|
|
گل بود به سبزه نیز آراسته شد
|
|
تهران ما تهران بزرگ، پایتخت 15میلیونی که ملبس همه نوع لباسی بود از آلودگی هوا، اعتیاد، بیکاری، تراکم جمعیت، گرانی و دهها مشکل کوچک و بزرگ، اخیرا آلودگی صوتی؛ همه نوع مشکلات را داشتیم اما این یکی را نداشتیم یا این قدر مشکلات بوده که آلودگی صوتی به حساب نمیآمد تا این که رئیس ستاد محیطزیست و توسعه پایدار شهرداری تهران لب به سخن گشود و گزینهای جدید را مطرح کرد. لذا یک ضربالمثل قدیمی و مربوط به نسل ما در ذهنمان خطور کرد «گل بود به سبزه نیز آراسته شد». متأسفانه این مسئول شهری میگوید آلودگی صوتی در شهر تهران 15 تا 25دسیبل فراتر از حد مجاز است و لذا شهر تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد. عوامل بیشماری در این آلودگی نقش دارد که مهمترین آن وجود فرودگاه مهرآباد، تراکم و ازدیاد جمعیت خارج از استعداد این کلانشهر، قریب 4هزار وسیله نقلیه، شرکت واحد اتوبوسرانی، سرویسهای حملونقل وزارتخانه و سازمانها و شرکتهای خصوصی که اغلب از رده خارج شدهاند و بالاخره وجود چندین میلیون موتورسیکلت با سوخت ناقص و صداهای ناهنجار باعث شدهاند که پایتخت زیبای شهر ما بیمار باشد که سهم این بیماری برای وسایل نقلیه عمومی در خصوص موتورسیکلتها 49درصد، خودروهای سواری30درصد، ماشینهای سنگین20درصد و اتوبوسهای شرکت واحد یک درصد اعلام شده است و همچنین مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراههای تهران در روز حدود70 الی80دسیبل است که میزان 15درصد بیشتر از حد مجاز است به علاوه حتی 76درصد مراکز درمانی و 32درصد مراکز آموزشی نیز در آلودگی صوتی تهران نقش دارند و این میزان آلودگی از نظر جغرافیایی تهران یکسان نیست. برای نمونه منطقه 9 تهران، تهرانسر، اکباتان و شهرکهای اقماری اطراف به واسطه تردد فراوان هواپیما در فرودگاه مهرآباد از نظر صوتی آلودهترین نقطه تهران به شمار میآید. اعلام این آمارها دغدغه و تشویش بیشتر ساکنان تهران را باعث شده است. آسیبهایی که هواپیماها و سروصداهای ناشی از وسایل نقلیه به سیستم شنیداری انسان وارد میکند به علت تداوم آن و ارتعاشات فراوان سلولهای مغزی به مرور زمان موجب خستگی روحی و آسیب شدید جسمی خواهد شد و به همین علت افرادی که در معرض آن هستند دچار عصبانیت و عدم کنترل شده و ناهنجاریهای بسیاری از خود بروز خواهند داد. پیشنهاد میشود مسئولین امور هر چه زودتر نسبت به انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از شهر و محدوده مسکونی اقدام نمایند. همچنین نوسازی و جایگزینی ماشینهای نو و استاندارد با ماشینهای فرسوده، جلوگیری از تردد ماشینهای سنگین غیراستاندارد و با آلودگی صوتی بسیار در خیابانها و همچنین تهیه سدهای آکوستیکی که هماکنون در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته از جمله عواملی است که میتواند از میزان آلودگی صوتی به مقدار بسیار زیادی کم کند.
|
|
|
|
مطالب دیگر این شماره
|
|
|
|
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : |
شماره 715 |
تاریخ : |
بیست و هفتم مردادماه |
سال : |
1394 |
|
|
|
پر بازدید ها |
|
|
پیوند ها |
|
|
|
|