امیدواری ها برای روز تلخ فوتبال 
نفت سوخت؛ تراکتور خاموش شد!

میلاد شویکلو/

فوتبال ایران این روزها به قدری قدرتمند عمل می کند که در کمتر از ده دقیقه می تواند نتیجه یک فصل مسابقات فوتبال را تغییر داده و جام قهرمان را از تبریز به 900 کیلومتر آن طرف تر یعنی به اصفهان انتقال دهد. سرعت و عملکرد فوتبال ایران به قدری است که (مسئولانش می گویند همه چیز بر اساس یک اتفاق شکلگرفته) می تواند با بسیاری از سریع ترین اجسام دنیا رقابت کند. معضلات فوتبال ایران همیشه در حد شبهه باقی بود و توجه خاصی به آن نمی شد اما در تلخ ترین روز فوتبال ایران، این شبهه در کمتر از ده دقیقه به باوری تبدیل شد که حتی نمایندگان مجلس و رئیس جمهور را وادار به واکنش کرد.

سراب امیدواری ها!

با همه احتمالات و اظهار نظرهای مختلف در این چند روزه، وزارت ورزش و جوانان تمامی وقایع روز جمعه را بر حسب اتفاق تلقی کرده و اعلام داشته اگر مشخص شود که تعمدی در کار بوده بلافاصه حقوق تیم ها استیناف می شود. اما در همین رابطه رئیس جمهور هم به نوبه خود دستور پیگیری مستقیم هرچه سریعتر اتفافات بازی دو تیم تراکتورسازی تبریز و نفت تهران را داده تا شاید بتواند مرهمی بر دل هواداران فوتبال بگذارد. هرچند شخص حسن روحانی خود در روزهای دیگر در حاشیه سفر استانی خود به تبریز از نزدیک تمامی حواشی و شواهد بازی روز جمعه را از نزدیک مورد بررسی قرار خواهد داد.

با اینکه همه چیز در ابهام قرار دارد اما دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره تغییر نتیجه دیدار تراکتورسازی و نفت تهران می‌گوید هر احتمالی وجود دارد. علیرضا اسدی اولین شخصی است که به صراحت از بازگرداندن حقوق تیم تراکتور سخن می گوید که پیش از او تمامی مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال از استیناف حقوق تیمی خاص سخن نگفته اند. در ادامه اسدی درباره حواشی دیدار تراکتورسازی و نفت تهران اعلام کرد: در این قضیه به تراکتور ظلم شده است و باید درباره آن‌ها احقاق حق شود. ما به دنبال مسببان این اتفاق هستیم تا با آن‌ها برخورد کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا جام قهرمانی از سپاهان پس گرفته می‌شود یا خیر گفت: احقاق حق بحثی منطقی است. ما باید ببینیم اگر حقی ضایع شده است این حق را برگردانیم.  دبیرکل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تغییر نتیجه وجود دارد یا خیر؟ گفت: هر احتمالی وجود دارد. باید مستندات را جمع کنیم و پس از کامل شدن مستندات جلسه‌ای برگزار کنیم و درباره این موضوع تصمیم بگیریم.

اما سخنان اسدی در حالی این امید را به هواداران تراکتور سازی بازمی گرداند که پیش از او منصور قنبر زاده مدیرعامل باشگاه نفت تهران در اظهار نظری عجیب گفته بود احتمال دارد دقایق پایانی بازی دو تیم تراکتورسازی و نفت تهران برگزار شود. اما علیرضا کفاشیان مرد همیشه خندان فدراسیون فوتبال تمامی گفته ها و احتمالات یاد شده را نقش بر آب کرد و اظهار داشت: این حرف‌های جدید از کجا می‌آید؟ بازی تمام شده است و طبق قانون جام قهرمانی به سپاهان تعلق گرفته است و هیچ چیزی قابل تغییر نیست. نمی دانم چه کسانی این موضوعات را مطرح می‌کنند، اما قطعا با متخلفان بازی تراکتورسازی و نفت تهران برخورد خواهد شد.

 

برخوردهای قاطعانه با تبانی فوتبال

بهتر است بازگردیم به همان داستان تبانی های فوتبالی و برخوردهای اصولی با آن. همان مافیایی برای اولین بار در مهد فوتبال جهان یعنی ایتالیا دیده شد. کشوری که تیم های فوتبالش در همین چند سال پیش در اوج قدرت جهانی قرار داشتند و جام های اروپایی و جهانی را یکی پس از دیگری در کلکسیون افتخاراتشان قرار می دادند. همان تیم هایی که با بازیکنان چند ده میلیون دلاری خود، رکود گران قیمت ترین بازیکنان جهان را می شکستند. همان کشوری که وقتی اولین نشانه های حضور مافیا در لیگ باشگاهی این کشور دیده شد، تمام نیروهای امنیتی و اطلاعاتی این کشور به صف شدند تا در کمترین زمان ممکن دست دلالان و تبانی گران را در این کشور قطع کنند. وجود دلالان در صنعت فوتبال ایتالیا به قدری مهم تلقی شد که مقامات ارشد سیاسی و ورزشی این کشور، تبانی در ورزش را جزو مصادیق ناامنی های ملی برشمردند. این مسئله طوری برایشان مهم بود که امکان نداشت ذره ای مصداق مصلحت جای حقیقت و واقعیت را برای آن ها بگیرد. به همین خاطر در اوج تمرینات تیم ملی ایتالیا که برای مسابقات یورو 2012 آماده می شد، نیروهای اطلاعاتی این کشور پای در میدان گذاشتند و برخی از بازیکنان این تیم را که در رسوایی ها مالی دست داشتند را بازداشت کردند. در کمتر از یک ماه تمامی عوامل حاضردر تبانی های فوتبال ایتالیا شناسایی و تیم های خاطی با جریمه های سنگین روبرو شدند. چنانکه یوونتوس قهرمان لیگ ایتالیا در فصل به دسته دوم سقوط کرد و قهرمانیش باز پس گرفته شد. تیم های اینترمیلان و آث میلان با کسر ده و بیست امتیاز از مجموع امتیازهایشان، فصل بعد فوتبال کشورشان را آغاز کردند و عوامل دیگر هم با جریمه های سنگین مالی روبرو شدند.

این سرنوشت دلالی در فوتبال ایتالیا بود که مسئولان وقت این کشور حاضر شدند ساختار فوتبالشان را به کل تغییر دهند و سالها از دایره قدرت فوتبال دنیا عقب بمانند، اما اجازه ندهند دست مافیای قدرت و ثروت در فوتبال این کشور باز شود.

مدیران غیر فوتبالی

دوباره به ایران بازمی گردیم. جایی که نه شفافیتی از قراردادهای بازیکنان و مربیان وجود دارد و نه مشخص است که چه افرادی در پشت پرده فوتبال ایران حضور دارند. فوتبال ایران به قدری دچار فساد شده که از مدیران باشگاه های فوتبال گرفته تا رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان هر از گاهی به زندان اوین سری می زنند و خود را به عنوان یکی از عوامل دخیل در مفاسد اقتصادی معرفی می کنند. زمانی نمی گذر که همین آقایان از زندان خارج می شوند و چنان از طهارت و پاکدستی در فوتبال ایران سخن می گویند که گویی این فوتبال از آسمان بر کشورمان نازل شده است. حضور مداخله گران در فوتبال، تنها به بازی روز جمعه ختم نمی شود. بلکه دو فصل گذشته بود که داوران بازی دو تیم پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان با تبانی های پشت پرده باخت تیم پرسپولیس را رقم زدند و با فشار علی دایی و دیگر مسئولان، دست افرادی در فوتبال ایران رو شد که با پرداخت مبالغ هنگفت نتایج بازی های مختلف را به نفع خود رقم می زدند. با آنکه در آن زمان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش صحت تبانی در این بازی را به صراحت اعلام کردند و دوران بازی محروم شدند، اما هیچ گاه نام و نشانی افراد پشت پرده آن بازی اعلام نشد! آن چیزی که بیش از همیشه در اذهان بالا و پایین می رود، این است که چرا احساسات و علایق طرفداران خرج فوتبالی می شود که مصائبش همیشه احساسات مردم را تحت شعاع قرار داده است.

 

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: احترام متقابل، لازمه رشد عاشقانه
:: ازپر بازدید ترین موزه های جهان تا موزه های ایران
:: بوک‌فیس در برابر فیس‌بوک
:: نفت سوخت؛ تراکتور خاموش شد!
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : َشماره 644
تاریخ : بیست و نهم اردیبهشت
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح