عشق يا نهيليسم

مهرداد ناظري / يكي از اصولي كه به عشق قداست مي­بخشد، نوع نگاه متفاوت عاشق به معشوق است كه او را الهه زيبايي و مقدس­ترين موجود عالم مي­داند. عشاق وقتي در ورطه عشق گرفتار مي­شوند، به معشوق از زاويه­اي متفاوت نگاه مي­كنند. اما سوال اساسي اين است كه آيا اين قداست، عامل تخريب ذهنيات و ادراك فرد نيست؟ و اساساً آيا تقدس­گرايي موجود در اين رابطه باعث تخريب ذات حقيقت نخواهد شد؟ به نظر مي­رسد كه در اين باره بايد قدري عميق­تر و دقيق­تر موضوع را بررسي نماييم. چرا كه فهم روابط عاشقانه، در فضاي تحليلي و گفتمان نقادي بعضاً دچار لغزش خواهد شد. در كل بايد در نظر داشت كه تفاوتي بين فرو افتادن در عشق و ادراك عاشقانه وجود دارد. فرو افتادن در اين حيطه همچو اتومبيلي است كه در يك سراشيبي پر از يخ و برف رو به دره و سقوطدر حركت است. در حالي كه ادراك عاشقانه، توانايي تفكر، تأمل، ادراك و هم­زيستي با زيبايي­ها را به فردمي‌دهد.

در كل اگر عشق را ترجمان بيداري و استحاله­ي فرد از يك وضع به وضع ديگر ببينيم، در آنصورت فرد عاشق نماد حقيقت زمانه­ي خويش خواهد بود و اين اصلي است كه عرفاي نامداري مثل مولانا به آن توجه داشتند. او عشق را صفتي الهي مي­داند كه ظرفيت خود را با شكستن مرزهاي مادي و خودي، دچار تغيير نموده و فراخي پذيرش را در خود ايجاد كند و از آن بهره­مند و همه وجودش واژگونه ­شود. عاشق حقيقي بسيار متحمل و شكيباست و بر لطف و قهر معشوق به يك اندازه عشق مي­ورزد. در كل مي­توان حقيقت و ماهيت اصيل عشق را شامل موارد زير دانست:      

«عشق همچو دريايي مي­ماند كه فقط مي­توان در آن غرق شد./ عشق انسان را به آزادي و رهايي از قيود ديگر دعوت مي­كند./ عشق، خصايل ناپسند را در انسان كم­رنگ مي­كند./ عشق دنيا را زير و زبر مي­كند.»

در واقع حكايت عشق حقيقي و عاشق واقعي اين است، به مرور از درون دچار تغيير دگرديسيمي ‌شود و او در نهايت همه وجود، تجلي دوست مي­شود. عاشق واقعي، هرگز انسان خام و نپخته­اي نيست كه بتوان با او وارد بازي­هاي نابرابر شد. او فردي ا‌ست متعهد به انسانيت و هر جا كه زوال نام انسان جريان دارد به پا مي­خيزد. در واقع فرد عاشق، موجودي عصيانگر است كه بر عليه پليدي­ها، نامردي­ها، بي‌عدالتي­ها و ... بر مي­خيزد. مولانا تحول عاشقانه را چنين تفسير مي­كند:

مرده بُدم زنده شدم، گريه بدم خنده شدم / دولت عشق آمد و من دولت پاينده شدم

حال ما در گورستان تاريكي­ها و تزاحمات بر گرد عشق­هاي فروخورده و كم­مايه دايره زده­ايم و مرگ خود را جشن مي­گيريم. اما در مورد حقيقت عشق، شبهه­ي ديگري مطرح است كه آيا اساس اين عشق سخن از نيستي عاشق و هستي معشوق در ميان است؟ به نظر مي­رسد اين نيز از بدفهمي ما نشأت مي­گيرد، چرا كه نيستي در عشق عين هستي و هستي عين نيستي است. لوراهاميلتون معتقد است: پوچ­گرايي و نهيليسم قرن بيستم، نشانه­ي بيماري روح بشر در اين دوران است. چرا كه او در وسوسه ميان عشق و تنفر به تنفر چسبيده و در تغيير زندگي، پاسخي در خور باقي ماندن به وي نمي­دهد. آزادي توأم با مسئوليت دغدغه اگزيستانسياليستي ا­ست كه بر روح و جان ما سايه افكنده. ما به تكرار رسيديم و نيچه هم بر اين موضوع صحه مي­گذارد كه زندگي ما به نوعي تكرار است كه مي­توان اين تكرار را فقط با نگاه زيباشناختي تحمل نمود. آيا اين نگاه را نمي­توان همان نگاه عاشقانه مولانا دانست، هر چند كه شايد در بطن حرف نيچه چنين تعبير و برداشتي وجود نداشته باشد.

لذا انسان مي­بايست بر بيهودگي­ها و پوچي­ها غلبه نمايد. اما چگونه مي­توان از مرز معنا عبور كرد و عاشقانه زيستن را با همه سختي­ها و فراز و فرودهايش تجربه كرد؟! آيا قدرت لگام بر بد فهمي­هاي بشري خواهد زد يا هنر زيستن به گونه عاشقانه اين نويد را مي­دهد؟ نيچه قدرت را مي­ستايد و آن را وظيفه انسان براي غلبه بر نهيليسيم مي­داند.

 

عوارض همجواری با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا / ابتلای 1.5 درصد مردم ایران به اعتیاد
گروه جامعه/کشور ما اولین مصرف کننده تریاک دنیاست، اما در سال‌های اخیر مخدر‌های صنعتی و ارزان قیمت هم تهدید جدیدی برای نسل جوان شده‌اند. ایران به دلیل هم‌مرزی با بزرگترین تولید کننده تریاک و هروئین دنیا از دیر باز در معرض عواقب این هم مرزی بوده است و نه تنها تعداد معتادان بلکه تعداد شهدای مبارزه با این مواد نیز موید این نکته است که ما از جانب مواد مخدر ضربه زیادی خورده‌ایم. در جدیدترین اظهار نظر وزیر کشور از درگیری حدود یک میلیون دویست هزار نفر در کشور به ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: دعوا بر سر ارثیه سه میلیاردی
:: منافع انحصارگران سیگار دود شد
:: افت ۹ میلیون نفری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلادی
:: کاری کنید این سفر آخرتان نباشد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 715
تاریخ : بیست و هفتم مردادماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح