|
|
تاکسی و کرایه آن از جمله موضوعاتی بوده که در طول زمان همیشه مورد بحث و گفتوگو بوده و تقریبا در بیشتر کشورها مسألهای لاینحل تلقی میشود، تا جایی که در پارهای از کشورها این صنف همیشه یک پای اعتراض و اعتصاب هستند. در کشور ما به واسطه پایبندی مردم به نظم و ثبات کشور معمولا هیچ موضوعی با اعتراض و اعتصاب شروع نشده و مسایل در محیطهای گفتوگو و کارشناسانه حلوفصل میشود. در مورد تاکسی و نرخ آن در کشور ما مسألهای که اپیدمی شده و همیشه عینیت دارد این است که معمولا تاکسیها در دو نوبت در سال کرایه خود را اضافه میکنند به نحوی که شاید هیچ ارگان و سازمانی حتی نظارت معمولی را بر آنان اعمال ندارد. اجحافات این طبقه تا به حدی است که هرگز زیر بار تاکسیمتر نرفتهاند و هر رانندهای بسته به انصاف و ایمانش از مسافرش کرایه دریافت میکند. اخیراً با اعلام فرمانداری تهران قرار است در سال پیش رو 20درصد به کرایه تاکسیها اضافه شود، آن هم با در نظر گرفتن متوسط نرخ تورم، اما نباید از یاد برد که اعلام زودهنگام افزایش نرخ تاکسیها در بهمن و اسفند هر سال نوبت اول افزایش توسط تاکسیها معمول میگردد و در خرداد و تیرماه نیز موج دوم افزایش نرخ تاکسیها بدون اعلام قبلی و فقط از طریق اطلاعرسانی در سطح رانندگان صورت میگیرد و اینجاست که بر مسافرین نرخ اضافهای تحمیل میشود و این روالی شده است که در طی دو دهه اخیر تقریبا به سنت تبدیل شده است و هیچگاه از مردم سوال نشده که از رانندگان تاکسی رضایت دارید یا نه؟ هیچگاه شرکت یا نهاد یا یک شرکت تعاونی به نام تاکسیرانی بر کار اینان نظارت مستمر نکرده است، تنها موردی که به نظر میرسد به این صنف اجازه داده است به هر نحو که خود صلاح بدانند همین عدم نظارت کافی است و شاید صدور مجوز تاکسی است که برای متقاضیان به سهولت انجام میشود، تا جایی که در تهران به خصوص در محدوده طرح ترافیک به ندرت یک تاکسی را میتوان یافت که با ظرفیت تکمیل 4نفری یا 3نفری در حال تردد باشد و باز با کمال تأسف وفور تاکسیها درون محدوده باعث شده که در میدان هفتتیر رانندگان تاکسی به دنبال صید مسافر آن هم از نوع دربستی آن باشند، به نحوی که تمام میدان در اشغال انواع تاکسیهای سبز و زرد رنگ میباشد با رانندگانی که با صدای بلند در طلب مسافر هستند و پارهای اوقات شاهد مشاجره این رانندگان بر سر یک مسافر. بعضی از کارشناسان رانندگی را عقیده بر آن است که درون محدوده طرح ترافیک هم رانندگان تاکسی به صورت زوج و فرد به کار مشغول باشند تا این مشکلات برطرف شده و از طرفی بیرون محدوه طرح را که معمولا تاکسی کمتر از درون محدوده است و مسافرین ممکن است زمان زیادی را برای یافتن تاکسی به مسیر مشخص خود تلف کنند، بنابراین اعمال سیستم زوج و فرد تردد درون محدوده شاید یکی از اقدامات اصولی و پایداری شود که از بازار بلبشو و قیمتهای گزاف تاکسیها جلوگیری نماید. به هر روی با پذیرش هزینه سنگین وسایط نقلیه عمومی چون مترو و ناوگان اتوبوسرانی و بودجه سنگینی که بر دولت تحمیل میشود در صورت توجه و نظارت بیشتر بر تاکسیرانی میتوان به این سیستم عمومی بیش از گذشته بهای لازم داده شود.
|
|
|
|
مطالب دیگر این شماره
|
|
|
|
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : |
شماره 715 |
تاریخ : |
بیست و هفتم مردادماه |
سال : |
1394 |
|
|
|
پر بازدید ها |
|
|
پیوند ها |
|
|
|
|