشور، از فردای تصویب این قانون، چشم انتظار اجرایی شدن آن شده است. اما تاکنون که هفت سال و هفت ماه و چند روز از تصویب آن می‌گذرد، هنوز این انتظار به پایان نرسیده است.

پایان عمر دولت دهم و ۵ مصوبه مهم پرستاری

سال ۹۲ دوباره شاهد انتخابات ریاست جمهوری بودیم. موضوعی که شرایط سیاسی جامعه را تحت الشعاع خود قرار می‌داد. در واقع، قبل از پایان عمر دولت دهم، به یکباره ۵ مصوبه مهم در حوزه پرستاری به تصویب دولت می‌رسد که جامعه پرستاری را متعجب می‌سازد. یکی از این مصوبات، ابلاغ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بود. محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری در ارتباط با ۵ مصوبه دولت دهم در حوزه پرستاری، گفته بود با تصویب مصوبات اخیر دولت و پیگیری‌های مجدانه رئیس جمهور برخی آرزوهای دیرینه پرستاران که سال‌ها به شکل قوانین روی زمین مانده بود برآورده شد و تیم سلامت کشور به جایگاه عادلانه‌تری ارتقاء یافت. تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، صدور پروانه‌های کار پرستاری توسط سازمان نظام پرستاری، عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه و سلامت، تعیین تکلیف قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و اعطای مجوز برگزاری دوره‌های حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری ۵ مصوبه‌ای بود که به تصویب دولت دهم رسید.

امید پرستاران به دولت تدبیر و امید

با کسب رای اعتماد بالای دکتر سید حسن‌هاشمی ‌از مجلس شورای اسلامی‌ برای تکیه زدن بر صندلی وزارت بهداشت، جامعه پرستاری امیدوار شد که طلسم اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در دولت یازدهم که دولت تدبیر و امید است، بشکند. از همین رو، لحظه شماری می‌کردند که در اولین روز پرستار در دولت یازدهم، وزیر بهداشت به آنها این نوید را دهد که انتظار آنها برای اجرایی شدن این قانون به پایان خواهد رسید. اما، با توجه به اینکه وزارت بهداشت دولت یازدهم کار خودش را با بحران دارویی سال ۹۱ و ۹۲ شروع کرده بود، انتظار می‌رفت که جامعه پرستاری در همراهی با مشکلات دیگر حوزه سلامت، قدری صبوری کند. و این گونه بود که روز پرستار در سال ۹۲ پشت سر گذاشته شد و حالا در آستانه روز پرستار در سال ۹۳، جامعه پرستاری منتظر تحقق وعده‌هایی است که تاکنون شنیده است. البته ناگفته نماند که دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت دولت یازدهم، آبان امسال بود که اجرای آزمایشی این قانون را به پرستاران وعده داد. اما حالا که به روزهای پایانی سال ۹۳ می‌رسیم، خبری از این وعده وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید، نیست. معاون درمان وزارت بهداشت، به این موضوع اشاره کرده بود که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۷سال پیش در مجلس شورای اسلامی ‌به تصویب رسیده بود اما به دلایل مختلف از جمله عدم تامین بار مالی، این قانون تاکنون اجرایی نشده بود. وی گفت: در ۲۷مرداد ماه امسال (۹۳) وزیر بهداشت، دستور اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را به صورت آزمایشی در چند بیمارستان صادر کرد که از آن تاریخ به بعد برنامه ریزی‌های لازم برای اجرای این طرح در حال انجام است. این در حالی است که محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری در گفت‌وگو با مهر گفته بود که چون ردیف اعتبار لازم برای اجرای این قانون در بودجه سال۹۴ دیده نشده، عملا اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال آینده نیز منتفی است. آنچه مسلم است، اینکه ۴ وزیر بهداشت از سال ۱۳۸۶ تا کنون اجرای این قانون را به پرستاران وعده داده‌اند. البته در این بین وزیر بهداشت دولت یازدهم هنوز فرصت دارد که بخواهد اجرای آن را دوباره وعده بدهد.

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: گزارشی از اصلاحات یک بنا ایوان عطار بی‌سقف می‌شود
:: در آستانه روز پرستار وعده‌هایی که روی دوش جامعه پرستاری تل انبار می‌شود
:: جنتی در آیین پایانی سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر: وزارت ارشاد با تمام توان از موسیقی حمایت می‌کند/دولت تسلیم گروه‌های خودسر نمی‌شود
:: روشن: این استقلال شانسی برای قهرمانی ندارد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 584
تاریخ : سوم اسفند ماه هزار و سیصد و نود وسه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح