شهبازیان در جشنواره شهناز: 
عده‌ای درباره محدودیت نوازندگی بانوان شایعه‌سازی می‌کنند

فریدون شهبازیان عضو هیات داوران جشنواره ملی استاد جلیل شهناز درباره برخی مسایل پیرامون نوازندگی بانوان در کنسرت‌ها و جشنواره‌ها توضیح داد. به گزارش مهر، فریدون شهبازیان عضو هیات داوران بخش‌های گروه نوازی و تک نوازی نخستین جشنواره ملی استاد جلیل شهناز که این روزها به میزبانی شهر اصفهان در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران با اشاره به برپایی این رویداد موسیقایی در این شهر توضیح داد: به طور طبیعی برگزاری چنین رویدادی در شهر اصفهان که مزین به نام استاد جلیل شهناز است، می‌تواند نقطه عطفی در عرصه توجه بیشتر به موسیقی ایرانی به ویژه مکاتب موسیقایی کشورمان باشد.

ظهور پدیده‌های موسیقی ایرانی در یک جشنواره استانی

این استاد موسیقی ایرانی گفت: اینکه یک عده جوان آمده اند و در قالب یک نهادی غیروابسته به دولت کارهایی را ساماندهی کردند و جشنواره‌ای به نام استاد شهناز را راه اندازی کردند، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه مکتب موسیقی اصفهان نیز شاخصه‌هایی دارد که با توجه به حضور بسیاری از بزرگان هنر موسیقی کشورمان می‌تواند بیشتر به آن بها داده شود. از این جهت حضور تعدادی از هنرمندان جوان که در گروه‌های تک‌نوازی و گروه‌نوازی متقاضی شرکت در این جشنواره بودند، برای من جالب توجه بود. وی ادامه داد: خوشبختانه طی روزهای گذشته به ویژه در روز سوم، شاهد هنرنمایی جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی ایرانی بودیم که کارهای بسیار ارزشمندی را به مخاطبان ارائه دادند، به طوری که من و آقای ظریف با دیدن و شنیدن تعدادی از این اجراهای زنده از توانمندی و هنرمندی شرکت‌کنندگان تعجب کردند که چقدر با تسلط و موزیکالیته بالا کارهای خود را ارائه می‌دادند و البته چنین هنرنمایی به ما این امید را داد که این عزیزان آینده بسیار درخشان و عالی دارند. شهبازیان با اشاره به شاخصه‌های هنری اجراهای اولین فستیوال ملی موسیقی استاد جلیل شهناز توضیح داد: توجه به کوک با عنوان یکی از شاخصه‌های اصلی اجراهای گروه نوازی و دقت در ترکیب سازهای موسیقی ایرانی در اجراهای گروه نوازی واقعا کارهایی شسته رفته بود که با توجه به حضور من در بسیاری از جشنواره‌های خارج از تهران برای من بسیار شگفت‌انگیز بود و این اجراها به قدری برای من جذاب بود که می‌توانم اینجا به این نکته تاکید کنم که می‌توان به آینده و اعتلای موسیقی سنتی ایران امیدوار بود. این آهنگساز پیشکسوت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور نوازندگان زن در این دوره از جشنواره و مشکلات پیش آمده در این حوزه بیان کرد: بالاخره خط قرمزها در فرهنگ و هنر کشور ما وجود دارد، ولی به نظر من اشکال این است که عیب کار از خودمان است که شایعه درست می‌کنیم؛ چراکه من خیلی از گروه‌ها را می‌شناسم که در همین اصفهان اجرا می‌کنند و مشکلی هم ندارند به هر حال نمی‌خواهم نسبت به موضوعات پیش آمده، دفاعیاتی داشته باشم، ولی وقتی افرادی به این شایعات دامن می‌زنند و بعد مطبوعاتی‌ها هم به گستره این دامن اضافه می‌کنند ما نمی‌توانیم برخی از مشکلات پیش آمده را مرتفع کنیم. ما باید بپذیریم که نمی‌توانیم با خط قرمزها مقابله کنیم. البته شاید رفته رفته این موضوع حل شود؛ چراکه من هم دوست دارم خانم‌هایی که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنند بتوانند به راحتی کار خود را روی صحنه اجرا کنند.

