توسعه پایدار نیاز به بازنگری دارد

مهرداد ناظری/بدون شک یکی از تلاش‌های همه کشورها رسیدن به توسعه پایدار است. اما آن چه در توسعه پایدار تاکنون به آن توجه نشده توجه به مؤلفه عشق به عنوان یک گفتمان اثرگذار است که می‌تواند حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دستخوش تحول نماید. عشق از منظر توسعه پایدار می‌تواند در ویژگی‌های زیر مورد توجه و بررسی قرار گیرد:

الف- تثبیت

آن چه در خود کلمه‌ی توسعه پایدار توجه را جلب می‌کند توجه به ثبات و پایداری است. در حقیقت ما می‌خواهیم طبیعت را از شرایط ناامن و متزلزل نجات داده و راهی برای امنیت آن بیابیم. در این راستا گفتمان عشق می‌تواند نقش تثبیت کننده‌ای در ایجاد پایداری ایفاء‌کند. در حقیقت وقتی که عشق وجود دارد کنش‌های ارتباطی، امنیت عاطفی، احساسی و ادراکی را در جامعه بیشتر می‌کند. ثبات یعنی این که افراد بدون حضور پلیس از چراغ قرمز رد نمی‌شوند، مردم کمتر محیط زیست را آلوده می‌کنند، درخت‌ها بریده نمی‌شوند، حیوانات و جانوران نادر و کمیاب با خطر مرگ تهدید نمی‌شوند. لذا تثبیت یعنی ایجاد شرایط‌ امن و مطمئن برای شهروندان یک جامعه و طبیعت که حیات کره زمین به آن وابسته است.

 ب-  به ارتقاء:

نکته دوم در خصوص گفتمان عشق، توجه به نقش عشق در ارتقاء فرهنگی و ارتباطی و اجتماعی یک کشور است. در واقع وقتی که ما می‌توانیم نیازهایمان را بدون هیچ مانعی برطرف کنیم، امکان اثرگذاری مثبت را در محیط داریم و این امکان وجود دارد که همه با آموزش‌های عام و خاص هر روز بهتر از دیروز شوند این یعنی این که عشق قدرت ارتقاء بخشی به شهروندان یک جامعه را دارد. در جامعه عشق محور همه در حال تغییر و تحول و رسیدن به درجه‌ی متعالی و کمال هستند و هر کس نسبت به دیروز خود وضعیت بهتر و مناسبت‌تری دارد.

د- تکثیر

بدون تردید تکثیر ایده‌های نو، خلاقیت، کارآفرینی، اخلاق همگرایانه، مسئولیت‌پذیری و دوست داشتن از نکاتی است که باید در گسترش آن تلاش کرد. گفتمان عشق‌ورزی در صورت احیای آن باعث تکثیر صمیمیت و قوای عاطفی در محیط می‌شود. به عبارت دیگر انسان می‌تواند در یک جامعه سالم خصوصیات و خصلت‌های مناسب انسانی و نگرش‌های مثبت را به گونه‌ای معجزه‌آسا گسترش داده و آن را تکثیر نماید. ویژگی مهم عشق قدرت تکثیر و ایجاد تغییر در این حوزه است.

ه:‌ انباشت

عصر جدید را عصر اطلاعات می‌گویند. بدون دسترسی به اطلاعات امکان ایجاد تغییر وجود ندراد. عشق قدرت انباشت و دسترسی انسان‌ها را به شیوه‌های گوناگون افزایش می‌دهد. به عنوان مثال وقتی که خیابان‌های یک شهر بر اساس زیبایی و شهروندمحوری ساخته می‌شود یعنی این امکان وجود دارد که افراد بیشتر یکدیگر را ملاقات کنند و از همدیگر اطلاعات را دریافت یا در اختیار دیگران قرار دهند. در واقع داد و ستد اطلاعاتی در جامعه عشق محور در راستای منافع انسان‌ها و طبیعت بیشتر از گذشته به چشم می‌خورد. در مجموعه اگر این چهار ویژگی مورد توجه قرار گیرد می‌توان انتظار داشت که ضمن بهبود یکپارچه زیست بوم‌شناسانه، شرایط زندگی انسان‌ها نیز متحول شود. باید با قاطعیت تمام برای تغییر مبنای اندیشه‌ای و معرفتی توسعه پایدار تلاش نمود. پایداری در سایه‌ی عدالت، رفاه، یکپارچگی زیست‌بوم و گسترش عشق شکل می‌گیرد. برای رسیدن به چنین رهیافتی باید تلاش کرد.

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: دعوا بر سر ارثیه سه میلیاردی
:: منافع انحصارگران سیگار دود شد
:: افت ۹ میلیون نفری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلادی
:: کاری کنید این سفر آخرتان نباشد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 715
تاریخ : بیست و هفتم مردادماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح