داوطلبان مراكز تربيت معلم در كشور ما چون ديگر داوطلبان تحصيلات عالي در آزموني سازمان داده شده شركت ميكنند و پس از قبولي و طي مراحل كارداني و كارشناسي و دريافت گواهينامه مربوطه استخدم ميشوند و به كلاس درس وارد شده و تدريس را آغاز ميكنند و پس از حدود 20تا 30 سال بازنشسته شده و به خانه باز ميگردند و نقل است كه توشهاي از تجربيات را همراه دارند.
در طي سالهاي خدمت آموزشهاي مختلف با عناوين ضمن خدمت را طي ميكنند كه با اطلاعات جديدي كلاسها را ادامه دهند و مهارتها را به دانشآموزان منتقل نمايند. بار ديگر عبارات ذكر شده را مورد توجه قرار ميدهيم و ملاحظه ميكنيم كه اين شيوه گزينش همانند استخدام در ديگر سازمانهاي اداري كشور است كه كارمندان نيز در طي دوره خدمت آموزشهايي را ميبينند و مسير خدمتي خود را طي ميكنند اما گفتنيهاي ديگري هم در اين ميان وجود دارد. آيا تا به حال شنيدهايم يا در آييننامهاي خواندهايم هنگام گزينش معلم به تواناييها، استعداد و علايق و احساسات دروني داوطلب توجه شده باشد؟ و آيا پرسيدهايم كه اصولاً معلمي و تدريس را باور دارند؟ ولي در مقابل بسيار ميشنويم كه ميگويند براي فرار از بيكاري، كسب معاش و اينكه بالاخره بايد كاري انجام دهيم و در پي گذران زندگي باشيم از ادبياتي است كه معمولاً كارمندان از جمله معلمان بيان ميكنند. ما را چه شده است كه سرنوشت نونهالان خود را آگاهانه به مناقشه و قرارداد تجاري واگذار نمودهايم؟ و باز چگونه است كه حتي در طي سالهاي خدمت حتي يك بار نيز توانايي و استعداد و مطالعهي علمي معلمان خود را به آزمايش نميگذاريم. چگونه ميتوان مدتي بين 20 تا 30سال فردي را در مقام بزرگوارانهاي چون معلمي به حال خود رها نماييم و ارزيابي واقعي را اعمال ننماييم. واقعيت اين است كه در كشور ما گزينش معلم به سرعت در مسيري نامعلوم در حال حركت است. اجازه بدهيد مختصر شيوه گزينش معلم در كشورهاي پيشرفته علمي و صنعتي جهان را خلاصه بيان نماييم.
داوطلبان معلمي حداقل با يك مدرك كارشناسي وارد دانشگاه تربيتمعلم ميشوند تا پس از طي مراحل مختلف به آموزش دورههاي آموزشي وارد شوند.
به هنگام ورود، مصاحبهاي دقيق در زمينههاي علمي، رواني، اجتماعي، فرهنگي و زيستي برگزار ميشود تا معلوم شود كه داوطلب داراي چه ميزان توانايي تدريس و برخورد با دانشآموزان خردسال را دارا ميباشد و به علاوه بين داوطلبان به طور مستمر آزمون و مصاحبههاي علمي برگزار ميگردد.
دوره تربيت معلم 4 سال است كه دو سال اول دروس علمي و نظري تدريس شده و در دو سال دوم فقط كارآموزي و تدريس اجرا ميشود.
پس از اين دوره مشكل داوطلبان يك بار ديگر مصاحبه رواني و حسي و همچنين آزمون تسلط بر نحوهي تدريس و برخورد با دانشآموزان را ميگذرانند و چنانچه موفق شدند گواهينامه 5 ساله به عنوان لياقت معلمي دريافت مينمايند و سپس كار خود را آغاز ميكنند. توجه ميفرماييد از معلمان هر 5 سال آزمون علمي و رواني به عمل آمده و چنانچه موفق شوند، ميتوانند 5 سال ديگر به كار خود ادامه دهند و اين روند تا پايان خدمت رسمي هر 5 سال يكبار تكرار ميشود و چنانچه معلمي در يك مرحله موفق نبود به كار وي در تدريس خاتمه داده و او به شغل ديگري منتقل ميگردد. آري اين است چگونگي گزينش معلم در كشورهاي علمي جهان و ما در اين ميان در كجا قرار ميگيريم البته قصد اين نيست كه معلمان شريف و زحمتكشان را مورد انتقاد قرار دهيم بلكه نيت آن است كه راههايي ارائه دهيم كه شيوه گزينش معلم به طريق بهتري انجام شود كه اين بحث را در آينده ادامه خواهيم داد.
موضوع جداسازي شهرري از تهران همچنان موضوع اول بسياري از مسوولين و شوراي شهر و شهرداري تهران و به خصوص سياسيوني كه بعضاً به انتخابات و كسب كرسيهاي بيشتر در مجلس شوراي اسلامي و شوراي اسلامي شهر ميانديشند، است. اين مسئله به خصوص در شوراي اسلامي شهر تهران و شهرداري تهران قسمت اعظم افكار دولتمردان را به خود مشغول كرده به نحوي كه ميتوان گفت در تاريخ شوراها يك چنين جبههگيري سابقه نداشته است. اهالي شهرري يعني قديميترين ساكنين تهران بزرگ كه ميتوان آنان را تهراني اصيل دانست به نحو ...