|
|
شهاب الدین / در بحث قبل برای نگهداشتن پوزیسیون، تمرینی را شروع کردیم. این تمرین اکتاو نام دارد و در واقع الگوی ماژوری است که از درجه اول به اکتاو، پرش دارد و در برگشت از درجه پنجم و سوم عبور میکند و نهایتا به درجهی اول میرسد. برای آقایان از "دو ماژور" و خانمها از "سل ماژور" آغاز میکنیم. الگوی اکتاو در دو ماژور: «دو، دو اکتاو، سل، می، دو» و الگوی اکتاو در سل ماژور«سل، سل اکتاو، ر، سی، سل». توجه داشته باشید زمانی که این الگو را تمرین میکنیم تمام تمرکزمان در نگهداشتن جای صدای اولیهای است که از آنجا صدایمان را آغاز کردهایم: به علاوهی چند پارامتر دیگر که به آنها یکی یکی میپردازیم. اول اینکه همان طور که گفته شد میبایست جای صدایمان دقیقا همان جای صدایی باشد که نت اول را آغاز کردیم و تغییری در پوزیسیون ما اتفاق نیفتد؛ در واقع معنی آن این است که باید بتوانیم از مرکز صحبت کردنمان دور نشویم برای این منظور باید ابتدا صدایی را که شروع میکنیم در وضعیت مناسبی قرار دهیم تا هنگامی که نت اکتاو را نسبت به آن یکی میکنیم همه چیز در جای مناسبی قرار گرفته باشد! پر واضح است که اگر نسبت به جای اولیه صدایمان بیدقتی کنیم معیاری که برای اکتاو در نظر میگیریم نادرست از آب در میآید و تاثیر مخربی در کل تمرین میگذارد و در واقع هدف اصلی تمرین رعایت نمیشود. بنابراین شرط اول ایجاد کردن یک صدای گرد و بم با رزونانس کامل با در نظر گرفتن لبخند داخلی و بسته بودن وضعیت تارهای صوتی است. برای این منظور کلمهی (بیا) را با لحنی کاملا گرد و بم و با رزونانس کامل، پررنگ در حالتی داش مشتی وار تقلید کنید. با فرکانسهای داده شده یعنی آقایان (بیا) را در نت«دو» و خانمها در نت «سل» اجرا کنند. همان طور که میدانید حرف«ب» موجب بسته شدن تارهای صوتی میشود و آوای «یا» در صداسازی کلاسیک از آواهای خوبی است که به طور معمول استفاده میشود و اگر آن را با هم ترکیب کنیم آش خوشمزهای در میآید که در زبان فارسی معنا پیدا میکند! بنابراین اگر با صدای داش مشتی واری (بیا) را ادا کنید در حالی که لبتان را با قدرت برای ادا کردن«ب» بهکار گیرید، هم لبخند داخلی و گرد بودن را پیدا خواهید کرد و هم رزونانس کامل و بسته شدن تارهای صوتی و هم اینکه موجب باز شدن فضای گلو وفضای آزادی میشود که برای خروج صدایتان بسیار مفید خواهد بود. بنابراین زمانی که تمامی این پارامترها در صدای اولیه ما حضور داشته باشد میتواند به عنوان معیار مناسبی برای مقایسهی جای صدایمان در پرش اکتاو قرار بگیرد. توجه داشته باشید که در این تمرین سیب گلویتان شیطنتهای نامناسبی را میتواند به بارآورده و با پرش صدای شما به سمت اکتاو آن هم برای خودش به آسمان بپر بپر کند! مشخصا ما هیچ علاقهای به حرکتهای این چنینی در آوازمان نداریم چون حرکت ناگهانی حنجره در آوازمان به معنی تغییر رنگ ناگهانی آوازمان به سمت نازک و تیز و تو دماغی شدن و بسته شدن گلو میباشد و در نهایت حتی میتواند قطع شدن ناگهانی صدایمان را با خود همراه آورد. به همین دلیل حتما در این تمرین انگشت اشاره را بر روی برجستگی سیب گلویمان میگذاریم تا حرکت آن را زیر نظر داشته باشیم. زمانی که از «دو» به «دو» یا «سل» به «سل» پرش اکتاو انجام میدهیم باید متوجه حرکت سیب گلو باشیم و چنان باید این دو صدا را در یک نقطه اجرا کنیم که رنگ صدایمان حتی کوچکترین تغییری نکند و تا جایی که امکان دارد نت بالاتر هم به بمی و گردی و پر رنگی نت اول دربیاید. بنابراین میبایست
(بیا) در نت اول و(بیا) در نت اکتاو تا جایی که امکان دارد یک شکل و یک رنک صدا دهد یعنی گرد، بم، پررنگ در حالتی داش مشتی وار!! مسلما اگر این پرش را با موفقیت انجام دهید در برگشت به درجات پنجم و سوم و اول هم صدایتان به همان یکنواختی خواهد بود و احتمال اینکه تغییر رنگ و پوزیسیونی در ادامهی ملودی داشته باشیم بسیار ناچیز خواهد بود. موضوع مهم دیگری که باید در این تمرین درنظر داشته باشیم متصل بودن بازدم در طول اجرای الگو است در واقع باید تمام تلاشمان را بکنیم تا صدایمان تا جایی که امکان دارد وصل و متصل باشد و به هیچ وجه شدت صوتی یا بلندی صدایمان کوچکترین تغییری نکند؛ این امر از اساسیترین اصول صداسازی ست یعنی ثابت نگه داشتن بلندی صدا در تمامی الگوها و تمرینها چه در پایین و چه در بالا. زمانی که توانستیم اولین الگو را در پرش اکتاو به خوبی و بدون تغییر در رنگ، پوزیسیون، بلندی صدا و جای حنجره انجام دهیم میتوانیم الگوی بعدی را نیم پرده بالاتر اجرا کنیم؛ یعنی برای آقایان از«دو دیز، سل دیز، فا، دودیز» و خانمها از«لابمل، دو، می بمل، لابمل» و به همین ترتیب یکی یکی بعد از موفقیت هر کدام از درجات به نت بالاتر، صدایمان را گسترش دهیم. توجه کنید که آقایان این تمرین را حداکثر تا «می بمول»و خانم ها تا «سی بمل» انجام دهند؛ چون از اینجا به بعد وارد محدودهی صدای میانی میشویم و تکنیک دیگری را باید برای اجرای این محدوده در نظر داشته باشیم که حتما در مباحث بعدی به تفصیل ارائه خواهیم داد. برای الگوی اکتاو، فایل صوتی را در اینستاگرام در اختیارتان خواهم گذاشت.
|
|
|
|
مطالب دیگر این شماره
|
|
|
|
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : |
شماره 715 |
تاریخ : |
بیست و هفتم مردادماه |
سال : |
1394 |
|
|
|
پر بازدید ها |
|
|
پیوند ها |
|
|
|
|