بیش از دو دهه است تهران با آلودگی هوا دست به گریبان است. برای این کلانشهر، دهها نسخه پیچیده شده ولی هیچکدام درد این پایتخت زیبا و شلوغ را درمان نکرده است. زمانی محدوده طرح ترافیک در نقاط مرکزی شهر برقرار میکنند ولی دیری نمیپاید که با فروش برگههای مجوز طرح روزانه کمکم نفع و درآمد شهرداری جایگزین میشود به نحوی که هماکنون با پرداخت روزانه 24هزار تومان هر کس و با هر وسیلهای مجوز تردد در محدوده مرکزی را دریافت میکند. پنداری با پرداخت این پول و سرازیر شدن آن به جیب شهرداری اگزوز ماشینها معجزه میکند و سوپاپوار هوای خروجی از اگزوز یا سوخت موتور تصفیه میشود. روز دیگر بنزینهای بدون سرب راهی بازار میشود ولی باز هم هوای تهران آلوده است به نحوی که بر اساس اعلام مسئولین در سال قبل شهر تهران کمتر از 200روز هوای سالم داشته است و بقیه روزها آلوده. سپس نوع بنزینهای تهیه شده داخلی را عامل هوای بد میدانند و به جای آن بنزینهای مرغوب خارجی وارد میشود ولی باز هم در به همان پاشنه میچرخد. این بار شهرداری تهران مبادرت به تحویل موتورهای برقی با تسهیلات بانک شهر میکند و انتظار دارند از میزان آلودگی هوا تا حدود 15 تا20درصد کاسته شود که این بار شاید موثر واقع شود. به هر روی تهران از نظر آلاینده گوگرد، آلودهترین شهر دنیاست هر چند در دو سال اخیر و پس از توزیع گازوئیل یورو4 از میزان آلودگی هوای تهران کاسته شده اما هنوز با توجه به استانداردهای جهانی میزان آلایندههای گوگردی در هوای تهران بالاست و تقریباً در هیچ شهری در جهان آلایندههای گوگرد تا این حد وجود ندارد. وجود موتورسیکلتهای بنزینی و ناوگان شهری بدسوز و تراکم ماشینهای بالای ظرفیت تهران، باعث آلودگی هوای این شهر شده، از طرف دیگر40 تا50 برابر استاندارد ذرات معلق در تهران داریم که ای کاش این ذرات معلق گردوغبار بود زیرا بدن ما در برابر گردوغبار سازگاری دارد ولی متأسفانه بخش عمده ذرات معلقی که در تهران وجود دارد کربن است که هیچ مکانیزم دفاعی در بدن ما برای این آلاینده نیست. به نظر میرسد وقت آن رسیده که مسئولین شهرداری، محیطزیست، راهنماییورانندگی، امنیت ملی، وزارت بهداشت و درمان حتی کارشناسان هواشناسی در یک محیط آرام تا وقت باقی است با یک انسجام کلی نسبت به سالمسازی هوای تهران اقدام نمایند. از جمله پیشنهادهایی که میتواند نسبت به سالمسازی هوای تهران موثر باشد به قرار ذیل است:
عدم روزفروش مجوز طرح ترافیک، زوج و فرد شدن حرکت تمام وسایل نقلیه در سطح شهر تهران، زوج و فرد شدن تاکسی در محدوده طرح ترافیک به علت وفور تاکسیهای تکسرنشین در محدوده، تقلیل اعطای مجوز طرح ترافیک درون محدوده، معاینه دقیق فنی وسایل نقلیه، شمارهگذاری نشدن هیچ وسیله نقلیه شخصی در تهران به مدت یکسال.
|