اقدام غیر قانونی یک دانشگاه آمریکا/ محرومیت از تحصیل دانشجویان ایرانی، این بار ماساچوست

سال قبل که نروژ چند دانشجوی ایرانی را اخراج کرد بهانه‌اش تحریم‌های ایران بود اما در روزهای گذشته دانشگاه ماساچوست آمریکا در اقدامی‌ غیر قانونی از تحصیل چند دانشجوی ایرانی جلوگیری کرد. در همین زمینه عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بحث تبادل علمی ‌میان ملت‌های دنیا امری کاملا پذیرفته شده وجهانی است، اقدام آمریکا در جلوگیری از تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه ماساچوست را خلاف همه پروتکل‌های بین المللی دنیا خواند. زهره طبیب زاده نوری در واکنش به اقدام دانشگاه ماساچوست آمریکا مبنی بر توقف پذیرش دانشجویان ایرانی در برخی رشته‌های این دانشگاه، گفت: آمریکا همیشه به دنبال آن است که از هر طریق ممکن اقتصاد و توانایی علمی ‌ملت‌هایی چون جمهوری اسلامی ‌ایران را تضعیف کند و در این مسیر دامنه تحریم‌های خود را گسترش می‌دهد. طبیب زاده نوری گفت: خوشبختانه طی سالیان گذشته جمهوری اسلامی ‌ایران در عرصه‌های مختلف علمی ‌و تکنولوژی پیشرفت‌های بسیاری داشته است و آمریکا هیچ گاه نمی‌تواند با اقدامات نظیر تحریم دانشجویان ایرانی از ادامه تحصیل دانشجویان کشورمان در دانشگاه‌های این کشور جلوگیری کند، هرچند که آمریکا خود تولید کننده بمب اتمی ‌و هیدروژنی است، اما تلاش می‌کند برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را درجهت تولید سلاح هسته‌ای به مردم دنیا معرفی کند. این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: هیچ تفاوتی میان تحریم‌های اقتصادی، نفتی و علمی‌ آمریکا علیه ملت ایران وجود نداشته و همه این تحریم‌ها حکایت ازدشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ‌ایران دارد. عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تاکید بر اینکه بحث تبادل علمی ‌میان ملت‌های دنیا امری کاملا پذیرفته شده وجهانی است، گفت: بنابراین اگر کشوری امکان استفاده مشترک از سرمایه‌های علمی ‌بین المللی را ازملتی دریغ کند، نشان از خوی استکباری و زیاده طلبی آن کشور دارد؛ از این رو اقدام آمریکا خلاف همه پروتکل‌های بین المللی دنیا است.

تکذیب وزارت امور خارجه آمریکا و اخطار به دانشگاه ماساچوست

اما در پی درج اخباری مبنی بر ممانعت از تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه ماساچوست وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد برنامه خاصی در این زمینه ندارد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا  گفت قوانین ایالات متحده، شهروندان ایران را از آمدن به این کشور و تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی منع نمی‌کند. بیانیه وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اقدام دانشگاه ماساچوست مبنی بر نپذیرفتن دانشجویان ایرانی در برخی رشته‌های فنی و مهندسی منتشر شده است. بنا به این بیانیه، "هیچ تغییری در سیاست آمریکا یا دستورالعملی تازه" برای پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های ایالات متحده اتخاذ نشده و همچنان وزارت خارجه آمریکا متعهد است که سفر متقاضیان واجد شرایط را تسهیل کند. پیش‌تر دانشگاه ماساچوست در شهر امهرست گفته بود از این به بعد دانشجویان ایرانی را در مقطع فوق لیسانس رشته‌های مهندسی مکانیک، کامپیوتر، شیمی، و علوم طبیعی نمی‌پذیرد زیرا چنین کاری ممکن است این دانشگاه را در خطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دهد. دانشگاه ماساچوست مبنای تصمیم خود را مصوبه کنگره در سال ۲۰۱۲ و دستورالعملی دانسته که در ژوییه ۲۰۱۳ از سوی وزارت داخله آمریکا منتشر شده و در آن پذیرش شهروندان ایرانی متقاضی تحصیلات عالی با هدف "کسب آمادگی برای اشتغال در صنایع نفت، گاز، و انرژی اتمی ‌ایران" ممنوع شده است. با این حال، وزارت خارجه آمریکا  گفته است درخواست ویزای "هر متقاضی به شکل جداگانه بررسی می‌شود و وزارت خارجه درباره این تصمیم خاص دانشگاه ماساچوست با مسئولان این دانشگاه تماس می‌گیرد."

 

باز هم نوروز، باز هم گرانی هتل‌ها و خدماتی که هیچ وقت ارتقا نمی‌یابند ‎
در حالی که رفته به رفته به ایام تعطیلات نوروز نزدیک شده و برخی از خانوادها خود را برای مسافرت نوروزی آماده می‌کنند تاسیسات و اقامت گاه‌های گردشگری هم خود را برای یک عملیات سودآور آماده می‌کنند. هر ساله بسیاری از افراد که در ایام نوروز در هتل‌ها و اقامتگاه‌های دیگر شهرها اقامت می‌کنند از کیفیت سرویس دهی نامطلوب و گرانی قیمت بدون واسطه گله می‌کنند. البته امسال هم با نگاهی به نرخ رزرو هتل‌ها در نوروز در میابیم که دوباره قرار است چرخ بر همان پاشنه بچرخد. در سالی ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: انتقاد شمقدری از جایزه فجر برای «رخ دیوانه» / فیلم‌هایی که دیده‌ایم جای تاسف دارد
:: به بهانه سالگرد درگذشت شاعره انقلاب: بانویی که سپیده سخن انقلاب را سرود
:: اقدام غیر قانونی یک دانشگاه آمریکا/ محرومیت از تحصیل دانشجویان ایرانی، این بار ماساچوست
:: در واکنش به اخبار غیررسمی منتشر شد؛ توضیحات دختر ابتهاج درباره بستری شدن وی در آلمان
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره578
تاریخ : بیست و ششم بهمن ماه هزار و سیصد و نود وسه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح