شنْ باران اهواز، غمْ باران تهران

شهلا اسلامی/ باران این روزهای تهران برای پایتخت نشینان تشنه باران، طراوت خاصی را به ارمغان آورد. با دیدن بارش باران از یک سو خوشحال و از سویی دیگر غمگین شدم چراکه تصاویر این روزهای اهواز بیان گر این واقعیت تلخ است که هموطنان ما همچنان با ریز گردها وآلودگی دست وپنجه نرم کند و در آن حال آرزو کردم ای کاش خداوند، باران رحمتش را برای هموطنان اهوازی نازل می‌کرد تا شاید سد شادگان از خشکی نجات پیدا کند، در آستانه بهار، درختان آبیاری شده و جان تازه‌ای بیابندکه اگر این طور می‌شد... اگر آن طور می‌شد... اگر و اگر این اگرها سبز می‌شدند، اگر مسئولین بذر تلاش و همت را برای پاکی و سازندگی استان می‌پاشیدند... شاید درخت سبزی به سوی تنومندی ریشه می‌دواند!

از منظری دیگر، منشا این ریز گردها  را می‌توان در واقع در خشک شدن تالاب‌های هور العظیم دانست که در جنوب غربی ایران وجنوب عراق قرار دارد که افزودن سدهای بسیار در این منطقه باعث کم آبی وخشک شدن این تالاب شده است و البته احداث سدهای بی رویه در این استان نیز در خشک شدن هورالعظیم بی‌تاثیر نبوده است. همه کم و بیش دلایل بارش ریزگردها از جمله ایجاد سدهای بسیار، قطع درختان نخل و عدم بارش باران استفاده نکردن از موادی که سدی در مقابل گرد وخاک ایجاد می‌کرد و.... را می‌دانند. اما هموطنان اهوازی ما به دنبال دلیل نیستند آنها راهکار وراهبرد می‌خواهند در جهت حل این مشکل ولی گویا گوش شنوایی وجود ندارد.
اکنون هجوم این جریانات آب وهوایی تمام مرز طولی غربی ایران را مورد هجوم قرار داده و تبریز و ارومیه نیز امروزدر روزهای گذشته شاهد بارش ریز گردهایی از جنس نمک بودند که بادهایی که از کشور عراق و مرز غربی در جریان بودند را می‌توان از عوامل تاثیر گذار این پدیده در این استان‌ها به شمار آورد. خرمشهر زادگاه من است وقتی از آنجا آمدم هنوز شهرم خرم و سبز بود اما خون در رگ‌های تنم منجمد می‌شود وقتی بعد از سال‌ها درختان نخل را که همیشه با قامتی استوار و سبز خود نمایی می‌کردند حالا بی سر و خموده و خشک سر به زیر افکنده می‌بینم که قدرت مقابله با باران شن و غبار و ریزگرد را ندارند. در اروندکنار که سال‌ها پیش، همیشه صدای قهقهه مردمی‌ که در قایق ازین طرف رود به آن طرف می‌رفتند طنین می‌انداخت، اکنون کم آب وگل آلود خاطرات آن روزها را به یاد می‌آورد، پلی که همشهری‌های من از روی آن در کام کوسه‌های تشنه‌ای افتادند که زیستگاه‌شان اروند کنار بود حالا انگارآن کوسه‌ها هم از خجالت در آنجا نیستند وکوچ کردند. گویا نه تنها عواقب جنگ هنوز از بین نرفته، بلکه در هجوم ریزگردها و شن و غبار و... مردم خوزستان امروز بازهم خانه نشین شده‌اند. قبلا آنقدر از مالچ استفاده می‌کردند که تنها کمی ‌خاک، خانه‌ها را می‌پوشاند اما آیا درست کردن مالچ این روزها جوابگو خواهد بود؟مسلما ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.
 

 

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: شنْ باران اهواز، غمْ باران تهران
:: بهترین فیلم از نگاه مردم انتخاب شد /«رخ دیوانه» از تماشاگران سیمرغ گرفت
:: دکتر رسول دیناروند در مراسم افتتاح 5پروژه بهداشتی درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان خبر داد: کاهش 350 میلیون دلاری واردات دارو و تجهیزات پزشکی
:: هفته کتاب و آنچه که گذشت/ بیان علت برکناری مدیر اداره کتاب و ثبت نام برای نمایشگاه تهران
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره577
تاریخ : بیست و پنجم بهمن ماه هزار و سیصد و نود و سه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح