جامعه 
به علت گرانی و ده‌ها مشکل دیگر مسافرت برای نیمی ‌از ایرانیان رویا شده است

گروه جامعه/

بسیار شنیده‌ایم که می‌گویند صنعت گردشگری صنعت هزاره سوم است چرا این ضرب المثل جهانی می‌شود؟ پاسخ در نیاز روز افزون مردم به تفریح است. در اکثر کشورهای پیشرفته جهان در قبال کار مردمی ‌که چرخ‌های اقتصادی آن کشور را می‌گردانند خود را موظف به ارایه تفریحات مقرون به صرفه برای همه اقشار جامعه می‌دانند و در این بین گردشگری سهم به سزایی در این تفریحات دارد. ما در کشور خود به هزار و یک دلیل از توسعه گردشگری خارجی اعم از ورودی و خروجی می‌ترسیم اما مسافرت‌های داخلی هم به علت بالا بودن هزینه‌ها برای بسیاری از مردم مقدور نیست. ما همواره به داشتن اماکن فراوان گردشگری و جذابیت‌های طبیعی  و چهار فصل بودن کشورمان افتخار کرده‌ایم اما تمام تلاشمان در حد همین افتخار کردن متوقف مانده است. به نحوی که رفتن و دیدن جذابیت‌های کشورمان به صدها دلیل برای بسیاری از مردم مقرون به صرفه و جذاب نیست. این در حالیست که توسعه راه‌ها توسعه زیر ساخت‌های گردشگری مقرون به صرفه کردن فعالیت در این حوزه برای فعالان گردشگری و جذب سرمایه برای راه انداختن چرخ گردشگری داخلی و مفید بودن آن برای توسعه اقتصادی اصلا نیاز به تفکر ندارد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، 46 درصد ایرانیها در سال گذشته سفری نداشتهاند و تنها 54 درصد از خانوارهای ایرانی دست کم یکبار در سال مسافرت را تجربه کردهاند.

بر اساس آمار مرکز آمار ایران، در سال 92 تنها 54 درصد خانوارهای ایرانی یکبار سفر داشته‌اند و برای 46 درصد دیگر، سال 92 سال سفر نبوده است. در واقع در سال 92، حدود 12 میلیون و 108 هزار خانوار ایرانی دست کم یکبار به سفر رفته و 10 میلیون و 306 خانوار حتی یک بار هم به مسافرت نرفتهاند. از میان خانوارهای سفر رفته 8 میلیون و 327 خانوار دارای وسیله نقلیه هستند و 3 میلیون 780 هزار نفر از وسیله نقلیه برخوردار نیستند. همچنین بیشتر افرادی که در سال 92 به سفر رفته‌اند، بین 35 تا 44 سال سن دارند. بر اساس این آمار، کل سفرهای انجام شده خانوارهای ایرانی در سال 92، 64 میلیون و 428 هزار و 927 سفر است که از این تعداد حدود 26 میلیون و 500 هزار سفر بدون اقامت شبانه و 37 میلیون و 850 سفر با اقامت شبانه صورت گرفته است. همچنین بر اساس این آمار تمام این سفرها در فصل تابستان انجام شده و هدف 53 درصد سفرهای تابستانه دیدار با دوستان و آشنایان 24 درصد با هدف گردش و تفریح و 15 درصد از سفرها هم با هدف زیارت انجام شده است. همچنین 8 درصد از سفرهای خانوارهای ایرانی با اهدافی چون درمان، آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

گفتنی است که در این آمار، تعداد کل سفرهای ذکر شده مرکز آمار ایران با تعداد سفرهای تابستانه یکسان اعلام شده است. الگوی سفر به لحاظ هدف اصلی سفر، در سفرهای بدون اقامت شبانه متفاوت از سفرهای با اقامت شبانه است. در فصل تابستان، بیشترین هدف اصلی از سفرهای بدون اقامت شبانه، گردش و تفریح عنوان شده است (37 درصد). در حالی که بیشتر سفرهای با اقامت شبانه در این فصل، با هدف دیدار دوستان و بستگان (25)، 13 درصد با هدف درمان و 11 درصد با هدف زیارت انجام شده است. 14 درصد سفرهای بدون اقامت شبانه، با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار صورت گرفته است. بر اساس نتایج آمارگیری از گردشگران ملی، بیشترین اقامتگاه مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه، خانوارها ایرانی در فصل تابستان سال 1392، منزل بستگان و آشنایان (66 درصد)، ویلا و آپارتمان اجارهای (11درصد) و ویلا و آپارتمان شخصی (6) درصد بوده است.

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: آغاز بهار سینمای ایران در کاخ جشنواره
:: مزینانی رئالیسم جادویی را در ادبیات ایران بو‌می‌کرد
:: نیاز به مشوق صادراتی مازاد تولید، صنعت مرغداری را بحرانی کرد
:: به علت گرانی و ده‌ها مشکل دیگر مسافرت برای نیمی ‌از ایرانیان رویا شده است
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره568
تاریخ : سیزدهم بهمن هزاروسیصدونودوسه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
اخبار
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح