واکاوی جعبه سیاه اتفاقات ورزشگاه تبریز 
دروغگو هنوز مشخص نشده است

درحالی که چند روز از اتفاق تلخ ورزشگاه تبریز می‌گذرد اما هنوز مشخص نیست چه کسی خبر دروغ را به نیمکت تراکتورسازی داده است. با این حال علاقمندان به فوتبال منتظرند تا دروغگو معرفی شود! به گزارش مهر، حاشیه‌های بعد از بازی دو تیم تراکتورسازی تبریز و نفت تهران را شاید بتوان یکی از نادرترین حواشی فوتبال کشور محسوب کرد، بازی که هم اکنون نیز تیتر بیشر رسانه‌های کشور را به خود اختصاص داده است. قبل از شروع بازی، نیم نگاهی به آمار، احتمال قهرمانی تیم تراکتوسازی تبریز را بسیار بالاتر از دو رقیب خود یعنی نفت تهران و سپاهان اصفهان بیان می‌کرد و در این احتمالات نفت تهران در جایگاه دوم قرار گرفته بود و سپاهان نیز تنها در صورت تساوی بین دو تیم تراکتورسازی و نفت و برد در مقابل حریف خود، قهرمان لیگ برتر می‌شد که شاید کمتر کسی باور می‌کرد که نتایج بازی‌ها این آمار را به کلی بر هم بزند. بازی همزمان این سه تیم یکی در اصفهان و دیگری در شهر تبریز برگزار می‌شود و در حالی که در شهر اصفهان بازی دو بر صفر به نفع سپاهان پایان می‌پذیرد، بازی دیگر در شهر تبریز با حواشی بسیاری روبرو می‌شود و هیچ کس پاسخ مناسبی برای ابهامات ذهنی چندین هزار هوادار تراکتورسازی ارائه نمی‌دهد. ماجرا از جایی شروع می‌شود که درست پس از پایان بازی حساس این دو تیم که با تساوی سه بر سه تراکتورسازی و نفت پایان می‌پذیرد، در میان بهت همگان، بازیکنان تراکتورسازی به شادی می‌پردازند گویی که قهرمان شده اند و از سوی دیگر تماشاگران تبریزی نیز حاضر در ورزشگاه یادگار امام از جایگاه‌های خود در روی صندلی‌های ورزشگاه برخاسته و به سوی زمین چمن می‌روند تا شادی خود را با بازیکنان تراکتوری تقسیم کنند. پخش مستقیم این لحظات، تمامی ‌تماشاگران پشت صفحه تلویزیون را دچار حیرت عجیبی می‌کند زیرا کسب مقام نایب قهرمانی برای تیمی‌که بالاترین احتمال را برای قهرمانی این دوره داشته و بازی سه – یک برده را مساوی می‌کند اتفاق چندان خوشایندی نیست. پخش مستقیم این لحظات، تمامی ‌تماشاگران پشت صفحه تلویزیون را دچار حیرت عجیبی می‌کند زیرا کسب مقام نائب قهرمانی برای تیمی‌ که بالاترین احتمال را برای قهرمانی این دوره داشته و بازی سه – یک برده را مساوی می‌کند اتفاق چندان خوشایندی نیست.

حاشیه‌های دیدار تیم‌های فوتبال تراکتورسازی تبریز و نفت تهران

با گذشت یک ساعت از اتمام بازی سیل اظهارات عجیب تر بازیکنان، سرمربیان و دیگر کادر فنی در تمامی‌ رسانه‌های استانی و کشوری جاری می‌شود و البته در این بین شایعات رسانه ای نیز کم نیستند. با گذشت چند روز از این بازی هم اکنون نیز هیچ کدام از اعضای کادر فنی و مسئولان ورزشی استان از عامل پخش این شایعه خبر چندانی ندارند. در این میان مدیرعامل باشگاه نفت تهران نیز پس ازاتمام بازی در گفت‌وگو با خبرنگاران خبر از قطع شبکه‌های تلویزیونی، رادیویی و حتی موبایل از دقیقه ۸۷ به بعد داده و از سوی دیگر منصوریان، سرمربی تیم نفت  نیز خبر از پخش شدن شایعه ای در بین نیمکت دو تیم می‌دهد که خود، آن را کار کثیف می‌نامد.

