|
|
لغو تحریمها و رونق خودروهای برقی
|
|
بخش خودروسازی کشور همچون سایر بخشها در انتظار سرانجام مذاکرات هستهای و توافق نهایی در حالت انتظار به سر میبرد و پیشبینی میشود پس از برداشتن تحریمها این قسمت از تولیدات داخلی نیز در راستای فناوری مدرن جهانی همراه با آنان و متاثر از این پیشرفتها به فناوری نوین در ساخت خودروهای هیربدی و برقی به سرعت به قافله پیشرفت جهان بپیوندد، کشور ما که در حال حاضر در میان کشورهای جهان از نظر ساخت و تهیه وسایل نقلیه شخصی در مقام هیجدهم قرار دارد و جزو قافله پیشروان این صنعت است کم کم دارد سایه تحریم را بیرنگتر میبینید از جمله و اخیراً شرکت دیار خودرو با تولید خودروهای سابرینای برقی استارت پیشرفت در زمینه خودروسازی را زده است، در این میان و از آنجایی که ساختار تولید و صنعت و رویه آن خواستار همگانی با فناوری روز است به نظر میرسد توجه خودروسازان داخلی در این شرایط در کنار محصولات روز تولید و عرضه خودروهای پاک و محصولاتی با فناوریهای تک از جمله خودروهای هیربدی و برقی نشان از حرکت جدی در این مورد و در کشور ما دارد، کشور ما در زمینه خودروسازی طی سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی را تجربه کرده و همه ساله بر تولید آن افزوده شده و از نظر کیفی نیز پیشرفتهای قابل توجهی داشته است. از نظر کمی در سال 2014میلادی نسبت به سال 2013میلادی تولید خودرو در کشور یک افزایش 7/46درصدی را داشته است که با تولید یک میلیون و نود هزار دستگاه از رشد خوبی برخوردار شده است به نحوی که کشور عمان علاقمندی خود را به سرمایهگذاری ایران و از طریق دیزل خودرو اعلام کرده و قرار است به زودی تولید آن در عمان توسط ایران آغاز گردد و همچنین عراق کشور دیگری است که خودروسازان ایرانی به دنبال افزایش تولید در آن هستند و بر اساس آمارهای موجود در وضعیت فعلی روزانه50خودرو در عراق تولید میشود که پیشبینی میشود در آینده نزدیک این میزان به یکصد دستگاه ارتقاء یابد. نباید این نکته را نادیده گرفت که با وجود تعرفه صددرصدی سیل واردات ماشینهای خارجی همچنان به کشور ادامه داشته و به نظر میرسد در آینده خودروهای برقی میتوانند نقش رو به افزایشی را در بخش خودروی ایران ایفاء کنند و همان طوری که ابراز شده در ژانویه 2015 یعنی از 3 ماه پیش نخستین خودروهای داخلی برقی با نام سابرنیا رونمایی شد و به موجب پیشبینیها به زودی در ناوگان حمل و نقل عمومی از این ماشینها به میزان زیادی استفاده شود. بجا است برای کاهش آلودگیها استفاده از خودروهای پاک باید نهادینه شود، این که این خواسته در چه مدت زمانی محقق بشود بستگی به شرایط تولید آنها دارد. باید دید خودروسازان داخلی تا چه اندازه خود را میتوانند برای ساخت خودروهای پاک از نوع سواری شخصی یا وسایل نقلیه عمومی هماهنگ کنند. از سوی دیگر تا چه میزان واحدهای تحقیق و توسعه آنها در این رابطه فعال باشند. آن هم در شرایطی که استفاده از انرژیهای پاک برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگیها در همه جای دنیا مورد تأکید است، به نظر میرسد تاثیر توافق هستهای ایران با گروه1+5 بیش از آن که قیمت محصولات خودروسازی را کاهش دهد راه را برای تولید خودروهای به روز با فناوری بالا باز خواهد کرد.
|
|
|
|
مطالب دیگر این شماره
|
|
|
|
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : |
شماره 715 |
تاریخ : |
بیست و هفتم مردادماه |
سال : |
1394 |
|
|
|
پر بازدید ها |
|
|
پیوند ها |
|
|
|
|