|
|
اصولا در رابطه با تلفیق شعر و موسیقی، همان طور که گفته شد در موسیقی پاپ ایران اغلب بر روی ترانه ملودی میگذارند آن هم با زمزمه و آواز. حالا بیاییم و پروسهی عملکردمان را تغییر دهیم. اگر نوازندهای نسبت به مدهای مختلف موسیقی اشراف داشته باشد و از لحاظ جمله بندی و خلق الگوهای متنوع ریتمیک به درک پختهای رسیده باشد میتواند همان طور که شما یک انشا مینویسید و یکسری جملات را با در نظر گرفتن یکپارچگی در مفهومشان پشت سر هم قرار میدهید، به همین صورت الگوهای ریتمیک متتوعی را کنار یکدیگر قرار دهد. تنها تفاوت در این است که در محتوای انشا مفهوم کلمات حضور دارد ولی در این الگوها، فرکانس ومفهوم انتزاعی اصوات. به همین دلیل تعجب میکنم که بسیاری از افراد، ساخت یک ملودی را کمی دور از دسترس و مرتبط با یک نبوغ درونی میدانند. اگر کمی ریشهای با موسیقی برخورد کرده باشیم میتوانیم مانند صحبت کردن ملودی بنویسیم آن هم ملودیهای کاملا متفاوت و متنوع. بسیاری از دوستان همیشه گله میکنند که ملودیهایشان در یک چرخهی تکراری گرفتار شده و هر کاری که میکنند نمیتوانند از این چرخه بیرون بیایند. حالا ببینیم راه حل آن چیست؟ اولین قدم این است که مدی که انتخاب کردهاید و ملودیهای خودتان را از آن استخراج میکنید، شناسایی کنید! شما باید توجه داشته باشید که در کجا میخواهید پرسه بزنید. همان طور که میدانید ویروس سرطانی موسیقی پاپ امروزمان مد فیریژین است که متاسفانه آنقدر این به اصطلاح نوابغ و هنرمندان پاپ کشورمان از آن استفاده کردهاند که حقیقتا با شنیدن آن احساس مسمویت و آسم میکنم! در واقع این مد به خودی خود که بد نیست ولی تکرار زشت و بیش از حد آن، آن هم در غالب هارمونیهای زشت و بد رنگ ونالههای تو دماغی و تحریرهایی از جنس سرزمین هندوستان، وسواسی چندش آور را در ذهن من و بسیاری از موزیسینها حک کرده است. بنابر این به سرعت پای خودت را از فیریژین بیرون بکش! مد فیریژین چیست؟ سادهترین روش برای پیدا کردن این مد حتی برای افرادی که ساز نمیزنند این است: روی یک کیبرد تمامی کلیدهای سفید مابین نت می تا می اکتاو بالاتر را بزنید یعنی (می، فا، سل، لا، سی، دو،ر، می) این همان گام فیریژین از می است حالا اگر در این محدوده الگوهایی را بزنید که گرایش و جاذبه نسبت به نت "می" داشته باشد. به سرعت حال و هوای پاپ امروز ایرانی و ترکی را پیدا میکند. بنابراین به جای چرخیدن در این مد میتوانیم مایهی تمی را که میخواهیم از آن استخراج کنیم تغییر دهیم. زمانی که با هنرجویان اطرافم که آشنایی کامل با ردیفهای موسیقی ایرانی دارند صحبت میکنم حیرت زده میشوم که میبینم دریایی از تم و ملودی در موسیقی ایرانی نهفته است. حال با این همه ثروتی که در اختیار داریم میتوانیم کارهای بسیار جدیدی را حتی در عرصهی بین المللی ارائه دهیم ولی آمدیم و بمانند یک گدا گشنه و تشنه درخانهی یک غریبه، التماس میکنیم! هنرمندان و اسطورههای بسیاری در موسیقی ایران سالهای سال تلاش کردهاند تا این گنجینه با ارزش را بدون اینکه به اصل و ذات آن تغییر و خدشهای وارد شود به من و شما برسانند با این که این احساس زیبا امروزه کمی به صورت وسواس درآمده و کمی شهامت میخواهد که در این عرصه وارد شد و نوآوری کرد ولی برای هنرمندانی که در موسیقی پاپ میخواهند فعالیت کنند این آزمون و خطاها نسبت به بزرگانی که در این عرصهی موسیقی سالهاست که به جایگاه والایی رسیدهاند، شدنیتر است و کمتر حساسیتهایی را برانگیخته میکند.
|
|
|
|
مطالب دیگر این شماره
|
|
|
|
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : |
شماره 715 |
تاریخ : |
بیست و هفتم مردادماه |
سال : |
1394 |
|
|
|
پر بازدید ها |
|
|
پیوند ها |
|
|
|
|