نمی‌دانم چه کسی این خبر دروغ را داد

به سراغ مدیر رسانه‌ای تیم تراکتورسازی تبریز می‌رویم تا پس از این دیدار، اطلاعاتی در خصوص چگونگی پخش این شایعه در استادیوم بدهد. مدیر روابط عمومی ‌باشگاه تراکتورسازی تبریز با اشاره به اتفاقات رخ داده در دقایق آخر بازی تیم‌های تراکتورسازی و نفت می‌گوید: تا قبل از این اتفاق، من و پسر تونی اولیویرا از سوی داور اخراج شدیم و رفتیم روی سکو و به همین دلیل ادامه بازی را از اواسط نیمه دوم از روی سکوها دنبال کردیم. وی ادامه می‌دهد: ما هم مثل همه حواسمان به بازی بود اما به یکباره و در دقایق آخر دیدیم که نیمکت ما خوشحالی می‌کند، نمی‌دانم چه کسی خبر دروغ تساوی بازی اصفهان را به نیمکت ما داده بود. بر اساس قانون روی نیمکت ذخیره‌ها استفاده از تلفن همراه و رادیو ممنوع است و ما نمی‌توانستیم از این طریق از نتیجه اصفهان مطلع باشیم.

تحت تاثیر آن شایعه دقایق آخربازی را اداره کردیم

کاپیتان تیم تراکتورسازی تبریز از دیگر افرادی است که همچون هم تیمی‌های خود همچنان در شوک بازی جمعه شب و شادی‌های پس از آن است. مهدی کیانی می‌گوید: پس از اینکه برابر نفت به نتیجه سه بر سه رسیدیم، بازی خود را ادامه می‌دادیم تا بلکه به گل چهارم برسیم اما متاسفانه یک خبر دروغ باعث شد تا بازی ما در دقایق پایانی تحت تاثیر این شایعه قرار بگیرد. وی ادامه می‌دهد: ما به گمان اینکه سپاهان در اصفهان دو بر دو مساوی کرده، بازی را اداره کردیم و فکر می‌کردیم که قهرمان شدیم اما متاسفانه این خبر دروغ از آب درآمد و زحمات یک فصل ما به هدر رفت. من دیدم که نیمکت ما خوشحالی می‌کند و ما هم فکر کردیم که دیگر قهرمان شده‌ایم، خودم ندیدم که چه کسی این خبر را داده اما همانطور که گفتم، ما به خاطر این حرف، بازی را اداره کردیم.کیانی در پاسخ به این سئوال که این خبر را از چه کسی شنید، می‌گوید: من دیدم که نیمکت ما خوشحالی می‌کند و ما هم فکر کردیم که دیگر قهرمان شده‌ایم، خودم ندیدم که چه کسی این خبر را داده اما همانطور که گفتم، ما به خاطر این حرف، بازی را اداره کردیم. وی با اشاره به داوری ضعیف فغانی در این مسابقه نیز می‌گوید: متاسفانه ما از داوری این بازی خیلی ضربه دیدیم و آقای فغانی به دنبال بهانه بود تا آندو را اخراج کند، حتی در یک صحنه بازیکن نفت گفت که بر روی بازیکن ما خطای پنالتی انجام داده اما داور به حرف او هم اعتنا نکرد. کاپیتان تیم تراکتورسازی ادامه می‌دهد: از اینکه نتوانستیم قهرمان شویم، همه ما ناراحت هستیم، از تمامی ‌هواداران تشکر می‌کنیم که به ورزشگاه آمدند و تیم را تشویق کردند، به نظر من قهرمان لیگ هواداران تراکتورسازی هستند.

برگزاری جلسه ویژه میان مسئولان ارشد استان برای بررسی اوضاع

با وجود پایان یافتن این بازی و حوادث تلخ مربوط به آن، مسئولان استان درست یک روز پس از بازی تراکتورسازی، اقدام به برگزاری جلسه‌ای فوری می‌کنند تا تمامی‌ جریانات بازی را مورد بررسی ویژه قرار بدهند. در گفت‌وگو با محمدشروین اسبقیان، مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی از وی در خصوص مباحث مطرح شده در این جلسه می‌پرسیم که در این خصوص می‌گوید: با توجه به اتفاقات رخ داده در دقایق پایانی دیدار تراکتورسازی برابر نفت تهران، جلسه ای را در محل استانداری با حضور استاندار و مشاور وزیر ورزش و جوانان برگزار کردیم و طی آن جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی دستور فوری و اکید دادند تا این موضوع در دست بررسی قرار بگیرد. وی ادامه می‌دهد: شخص آقای گودرزی، وزیر ورزش و جوانان نیز پیگیر این موضوع است و همچنین با آقای سجادی معاون وزیر هم در این خصوص صحبت‌هایی را داشته‌ایم.

