پوشكين، يگانه پديده روح روسي

گروه شعر و ادب- فضل‌اله رفان: الكساندر پوشكين (1799-1837) شاعر، نويسنده، نمايشنامه‌‌نويس و بنيان‌گذار ادبيات نوين روسيه، در مسكو متولد شد. نياي مادري‌اش سياهي حبشي بود. از تبار «هانيبال»ها، كه در دستگاه پتركبير به سرداري رسيده بود و از پدر نسب به «بايارها» يعني ملّاكان بزرگ روسيه باستان مي‌برد و در هر حال به تبار خود مي‌باليد. ماكسيم گوركي او را «سرآغاز همه آغازها» دانست. يكي از همكلاسي‌هايش، در مدرسه «تزارسكويه‌سلو» او را فوق‌العاده پرحرارت، حساس و آتشين مزاج وصف مي‌كند.

«هنري ترويا» در شرح حال او مي‌نويسد: «در هفده سالگي قد كوتاه بود. در شنا و سواركاري سرآمد همگان محسوب مي‌شد. استاد در شمشيربازي، قوي و چابك و اصولاً از هر نظر غيرعادي مي‌نمود.» اما زماني كه در خانه شهري والدين خود در پترزبورگ، اطاقي را از آن خود مي‌كند، زندگي آنها را رضايت‌بخش نمي‌بيند. به زحمت صورت خود را سرخ نگه مي‌دارند تا همچنان در زمره اشراف قلمداد شوند. اتاق‌ها عريان و تزئين آنها چند عدد مبل محقر است و در موقع ورود مهمان، دست آنها را پيش همسايگان دراز مي‌بيند براي قرض روميزي، كمي چاي و استكان و حقوق خدمه نيز كه براي ماه‌ها پرداخت نشده است و اين‌ها، در زماني است كه محافل ادبي پترزبورگ با آغوش باز از او استقبال مي‌كنند و به سروده‌هايش ارج مي‌نهند. زندگي نابسامان همراه با عشق‌هاي افلاطوني و هوس‌آلودي را پيش مي‌گيرد. 26 ساله است كه شاهد قيام دكابريست‌ها (تعدادي از اشراف و افسران جوان) عليه تزار الكساندر اول مي‌شود(1825). در سال 1831، با ناتاليا گانچارووا ازدواج مي‌كند. دختري بسيار زيبا چون «گردوئي پوك و توخالي»، زني بي‌خبر از دنياي شعر و شاعري و كتاب و موسيقي اما هرزه و نور چشم تزار نيكالاي اول و دربار او. بي توجه به حيثيت شوهر و خانواده. تزار به عنوان‌ هديه عروسي، اجازه انتشار كتاب «باريس گادونوف» را به شاعر مي‌دهد و پوشكين را پيشكار خود مي‌كند. پوشكين سپس به رابطه نامشروع همسرش با يكي از افسران گارد پي مي‌برد؛ ژرژ دانتس هكره -پسر خوانده سفير هلند- يكي از فرانسويان خوش سيما. فاجعه‌اي در دربار با هدايت تزار براي نابودي پوشكين شكل مي‌گيرد. پوشكين در 27 ژانويه، 1837 در طي دوئل با دانتس، زخمي مهلك برمي‌دارد و در ساعت 45/2 دقيقه بامداد ژانويه 1837 جان مي‌سپارد و جالب آنكه حدود بيست روز قبل از اين تاريخ، دانتس با خواهرزن او يعني خواهر ناتاليا ازدواج نموده است! تزار از ترس واكنش مردم، جسد پوشكين را پنهاني از پترزبورگ خارج مي‌كند و در صومعه‌اي به نام سوياتا گورسْكي، در جوار مادرش به خاك سپرده مي‌شود.

مي‌گويند در مشايعت جنازه، تنها چند ژاندارم و دوست قديمي‌اش تورگنيف حضور داشتند. دو روز با مرگ دست و پنجه نرم مي‌كند. در عرض اين دو روز دوستانش لحظه‌اي او را ترك نمي‌كنند. چهار فرزندش بر بالين او حاضر مي‌شوند. آنها را مي‌بوسد و خداحافظي مي‌كند و به ناتاليا همسر خيانتكارش كه شيون‌‌كنان بر بالين او حاضر شده مي‌گويد: ‌«دو سال تمام سياه‌پوش باش سپس دوباره شوهر كن. اما با مردي از قماش خودت! فراموشم كن.»

جهان ادب، نويسنده شكاهكارهائي چون؛ «يوگني آنيگين»، «روسلان وليودميلا»، «دختر سروان» و «ماجراهاي بلكين» را فراموش نمي‌كند.

گوگول نويسنده بزرگ روس در مورد او گفته است: «پوشكين قاموسي بود كه غنا، قدرت و تنوع زباني ما را در خود داشت... او پديده‌اي حيرت‌آور و شايد يگانه پديده روح روسي است.»

منابع:

1- مرعشي، احمد (1378) اعجوبه‌ها و نابغه‌ها، تهران: نشر تنديس 

2- آتش برآب، حميدرضا (1388) شعر روس، تهران: نشر ني

3- شهاب، بابك (1387) برگزيده اشعار پوشكين، تهران: نشر لاهيتا

سامان و روز خبرنگار
در تقويم كشور ما ايام فرخنده بسيارند از جمله گرامي‌داشت روز خبرنگار و يا به طور كلي هفته رسانه مي‌باشد كه امسال تقارن اين بزرگداشت با ماه پر خير و بركت رمضان رنگ و بوي ويژه‌اي به آن داده است تا جايي كه به نظر مي‌رسد سازمان‌هاي مختلف كشوري به همين بهانه از قشر زحمت‌كش خبرنگار در قياس با سال‌هاي گذشته دست و دلبازتر قدرداني مي‌كنند. و اما امروز بي‌مناسبت نيست از سازمان‌هايي كه قبل از شروع روز و هفته خبرنگار به استقبال آن رفته است، به نيكي ياد كنيم. ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
besiar maghaleh jalebi bud ba ghalemi shirin.
چهارشنبه 17 خرداد 1391   ::  
مطالب دیگر این شماره
:: همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
:: آواز و آگاهی
:: با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
:: تماس با ما
:: درباره ما
:: اخبار
:: اسرار ویبره (۴)
:: فالستو صدای سر نیست
:: خیال‌بافی‌های عاشقانه
:: سخن مدیرمسئول
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره :
تاریخ :
سال :
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
اخبار
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح