شهاب الدین/در بحث پرش اکتاو گفتیم که میبایست تمرکزمان را براین موضوع معطوف کنیم که جای صدایمان کوچکترین تغییری نکند. همانطور که حتما در خاطرتان هست، تصمیم گرفتیم روی کلمهی «بیا» الگوی اکتاو را انجام دهیم. الگوی اکتاو برای آقایان «دو، دو اکتاو، سل، می، دو» و برای خانمها «سل، سل اکتاو، ر، سی، سل» است. زمانی که شما نت اول را با یک صدای گرد، بم و با رزونانس کامل، معیار قرار میدهید ضعفهای مختلفی میتواند در اجرای نت اکتاو پیش بیاید. اولین چیزی که باید مورد نظرتان باشد رنگ صداست که میخواستیم کلمهی «بیا» را چیزی معادل با فرم صدای مردهای بزنبهادر فیلمهای قدیمی ایرانی تقلید کنیم؛ صدایی گرد بم و با رزونانس که در آن هم تارهای صوتی وضعیت بسته دارند و هم حنجره کمی به سمت پایین میآید. اگر صدایتان را به دقت گوش کنید متوجه میشوید که آمیختهای از رنگهای متنوعی است که هر کدام بسته به آنکه شما چه وضعیتی را در تارها و نرم کام و جایگاه حنجرهتان ایجاد کرده باشید تولید میشود. زمانی که پرش اکتاو را انجام میدهید احتمال اینکه در هر یک از این جنبهها تغییری ایجاد شود کم نیست، به همین علت متد راجرلاو راهکار جالبی را ارائه میدهد.
قبل از اینکه پرش اکتاو را انجام دهید با صدایی بلند و پررنگ و گرد و بم به نوعی که انگار میخواهید دوستتان را از بیستمتری صدا کنید بلند بگویید «بابا بیا». توجه داشته باشید که لبتان را فعالانه به کار بگیرید و قبل از آنکه صدا تولید کنید کمی توقف روی لب ایجاد کنید و لبها را به هم کمی فشار دهید و همزمان با رها کردن لبها و باز کردن دهان اجازه دهید صدایی تولید شود که هیچ احساسی را در گلویتان پیدا نکنید بلکه انگار گلو بسته است و صدا فقط از دهان خارج میشود. با این وضعیت در حالتی گرد و بم بگویید «بابا بیا» و در همان لحظه با توجه به جا و مرکز و وضعیت و رنگ همین صدای آزاد و طبیعیای که در گفتار شما وجود دارد الگوی اکتاو را از بالا به پایین اجرا کنید یعنی آقایان (دو اکتاو، سل، می، دو) و خانمها (سل اکتاو، ر، سی، سل). توجه داشته باشید که صدا را در طول الگوی پایینرونده یک خط نگه دارید و بلندی و رنگ و فرم آن با صدایی که دوستتان را صدا زدید یکی بوده باشد. اگر به خوبی و با توجه به مقیاس فاصلهای که گفتم این جمله را ادا کرده باشید «بابا بیا»، فرکانسی که ایجاد میشود به طور طبیعی باید نزدیک به نت اکتاوی باشد که میخواهید تمرین را از آنجا آغاز کنید. به عبارتی میتوانید با این کار به سادگی جای صدای درست اکتاو را از طریق یک عملکرد طبیعی خودتان یعنی بلند و رسا و گرد و بم صدا زدن پیدا کنید. در این تمرین توجه به فعال بودن لبها و عدم انقباض عضلات شکم، عدم پرتاب هوا و وضعیت بستهی تارهای صوتی، لبخند داخلی و جایگاه حنجره اهمیت بسیار بالایی دارد. در حین تمرین شکم را ماساژ دهید و به آن یادآوری کنید که منقبض نشود. آزادی گلو و تا حدودی فرم حنجره پایین، گرد و بم بودن و رزونانس صدا را در نظر داشته باشید. اگر صدایتان را به ویژگیهای صوتیای که ذکر کردیم نزدیک کرده باشید مطمئنا جنبههای مورد نظر را پیدا خواهید کرد. اگر جای آوایتان را در پوزیسیون صحیحی از گفتار وارد کرده باشید مسلما الگوی پایینروندهی (دو اکتاو، سل، می، دو) برای آقایان و (سل اکتاو، ر، سی، سل) برای خانمها، را با صدایی کشیده و آزاد اجرا خواهید کرد و حالا میتوانید وارد مرحله نهایی این تمرین شوید. در این مرحله از شما انتظار میرود دوباره برگردید به همان صدای بم و گرد و بلند صحبت کردن و چند بار بگویید «بابا بیا» و با توجه به جای صدای صحبت کردن و تجربهی قبلیای که نسبت به نت اکتاو پیدا کرده بودید الگوی پرش اکتاو را از پایین به بالا انجام دهید. آقایان (دو، دوی اکتاو، سل، می، دو) و (سل، سل اکتاو، ر، سی، سل) برای خانمها و تلاش کنید دوباره به همان جایگاه صوتیای که در مرحلهی قبل رسیده بودید برسید؛ به عبارتی اجازه ندهید تا جای صدایتان در یک پوزیسیون بیمارگونه وارد شود. زمانی که از عهدهی کل تمرین در گام ارائه شده برآمدید، میتوانید در هر مرحله نیمپرده بالاتر روید و صدایتان را گسترش دهید. فقط فراموش نکنید همیشه و همیشه شدت صوتیمان را در طول تمرینها در تمامی محدودهها یکسان نگه می داریم. فایل صوتیای در این زمینه در اینستاگرام ارائه داده خواهد شد.
|