صندلی‌هایی که قربانی همه شایعات، نا داوری‌ها و مشکلات می‌شوند

اما از تمامی ‌حواشی مربوط به این بازی و شایعه‌های پخش شده و انتخاب داوری آن که بگذریم شاید نکته‌ای را متوجه شویم که همگی از آن غافل بوده‌ایم. شنیدن اخبار مربوط به شکسته شدن صندلی‌ها و آتش زدن آن‌ها و از سوی دیگر مجروح شدن برخی تماشاگران و یا له شدن آن‌ها زیر دست و پای دیگر تماشاگران شاید برایمان به تلخی شنیدن خبر حواشی به وجود آمده و شایعه‌های پخش شده باشد. در بسیاری از حواشی‌های بعد از بازی‌های لیگ برتر فوتبال خبر شکسته شدن صندلی‌های ورزشگاه و حتی اتوبوس‌های شهری و گاه آتش زدن برخی از این اموال عمومی ‌را در رسانه‌های خوانده‌ایم و مثل اینکه این اموال قربانی دائم تمامی‌ مشکلات فوتبال کشور بوده‌اند. در بازی تراکتورسازی و نفت تهران نیز متاسفانه خبرهایی مبنی بر شکسته و به آتش کشیده شدن صندلی‌های ورزشگاه را می‌شد از تمامی ‌رسانه‌ها مشاهده کرد، از سوی دیگر مجروح شدن ده‌ها نفر از تماشاگران در پی حوادث پس از بازی نیز از اخباری بود که با وجود مطرح شدن در حاشیه اخبار مربوط به بازی جمعه شب، جای تامل بیشتری دارد.

وقتی رسانه‌ها هیجانات را بالا می‌برند

یدالله آسانی، عضو نظام روان شناسی و مشاوره استان در خصوص آسیب شناسی این حادثه به مهر می‌گوید: محدودیت‌ها و ناکامی‌ها به عنوان محرک‌هایی برای بروز رفتارهای تهاجمی ‌عمل می‌کنند و انگیزه افراد را برای خشونت بالا می‌برند که در این میان عوامل متعددی می‌تواند برای طرفداران فوتبال و حتی بازیکنان استرس زا باشد.این متخصص دکترای روان شناسی ادامه می‌دهد: از جمله این عوامل می‌توان به حساس سازی بیش از حد رسانه‌ها نسبت به بازی‌های نهایی اشاره کرد.وی می‌افزاید: همچنین عدم برآورده شدن انتظارات طرفداران از بازی بازیکنان، محدودیت‌های امکانات رفاهی و بهداشتی ورزشگاه، محدودیت‌های سرویس‌های رفت و آمد و بلیط می‌تواند انگیزه افراد را برای نشان دادن خشونت افزایش دهد.آسانی با تاکید بر آموزش کنترل خشم و مدیریت استرس به طرفداران و بازیکنان می‌گوید: برای رفع محدودیت‌های ذکر شده، آموزش‌های مستقیم کنترل خشم و مدیریت استرس به طرفداران و خصوصا بازیکنان در بازی‌های حساس می‌تواند سبب افزایش کارآمدی بازیکنان شده تا دیگر شاهد پدید آمدن صحنه‌های تاسف برانگیزی مثل آتش زدن صندلی در ورزشگاه‌ها و یا له کردن فردی دیگر و موجب مصدومیت شدن وی نباشیم. به هر حال با بسته شدن پرونده لیگ چهاردهم و قهرمانی تیم سپاهان در این دوره، باید از اتفاقات ییش آمده در این دیدار فوتبال برای تمامی‌ دوره‌های لیگ به خوبی تجربه کسب کرد تا شایعه‌ای کوچک سبب به هم خوردن کل جریان یک بازی نشود. ما هم اکنون نیز تمامی ‌مردم آذربایجان و همچنین طرفداران تیم تراکتورسازی پیگیر شناسایی عوامل این شایعه پراکنی هستند و به نظر می‌رسد تمامی ‌مسئولان استانی و نمایندگان مجلس نیز در این زمینه با عزم راسخ وارد عمل شده‌اند.

فائزه زنجانی، محمود نصیرپور

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: دروغگو هنوز مشخص نشده است
:: طرح نغمه‌های داوودی در قاب صدای ‌هادی فیض آبادی
:: فروش نمایشگاه کتاب امسال از مرز ۷۰میلیارد تومان می‌گذرد
:: آیا سلطان ساوالان به یونسکو می‌رود
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 643
تاریخ : بیست و هشتم اردیبهشت
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح