روابط عمومی ‌یا روابط با عموم مردم

بهروز نصیرمنش/

روابط عمومی ‌دقیقاً همان چیزی است که از معنای آن پیداست؛ یعنی روابط با عموم مردم. انسان‌ها هرگز نمی‌توانند در انزوا زندگی کنند. ما احتیاج به گفت‌وگو، تعامل و درمیان گذاشتن نظراتمان با یکدیگر داریم. در واقع انسان‌ها درست پس از به دنیا آمدن، روابط عمومی ‌را تجربه می‌کنند. ما در عرصه‌ای از وابستگی‌ها زندگی می‌کنیم که در آن همگی برای ارضای خود به شکل روزافزونی به یکدیگر وابسته‌ایم و نمی‌توانیم بدون ارتباط با دیگران به اهداف خود برسیم. ارتباط در میان انسان‌ها، به‌وجود آورنده جامعه انسانی است، فرهنگ نیز درجوامع انسانی بدون ارتباط؛ موجودیت نمی‌یابد. لذا گسترش و توسعه ارتباط، میان انسان‌ها موجب توسعه فرهنگ می‌شود. روابط عمومی، حرفه و هنری است نوخاسته، که به سرعت جای خود را در تمامی ‌سازمان‌ها و ادارات بازکرده است. در دنیای پیچیده کنونی، تمامی‌ سازمان‌های دولتی و غیردولتی که به گونه‌ای با مخاطبان و مشتریان خود سر وکار دارند، باید بتوانند از یک سوء سازمان و تولیدات خود را به آنان بشناسانند و ازطرف دیگر، مشتریان و مخاطبان را نسبت به خدمات، کالاها و یا تسهیلاتی که ارائه می‌دهند، آگاه و بی‌نیاز سازند. همچنین از نیازها، منافع وعلایق آنان که همواره درحال تغییر است آگاهی یابند و از آن‌ها در بهبود خدمات خویش، بهره گیرند. این امر به عهده دست اندرکاران روابط عمومی‌ است که همچون پلی، این ارتباط را بین مشتریان و مخاطبان و به عبارتی دیگر، تمامی ‌اشخاص و سازمان‌ها برقرار می‌سازد. درحال حاضر از آنجا که روابط عمومی، یکی از ابعاد حیاتی مدیریت راهبردی به شمار می‌آید، دست اندرکاران این رشته، صرفاً خود را یک پیام‌رسان از سازمان به مشتریان و بالعکس نمی‌دانند، حالا دیگر تمامی ‌مدیران در سازمان‌های موفق، به این نتیجه رسیده‌اند که روابط عمومی ‌بخش مهمی ‌از جریان اصلی مدیریت است و از این رو، خود را مشاور مدیریت در مسائل و مشکلات سازمان به حساب می‌آورند. آنان از این مسئله آگاهند که دنیای امروز، به سرعت درحال تغییر است و هر سازمانی که نتواند خود را با آن سازگار سازد، از مسیر رقابت خارج شده و امکان بقاء ندارد. از این رو؛ وظیفه خود می‌دانند تا با بهره گیری از فنون و شگردهای ارتباطی گوناگون، به بقاء و پیشرفت خود کمک کنند. هنگامی ‌که اهمیّت و جایگاه اطلاعات و ارتباطات در فرآیند فعالیت روابط عمومی ‌روشن می‌شود، توجه به اهتمام یک روابط عمومی ‌کارآمد، برای دستیابی به آخرین فناوری‌ها و شیوه‌های اطلاعاتی ارتباطی و این که بتواند همگام با مخاطبان سازمان؛ حرکت و نوآوری داشته باشد ملزم به تجهیز شدن به آخرین یافته‌ها و روش‌ها نوین ارتباطی و به زبان روز، مخاطب و افکار عمومی ‌است. در این میان، فناوری به شدت بر روابط عمومی ‌تأثیر گذارده است؛ در واقع ضرورت اطلاعات در دنیای امروز به ما کمک می‌کند که روابط عمومی ‌نوین را یک روابط عمومی ‌اطلاع مدار سازیم. واضح است روابط عمومی ‌قبل از هر چیز، یک سازمان به حساب می‌آید که موضوع کارش، ارتباط می‌باشد لذا برای شناخت سازمان روابط عمومی ‌باید ویژگی‌ها و خصوصیات آن را مورد مطالعه و شناخت قرار دهیم که در آینده به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

دانشجوی رشته روابط عمومی ‌الکترونیک مقطع کارشناسی

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: مینی‌مال؛ برشی ناگهانی از زندگی‌ است
:: سفر به دنیای نمایش عروسکی با «من از چشمانتان می‌پرسم»
:: روابط عمومی ‌یا روابط با عموم مردم
:: تخت جمشید برنده جایزه بین المللی جشن مهمان نوازی شد
 
13 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 617
تاریخ : بیست و ششم فروردین
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
اخبار
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح