درگیری اصالت با مناسبات حرفه‌ای 
آیا اسب ترکمن قربانی صادرات و واردات می‌شود؟

پرورش اسب ترکمن در گلستان زمینه ایجاد صنعت پول‌ساز پرورش اسب را فراهم کرده اما مشکلات مختلفی مانع از رشد این صنعت شده که واردات اسب از کشورهای دیگر یکی از این موانع است. ​به گزارش مهر، دنیای اسب زیبایی و کششی دارد که با وارد شدن به این میدان جدا شدن از آن غیر ممکن است اما در صنعت اسب هم به مانند خیلی صنایع دیگر دست‌هایی وجود دارد که مانع رشد و پیشرفت آن می‌شود. در این میان اسب ترکمن هم در زادگاه حقیقی خود مهجور مانده است و نبود حمایت‌های لازم، ممنوعیت صادرات، بالا بودن هزینه‌های پرورش و نگهداری، ورود اسب‌های خارجی و نبود برنامه‌ریزی جامع باعث شده تا شمار اسب‌های اصیل ایرانی کاهش پیدا کند و صنعت اسب نه تنها در کشور بلکه در این منطقه هم رونقی نداشته باشد. با توجه به اینکه افراد بسیاری به نگهداری و پرورش اسب علاقه‌مند هستند و در آن سرمایه گذاری می‌کنند و آن را به شکل اقتصادی مورد توجه قرار می‌دهند، اسب یکی از صنایع پول ساز با گردش مالی بالا در دنیا است. استان گلستان نیز در این میان توانسته خود را به عنوان استانی پیشگام در رشته سوارکاری و پرورش اسب معرفی کند و برگزاری کورس‌های بهاره و پاییزه در شهرستان گنبدکاووس، بندرترکمن و آق‌قلا نشان می‌دهد این منطقه از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که متاسفانه مغفول مانده است. به عبارتی اسب در گلستان حکم نفت را برای کشور دارد. نفتی که به آن توجهی نشده است. در این میان واردات اسب‌هایی که در خارج از کشور چندان کیفی محسوب نمی‌شوند و به تعبیری خارج از رده هستند به صنعت اسب اصیل ترکمن لطمه زده است. به عبارتی دیگر اسب اصیل و منحصر به فرد ترکمن در این رهگذر دیده نمی‌شود و به اسب‌هایی بها داده می‌شود که از خارج وارد کشور می‌شوند و  چندان هم به پای اسب داخل کشور نمی‌رسد و یا بهتر می‌توان گفت که اسب بی‌کیفیت همسایه برای عده‌ای غاز است.

صادرات اسب مهم‌ترین مشکل در این صنعت است

فرماندار شهرستان کلاله در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: صادرات اسب مهم‌ترین مساله در صنعت اسب است که تا این مساله اتفاق نیافتد ما در این حوزه روال معمولی داریم و شتابی نخواهیم داشت. نصرت برزگر با تاکید بر اینکه ژنتیک اسب اصیل ترکمن در منطقه وجود دارد، گفت: آب و هوای منطقه، علاقه‌مندان به این حوزه، تجربه زیاد در اسب‌داری باعث شده کلاله، گنبدکاووس، بندرترکمن و مراوه تپه در این زمینه ظرفیت‌های بالایی داشته باشند. وی ادامه داد: استاندار گلستان هم در بازدیدی که از کلاله داشت این ظرفیت را مناسب دانسته و به این موضوع و پیگیری برای آن ابراز علاقه کرده‌اند. فرماندار کلاله با اشاره به لزوم کار کارشناسی در این حوزه تصریح کرد: جهاد کشاورزی هم باید درخصوص حمایت از پرورش دهندگان اسب اصیل ترکمن همکاری‌های لازم را داشته باشد تا انگیزه در این زمینه بیشتر شود. برزگر با بیان اینکه مرکز اسب اصیل ترکمن در کلاله و روستای صوفیان است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مهم‌ترین نقطه حرکت در این صنعت بحث عرضه است با برگزاری جشنواره در این خصوص این فضا را برای عرضه اسب اصیل ترکمن ایجاد کردیم. فرماندار کلاله با بیان اینکه باید کسانی که در این زمینه عملکرد خوبی دارند در گلستان شناسایی شوند، گفت: باید نقاط قوت را تقویت کرده و آسیب‌ها را شناسایی و برای رفع و حل مشکلات قدم برداریم. برزگر با اشاره به اینکه حدود ۳۵۰ اسب اصیل ترکمن در کلاله وجود دارد، ادامه داد: در حال بررسی کشورهایی که در این حوزه موفق بوده‌اند هستیم تا موارد را با توجه به قواعد و شرایط کشور خودمان بومی‌سازی کنیم. وی تصریح کرد: حفظ ژنتیک اسب یکی از مواردی است که در حال انجام هستیم تا از طریق تکنولوژی که وجود دارد در سال‌های آتی بتوانیم آن را حفظ کنیم.

نسل اسب ترکمن با ترکیب اسب‌های پاکستانی کمتر شده است

مدیر مجموعه سوارکاری گنبدکاووس در گفت‌وگو با مهر گفت: از اواخر دهه ۴۰ اسب پاکستانی وارد کشور ایران شد و بزرگان ما به اشتباه به دلیل سرعت زیاد آن، نسل خوب اسب ترکمن را با ترکیب این اسب به مرور زمان از بین بردند. حکیم ایگدری ادامه داد: در حال حاضر اسب دخون با پایه مادری (ترکمن) و پدری (تروبرد) است و نژادسلیمی ‌نیز جزو اسب‌های خارجی است. از حدود ۸ سال گذشته معاونت فنی فدارسیون درصدد تشخیص اسب ترکمن برآمده و خوشبختانه توانستیم تولید خوبی داشته باشیم. از اواخر دهه 40 اسب پاکستانی وارد ایران شد و به دلیل سرعت زیاد با اسب ترکمن ترکیب شد و همین امر نژاد اصیل اسب ترکمن را از بین برد. وی توضیح داد: در حال حاضر نمونه برداری و آزمایشگاه در تگزاس آمریکا زیر نظر دکتر گاس گاتلن صورت می‌گیرد و نظر ایشان مورد تایید برای اسب اصیل ترکمن است. مدیر مجموعه سوارکاری گنبدکاووس افزود: نژاد اخال تکه در ترکمنستان ثبت شده است و تنها نژادی که می‌توانیم آن را به نام ایران و استان گلستان ثبت کنیم نژاد یموت است.

چرا از حمایت‌های بین المللی ناراحت می‌شویم؟!
حافظ ناظری در سفر اخیر خود به ایران هم از تلاشی که برای آموزش موسیقی انجام داده و هم از سختی‌هایی که تحمل کرده است، سخن گفته است، بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید. *حالا که درباره تاریخ و قضاوت و مسائلی این چنین صحبت کردید بهتر است سراغ حاشیه‌های دو آلبوم قبلی تان برویم؛ آلبوم‌هایی در آنها صحبت‌های زیادی از برترین‌ها و همکاری با نوازندگان برنده جایزه گرمی‌ و البته بسیاری از موارد دیگر شده است. حاشیه‌هایی که بالاخره بعد از مدتی سکوت در واکنش به اظهاراتی که پیرامون این ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: آیا اسب ترکمن قربانی صادرات و واردات می‌شود؟
:: مرد دیدنی‌ها یک‌باره حرف نزد
:: شاعر تهران دیروز و امروز...
:: استان البرز بالاترین و سیستان و بلوچستان کمترین میزان طلاق را دارد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 640
تاریخ : بیست و سوم اردیبهشت
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
اخبار
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح