|
|
الهام پاوهنژاد: معماگونه بودن "سیستم گرون هلم" را خیلی دوست دارم
|
|
اجرای موفق نمایش "سیستم گرون هلم" آخرین اثر نمایشی علیرضا کوشکجلالی در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران و استقبال بسیار خوب مخاطبان تئاتر و اهالی هنر از این اثر نمایشی، مدیران سالن تازه تاسیس باران را متقاعد کرد تا این سالن برای دومین بار و در حالی که کمتر از شش ماه از نخستین اجرای این نمایش نمیگذرد، یک بار دیگر میزبان این نمایش جذاب و پرمخاطب با نقشآفرینی بازیگران مطرحی همچون؛ الهام پاوهنژاد، سینا رازانی، رضا مولایی و امیرحسین رستمیباشد. نمایشی "سیستم گرون هلم" نوشته جوردى گالچران که ترجمه و کارگردانی آن را علیرضا کوشکجلالی بر عهده دارد بر اساس یک اتفاق واقعی نوشته شده و روایتگر داستان چهار نفر متقاضی یک شغل بسیار مهم در یک شرکت چند ملیتی است. و تماشاگر شاهد آخرین مصاحبه مسئولان این کنسرسیوم چند ملیتی با این چهار نفر هست. مصاحبهای کاملا غیرمتعارف با "سیستم گرون هُلم" که با شیوههای روانکاوانه ابزورد و حتی تحقیرکننده، پرده از روی تمام رازها، ضعفها و به طور کلی زندگی شخصی تک تک کاندیداها برمیدارد. جذابیت قصه زمانی بیشتر میشود که متوجه میشویم یکی از این چهار نفر، کارمند این کنسرسیوم است و وظیفه سه نفر دیگر شناسایی این فرد است. اینکه آیا این مسئله واقعیت دارد یا نه، و اگر واقعیت دارد، کدام یک از این چهار نفر کارمند شرکت است، تقریبا تا به انتها روشن نمیشود. و ما شاهد این جریانیم که چهار کاندیدای رسیدن به پست ریاست کمپانی جهانی، و به ظاهر این انسانهای مدرن و متمدن، به مرور تبدیل به چه لاشخورهای درندهخویی میشوند. و همه اینها ترکیب لحظات آبزورد، کمیک، گروتسک و تراژیک، باعث فرود و فرازهای بیشمار و خلق شرایط بینظیری میگردد که گاه از شدت خنده تماشاچیان را به گریه میاندازد. بازی در این نمایش بعد از "خدای کشتار" دومین همکاری الهام پاوهنژاد با علیرضا کوشکجلالی در صحنه تئاتر محسوب میشود و خودش مهمترین جذابیت این اثر را در این میداند که بر اساس یک اتفاق واقعی نوشته شده و بسیار دقیق مشکلات زمان را به تصویر میکشد و سیستم درندهخو و ضد انسانی بازار کار و به نوعی جامعه بشری را کالبدشکافی میکند. پاوهنژاد درباره علت حضورش در این اثر نمایشی با اشاره به همکاری قبلیاش از علیرضا کوشک جلالی و انتقاد از وضعیت نگاهی که به بازیگران زن در سینما و تلویزیون وجود دارد، گفت: متاسفانه برای بازیگران زن به خصوص از موقعی که وارد دهه چهارم زندگیشان میشوند قدرت انتخاب کمیوجود دارد و فقط برای بازی در نقش مادران به آنها پیشنهاد میشود. در حالی که در تئاتر این روند به این شکل نیست و یک بازیگر به خصوص اگر تجربه کافی داشته باشد در صحنه تئاتر به خاطر تنوع و گوناگونی که در متنها وجود دارد میتواند در نقشهای متفاتتری بازی کند. به همین خاطر این روزها بازی در تئاتر را بیشتر از کار تصویر میپسندم. بازیگر نمایش "سیستم گرون هلم" ادامه داد: درباره نمایش "سیستم گرون هلم" نیز باید بگویم که بر اساس آشنایی قبلی که با آقای جلالی داشتم، ایشان لطف کردند و متن را که یک متن اسپانیایی است و توسط خودشان از آلمانی به فارسی ترجمه شده به من دادند. بعد از اینکه متن را خواندم به دلائل متعدد یا بهتر است بگویم به دلیل جذابیتهای زیادی که متن داشت پذیرفتم که در این نمایش بازی کنم. پاوهنژاد با بیان اینکه نمایش "سیستم گرون هلم" در ظاهر قصه ساده چهار نفر است که میخواهند در یک شرکت استخدام بشوند و در این روند استخدامیاین افراد ذرهذره نقاب از چهره خودشان برمیدارند برای اینکه به هدف اصلیشان برسند، میافزاید: راستش یخاط شیوه نگار و شیوه اجرایی این کار من درباره نمایشنامه و شخصیتی که خودم در آن بازی میکنم به دلیل معماگونه بودن آن نمیتوانم توضیح بیشتری بدهم، چرا که دیگر جذابیتی برای کسانیکه کار را ندیدهاند، ندارد، ولی این را میتوانم بگویم که این متن از آن متنهایی است که وقتی شما یک بار آن را میخوانید حتما دوباره و سهباره بعنوان یک خواننده مراجعه میکنید و متن را باز میخوانید چراکه تازه میخواهید کشف کنید معماهایی را که داستان از اول به مرور جلوی پای شما قرار داده و همه اینها در پایان برای شما باز شده است. پاوهنژاد همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بین متنهای ایرانی و خارجی که در تئاتر به او پیشنهاد میشود تفاوتی قائل است، گفت: نه برایم ایرانی یا خارجی بودن نویسنده زیاد ملاک نیست، اما موقعی که متنهای خارجی و یا ایرانی ارزشمند و خوب برای بازی در تئاتر به من پیشنهاد میشود آنها را قبول میکنم و به همین دلیل در نمایشی مثل نمایش "اهل قبور" نقشی بسیار بزرگتر از سن و سالم را بازی کردم و آنقدر این نقش خوب و برایم مهم بود که بسیاری هنوز آن را به خاطر دارند. این بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما در ادامه همچنین درباره حضورش در آثار تصویری با بیان اینکه من از آن دسته از بازیگرانی نیستم که همزمان با هم در دو، سه پروژه کار کنم، عنوان کرد: من همیشه بر اساس یک نظم خاصی که در برنامههایم داشتم کار کردم و به هیچ وجه قبول ندارم در عرصه تصویر کمکار شدم و یا در عرصه نمایش پرکارتر شدم. همیشه سعی کردم انرژیام را بین کارهایم تقسیم کنم. مثلا سال گذشته که خیلی درگیر "شاهگوش" و "هفت سنگ" بودم کار صحنه نداشتم، ولی امسال که کمتر درگیر کار تصویر هستم کار صحنه را آن هم کاری مثل "سیستم گرون هلم" که واقعا دوستاش دارم را حتی برای دو بار و در دو سالن بازی میکنم. در واقع اینطور بگویم که معتقدم لزومیندارد تماشاگر وقتی مقابل تلویزیون نشسته و کانال را عوض میکند در هر شبکه چهره یک بازیگر را مدام ببیند. من حداقل از این دست بازیگرانی هستم که ترجیح میدهم که متنها را به دقت بخوانم و کارها برایم یک ویژگی خاص داشته باشد. او در پایان درباره همکاری با بازیگرانی مثل رضا مولایی، امیرحسین رستمیو سینا رازانی در نمایش "سیستم گرون هلم" اظهار داشت: راستش من تا پیش از این شانس نداشتم با این گروه کار کنم، اما افتخاری است برای من که با این سه بازیگر خوشانرژی و دوست داشتنی در این نمایش همبازی هستم، چرا که هر سه این افراد جزو بازیگران حرفهای و کار بلد حوزه نمایش هستند. ضمنا با اینکه شاید بسیاری در فرهنگسرای نیاوران این کار را دیده باشند، اما در تهران با این جمعیت حتما افراد زیادی هستند که موفق نشدند این نمایش را ببینند و من به تمام کسانیکه این نمایش را ندیدهاند قول میدهم که پس از دیدن این نمایش با رضایت از سالن خارج میشوند.
|
|
|
|
مطالب دیگر این شماره
|
|
|
|
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : |
شماره 585 |
تاریخ : |
چهارم اسفند ماه هزار و سیصد و نود وسه |
سال : |
1393 |
|
|
|
پر بازدید ها |
|
|
پیوند ها |
|
|
|
|