گروه جامعه/نوروز از راه میرسد فصلی که پرترددترین اوقات برای جادههای کشور است. گرچه آمار تصادفات هر ساله کمی از قبل کمتر میشود اما هنوز این آمار نسبت به استانداردهای جهانی آماری وحشتآور است. در آستانه پایان سال 1393، آمار قربانیان حوادث رانندگی در سال گذشته اعلام شد. بهموجب این آمار، حوادث رانندگی در سال گذشته 18هزار قربانی در ایران گرفت. خوابآلودگی راننده و انحراف به چپ دو عامل اصلی حوادث خونین رانندگی در ایران تشخیص داده شده و در مرحله دوم فرسودگی اتومبیلها و جادههای خراب. هرچند عوامل دیگری مانند امنیت خودرو و راهها نیز موثرند. چند برابر قربانیان حوادث رانندگی، شمار معلولین ناشی از حوادث رانندگی داریم. جایی که آمار تلفات جادهای کشور از 18هزار نفر عبور میکند و این رقم معادل سقوط 60 فروند هواپیمای مسافری با 300 سرنشین است. درصورتیکه اگر یک فروند هواپیما سقوط کند یا دچار سانحه شود با وجود پایین بودن تعداد تلفاتش نسبت به جاده، سالها در اذهان عمومی باقی میماند و مسئولان زیادی زیر سوال میروند و از طریق ارگانهای مختلف محاکمه میشوند و در بسیاری از موارد منجر به استیضاح وزیر راه و برکناری وی و رییس سازمان هواپیمایی شده است اما در زمینه تصادفات جادهای با وجود گستردگی تعداد سوانح و تلفات چنین رویکردی وجود ندارد. این رقم از ابعاد دیگر نیز نگرانکننده است؛ چراکه کشور ما با 75میلیون نفر جمعیت حدود 1.1درصد از جمعیت کل کره زمین را دارد اما طبق آمارهای جهانی سالانه 1.45درصد از سوانح رانندگی و تلفات جادهای در ایران رخ میدهد در حالی که کشور آلمان که از نظر جمعیت و تعداد خودروها شباهت زیادی به ایران دارد تلفات جادهای سالانهاش 3830 نفر است؛ یعنی پنج برابر کمتر از ایران!
آمار سازمان بهداشت جهانی در فاصله 21 مارس 2010 تا 20 مارس 2011 میلادی میگوید ایران در گروه کشورهای دارای جادههای خطرناک (وضعیت قرمز) قرار دارد. کشور نیئو، با عدد 68.3 کشته به ازای هر 100هزار نفر جمعیت، خطرناکترین جادههای جهان را دارد. پس از آن، جمهوری دومینیکن با عدد 41.7 دارای خطرناکترین جادههاست و تایلند نیز با داشتن نسبت 38.1 کشته به ازای هر 100هزار نفر جمعیت، سومین کشور است. ونزوئلا نیز با داشتن عدد 37.2 در ردیف پرکشتار ترین جادههاست. پس از این کشورهاست که ایران با داشتن نسبت فراوانی 34.1 نفر مرگ و میر به ازای هر 100هزار نفر جمعیت، در ردیف کشورهای دارای خطرناکترین جادهها قرار میگیرد. این آمار همچنین میگوید میانگین جهانی کشته شدگان جادهای به ازای هر 100هزار نفر جمعیت، اندکی بیش از 20نفر است. یعنی ایران در بازه زمانی مشخص شده، حدود یک و نیم برابر بیشتر از میانگین جهانی، تلفات جادهای دارد. در طول ۱۰سال گذشته، ۲۳۵ هزار و ۵۰ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در کشور جان باختند و دو میلیون و ۲۲۱ هزار نفر نیز مجروح شدند. این در حالی است که در طول این سالها، فقط ۹۸۶ نفر در سوانح هوایی فوت کردند. بر اساس آمارها در هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت کشور بر حسب آمار جمعیتی سال ۸۵ کشته شدگان، تلفات تصادفات جادهای ایران ۳۸.۲۸درصد است در حالی که در کشورهای امارات، انگلیس و آمریکا این رقم در هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت به ترتیب ۲۶، ۵ و ۱۴ نفر است. شهر تهران در طول این مدت بیش از ۲۸هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی داشته است اما این آمار نشان دهنده بیشترین کشته بر حسب جمعیت و کیلومتر و جاده نیست. بر اساس هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت در کشور در طول ۱۰سال اخیر استانهای سمنان با ۷۷ نفر، قزوین با ۵۶ نفر و کرمان با ۴۹ نفر، بیشترین کشته و تلفات انسانی تصادف رانندگی را بر حسب جادههای ترانزیت به خود اختصاص دادهاند. بر این اساس بر حسب هر هزار کیلومتر نیز استانهای تهران با ۲هزار و ۱۴۹ کشته، استانهای قم با ۷۱۶ نفر و گیلان با ۶۱۲ نفر کشته در این سالها، بیشترین تلفات تصادفات رانندگی را بر حسب معیار هر یک هزار کیلومتر را در کشور به خود اختصاص دادهاند.
|