گروه جامعه/
در کشور ما چند سالی است که هتل سازی و اهمیت آن در گردشگری اولویت یافته است وگردشگران در صورت به صرفه بودن ترجیح میدهند هنگام مسافرت در هتل اقامت کنند. این موضوع نسبت به چند سال قبل که اکثرا هتلهای کشور در زیر نگین موسسات و بانکها و وزارتخانهها بود پدیده مهمی در عرصه گردشگری است اما این موضوع سبب شده است که بازار رقابتی در عرصه خدمات هتلی شکل گیرد. این بازار رقابتی به نوبه خود باعث ایجاد گرانی در نرخ هتلها شده است به نحوی که در ایامی مانند نوروز نرخ هتلهای ایران با خدماتی بسیار پایینتر شانه به شانه بهترین هتلهای پنج ستاره در دبی و ترکیه و مالزی میزنند که رقیب ایران در جلب گردشگر داخلی کشور است. سال قبل نیز در حالی که مسئولان از عدم افزایش قیمت در نوروز خبر داده بودند اما نرخ هتلها به انحای مختلف افزایش یافت. امسال نیزی هتلداران کشور پیش از فرا رسیدن نوروز به فکر افزایش نرخ افتادهاند که در ایام نوروز احیانا با تبلیغات عناون کنند که ما افزایش نرخ نداریم. در همین راستا درحالی که سه ماه به پایان سال ۹۳ باقی ماندهاست هتلداران از افزایش تا ۲۰ درصدی نرخ اتاقهایشان خبر میدهند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی «جمشید حمزه زاده» رییس جامعه هتلداران ایران با اعلام خبر افزایش تا 20 درصدی نرخ هتلها به CHN گفت: «با توجه به آنکه به منظور احترام و همراهی با مردم در ایام نوروز هیچ افزایش نرخی از سوی هتلداران اعمال نشد، از 16 فروردین 93 افزایشی که باید در سال 92 اعمال میشد را عملیاتی کردیم.
در این راستا میتوان گفت در سال 93 تاکنون هیچ افزایش نرخی اعمال نشدهاست.» او با تاکید برآنکه از دی ماه سال جاری هتلها افزایش نرخی تا 20 درصد را اعمال خواهند کرد یادآور شد: «نرخهای اعلام شده و افزایش اعمال شده تا دی ماه سال 94 باقی خواهند ماند و در طول این مدت افزایش نرخی در قیمت هتلها اتفاق نخواهد افتاد. حتی در نوروز نیز قیمت هتلها با قیمتهای اعلام شده محاسبه خواهد شد.» حمزه زاده تصریح کرد: «هتلداران با توجه به بازار عرضه و تقاضا میتوانند به دلخواهد افزایش نرخ را اعمال کنند. در این میان ممکن است هتلدار هیچ افزایشی را اعمال نکند یا هتلدار 20 درصد در قیمتهای خود افزایش داشته باشد.» به گزارش CHN، هتلداران با وجود سه ماه مانده به آغاز سال جدید، در صدد افزایش قیمت برآمدهاند و این امر را ناشی از افزایش تورم، افزایش حقوق کارکنان و نرخ حاملهای انرژی میدانند. حال باید دید در شرایطی که همین نرخ امروز نیز از خدمات و تسهیلات بسیاری از هتلها در شرایط رقابتی بالاتر است آیا هتلهای ایران میتوانند به نحو صحیحی رضایت مشتری را جلب و سودآور باشند و یا اینکه در شرایط انحصاری میخواهند گردشگران را از سفر داخلی پشیمان کنند.
|