جوانانی که روح جلیل شهناز را زنده کردند

هوشنگ ظریف آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز به خبرنگاران گفت: این جوانان که امروز و روزهای گذشته شاهد هنرنمایی آنها بودم بسیار با احساس ساز می‌زدند و به نظر من همین آثاری را که به مخاطبان خود ارائه داده اند به سهم خود توانستند روح استاد جلیل شهناز را بار دیگر زنده کنند. این هنرمندان با توجه به قابلیت‌ها و تکنیک‌های موجود در ساز تار به عنوان یکی از مهمترین سازهای ایرانی توانستند اصالت این ساز را حفظ کرده و من را به آینده امیدوار کنند. موضوعی که متاسفانه امروزه در بین بسیاری از نوازندگان فراموش شده و آنها دست به ابداعاتی زدند که متاسفانه در شان موسیقی ایرانی نیست. این هنرمند، خطاب به مسولان جشنواره ملی استان شهناز گفت: ضرورت دارد که این جشنواره هر ساله حمایت بیشتری شود تا بر اساس آن جوانان هنرمندی سر راه بیایند درست است که بسیاری از این جوانان سرمایه چندانی برای کار ندارند، اما همین حمایت‌های کوچک نیز می‌توانند به توجه آنها به موسیقی شریف ایرانی کمک و یاری رساند.

پاسخ آقای مدیر به مشکلات کنسرت اردشیر کامکار

بابایی، مدیر اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان اصفهان که در جمع خبرنگان حضور یافته بود، در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر مشکلاتی که پیرامون نوازندگی خانم‌ها به ویژه گروه موسیقی اردشیر کامکار در این دوره از جشنواره به وجود آمده بود، تصریح کرد: گروه آقای کامکار با توجه به شرایط عرفی آن زمان که نسبت به حضور در این جشنواره اقدام کرده بودند متشکل از هنرمندانی بودند که نوازنده خانمی‌در آن به ما معرفی نشده بود. یعنی ما هم بر این اساس نسبت به ثبت نام گروه‌ها و نحوه حضور و اجرای آنها در جشنواره اقدام کرده و نسبت به اعطای مجوز اجرا کارهای معمول را انجام دادیم، اما با توجه به شرایط پیش آمده که تعدادی از خانم‌های هنرمند برای اجرای اصلی جشنواره به گروه اضافه شده بودند، مقداری مشکل برای ما ایجاد کرد که با حضور آقای پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و اقدامات انجام گرفته پیرامون این موضوع این مشکل نیز مرتفع شد. وی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام گرفته و صحبت‌هایی که حجت‌الاسلام قطبی در نشست خبری جشنواره موسیقی استاد شهناز به آن اشاره کرده بود، در این دوره از جشنواره مشکلات مرتفع شد و ما بر اساس شرایطی که بوجود آمده هم اکنون میزبان تعدادی از گروه‌های موسیقایی شرکت کننده در این جشنواره هستیم که نوازنده خانم هم در آنها حضور دارند و ما بعد از مدت‌ها شاهد اجرای زنده این هنرمندان در تالارهای مورد نظر هستیم. البته شاید در برخی از موارد عرف و قانون نسبت به یکدیگر سنگینی کنند، اما ما در این جشنواره غیر از موارد معدودی که پیش آمد مشکل دیگری پیرامون نوازندگی خانم‌ها نداشتیم و امیدوارم این روند در روزهای خارج از جشنواره نیز ادامه پیدا کند.

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: عده‌ای درباره محدودیت نوازندگی بانوان شایعه‌سازی می‌کنند
:: با فیلترینگ نمی‌توان مقابل تهاجم فرهنگی ایستاد
:: بیش از 55 میلیون پناهنده در سال 2014 رکورد زدند
:: کروش مربی خارجی درجه یک است
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 548
تاریخ : بیستم دی ماه هزارو سیصد و نود و سه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح