هفته کتاب و آنچه که گذشت/ بیان علت برکناری مدیر اداره کتاب و ثبت نام برای نمایشگاه تهران

مرور اخبار حوزه کتاب این هفته را با گفت‌وگوهای مربوط به علت برکناری مدیر اداره کتاب آغاز می‌کنیم. یکی از این گفتگوها مربوط به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌بود. جنتی در گفت‌وگویی که با مهر داشت، اشاره کرد که خود شخصاً حکم برکناری مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی را امضا و آن را به معاون فرهنگی‌اش ابلاغ کرده و دلیل این تصمیم را هم بروز «یک تخلف بزرگ اداری» از سوی فرد یادشده ذکر کرد. وی گفت: ما یک بخشنامه در یک حوزه مشخص به همه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌ابلاغ کردیم که این یک چارچوب و در واقع یک دستورالعمل بود ولی ایشان از این دستورالعمل تخلف کرده بود و به خاطر عدول از بخشنامه عمومی‌ وزارتخانه، از مسئولیتش کنار گذاشته شد. پیشتر حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در گفت‌وگویی با مهر با بیان اینکه برکناری مدیر اداره کتاب با نظر وزیر ارشاد صورت گرفته، هدف از این تغییر را رسیدگی و پاسخگویی به آنچه مطالبات انباشته کاربران حوزه کتاب در کشور نامید، عنوان کرد. علی شجاعی صائین که در دولت قبل مدیرعامل خانه کتاب بود و در دوره جدید مسئولیت دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد را بر عهده گرفت، پس از کمی‌ بیش از یک سال از تصدی مدیریت آن، از این سمت کنار گذاشته شد.

مروستی: فعالیت مدیر سابق اداره کتاب از نظر دیوان محاسبات غیرقانونی بود

از سوی دیگر، به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد، دیوان محاسبات حدود یک ماه و نیم پیش طی نامه‌ای به این وزارتخانه، فعالیت علی شجاعی ‌صائین به عنوان مدیرکل در دفتر توسعه کتاب را غیرقانونی اعلام کرده بود.علی‌اصغر کاراندیش مروستی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ هم در گفت‌وگو با مهر و در پاسخ به این سوال که موضوع «تخلف بزرگ اداری» که وزیر ارشاد، آن را علت برکناری علی شجاعی‌صائین از مدیریت دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی این وزارتخانه ذکر کرده است، دقیقاً چیست؟ گفت: من اطلاع دقیقی از تخلف اداری آقای شجاعی صائین ندارم اما می‌توانم این را بگویم که دیوان محاسبات به فعالیت او به عنوان «مدیرکل» ایراد گرفته بود، چون بازنشسته بوده است. وی با اعلام اینکه شجاعی صائین بازنشسته سپاه است و دیوان محاسبات هم مطابق قوانین استخدامی ‌این تصمیم را در مورد وی اتخاذ کرده است، افزود: دیوان، حدود یک ماه و نیم پیش، کتباً این موضوع را به ما اعلام کرد که آقای شجاعی به دلیل اینکه بازنشسته است، نمی‌تواند پست مدیریتی داشته باشد و با این عنوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌فعالیت کند.

آغاز ثبت نام ناشران برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران

دیگر خبر مهم این هفته، آغاز ثبت نام از ناشران متقاضی برای شرکت در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود. به این ترتیب ثبت نام از ناشران متقاضی از روز دوشنبه ۲۰بهمن آغاز شد و تا روز سی ام این ماه ادامه دارد. ثبت نام در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران صرفاً از طریق الکترونیکی و با مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی اعلام شده، امکانپذیر است. بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۱۶ تا ۲۶ اردیبهشت ماه سال آینده در مصلی امام خمینی (ره) برپا می‌شود.

برگزیدگان جایزه کتاب سال معرفی شدند

ابتدای این هفته، مراسم سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی‌ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد و برگزیدگان این جایزه معرفی شدند. در این مراسم که صبح روز یکشنبه ۱۹ بهمن برگزار شد، برگزیدگان این دو جایزه معرفی شدند و لوح تقدیر، تندیس و هدایای خود را از رئیس‌جمهور دریافت کردند.

معرفی برترین‌های هفدهمین جشنواره‌‌ کتاب کودک و نوجوان

این هفته همچنین هفدهمین جشنواره‌‌ کتاب کودک و نوجوان برترین‌های خود را اعلام و از نویسندگان و پدیدآورندگان این آثار در مراسمی ‌ویژه تقدیر کرد.مراسم معرفی نفرات برتر این جشنواره، عصر روز دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رئیس و دبیر هفدهمین جشنواره‌‌ کتاب کودک و نوجوان و جمعی از هنرمندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری حجاب در تهران برگزار شد.

بررسی وضعیت کتابخانه‌های عمومی ‌بندرعباس در سفر سرزده مختارپور

این هفته همچنین علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی‌کشور با سفر سرزده به استان هرمزگان از کتابخانه‌های عمومی‌ شهر بندرعباس دیدار کرده و با کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی ‌این استان به بحث و گفت‌وگو نشست. مختارپور در این سفر یک روزه به بازدید از ۴ کتابخانه عمومی ‌پرداخته و با کتابداران درباره مشکلات کاری و معیشتی آن‌ها گفت‌وگو کرد.

افتتاح نمایشگاه کتاب استانی سیستان و بلوچستان

شانزدهمین نمایشگاه کتاب استانی سیستان و بلوچستان هم، در محل دائمی ‌نمایشگاه‌های بین الملی زاهدان افتتاح شد. این نمایشگاه از جمعه آغاز شده و تا ۷روز آینده برپاست. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌استان سیستان و بلوچستان درباره ناشران حاضر در این نمایشگاه، گفت: ۴۶۵ ناشر پذیرفته شده ۵۰هزار عنوان کتاب خود را در این مدت در قالب ۲۲۰ غرفه در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

رونمایی از کتاب شاعر دانمارکی در ایران

در این هفته همچنین نیلس‌هاو شاعر دانمارکی با سفر به ایران در برنامه‌های رونمایی و شعرخوانی در ۳شهر تهران، اصفهان و شیراز شرکت کرد. مراسم رونمایی از ترجمه کتاب وی با عنوان «زن‌ها در کپنهاک» پنجشنبه هفته گذشته ۱۶بهمن در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و وی پس از آن در برنامه‌های مختلفی با حضور شاعران ایرانی حاضر شد که عمده این برنامه‌ها شامل گفت‌وگوهایی درباره شعر ایران و دانمارک و همچنین شعرخوانی بودند.

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: شنْ باران اهواز، غمْ باران تهران
:: بهترین فیلم از نگاه مردم انتخاب شد /«رخ دیوانه» از تماشاگران سیمرغ گرفت
:: دکتر رسول دیناروند در مراسم افتتاح 5پروژه بهداشتی درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان خبر داد: کاهش 350 میلیون دلاری واردات دارو و تجهیزات پزشکی
:: هفته کتاب و آنچه که گذشت/ بیان علت برکناری مدیر اداره کتاب و ثبت نام برای نمایشگاه تهران
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره577
تاریخ : بیست و پنجم بهمن ماه هزار و سیصد و نود و سه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح