سر سره بازی روی کلاویه‌ها

شهاب الدین/

در متدهای صداسازی همواره یک‌سری الگوهای ساده بر روی پیانو اجرا می‌شوند و هنرجو آن را با هجاهای خاصی آواخوانی می‌کند که هر کدام کارکرد و منظور ویژه ای را دنبال می‌کنند. در روند اجرای آن الگوهای ساده هنرجو می‌تواند نسبت به تکنیک و کم و کاستی‌های خود دیدگاه عمیق تری پیدا کند و رفته رفته قادر خواهد بود تا آن موارد تکنیکی را به صورت سیستماتیک در آوازش پیاده کند. الگوهایی که راجرلاو ارائه می‌دهد برای هنرجویانی که ساز نمی‌زنند کمی‌ پیچیده به نظر می‌رسد و از آنجایی که دوستان علاقمند اکثرا آموزشی در موسیقی ندیده‌اند می‌بایست مواردی به  صورت پیش نیاز ارائه شود تا زمانی که به متد راجرلاو می‌رسیم قابل درک و لمس باشد. در حال حاظر می‌دانید که هرکدام از کلیدهای پیانو نمایانگرکدام یک از نت ها هستند و می‌بایست بتوانید با اشاره به هر کلاویه‌، بدون کوچکترین مکثی نام آن را به زبان بیاورید. برای درک بهتر فواصل بین هر یک از کلیدها نسبت به هم، دیاگرام پیانوی زیر را با رنگ‌های زرد و قرمز تقسیم بندی کردیم. فاصله‌ی هر کلید قرمز تا زرد نیم پرده است بنابراین به راحتی می‌توانید با شمارش، فاصله‌ی هر کلید را تا کلید دیگر را محاسبه کنید. آیا می‌توانید بر روی پیانو با یک انگشت هم که شده فواصلی را که نسبت بهم نیم پرده هستند اجرا کنید؟

برای تجسم بهتر از کلید قرمز به کلید زرد مجاور سمت راست و دوباره قرمز و به همین صورت ادامه می‌دهیم. حالا بگویید دو نیم پرده یا یک پرده بعد از«دو» چیست؟ کلید «دو» با رنگ قرمز، کلید زرد مجاور به سمت راست نیم پرده بالاتر است که اصطلاحا آن را «دو دیز #» می‌گوییم. کلید بعدی که قرمز است دوباره نیم پرده بالاتر است که در واقع همان «ر» می‌باشد. بنابراین فاصله‌ی بین «دو» تا «ر» یک پرده یا دونیم پرده است. برای درک بیشتر در یک فایل تصویری در صفحه‌ی اینستاگرام از سمت راست به چپ نیم پرده، نیم پرده (گام کروماتیک) کلیدها را یکی یکی پشت سر هم اجرا می‌کنم و از شما انتظار دارم تا آن را به همان صورت انجام دهید. حال پرسش‌های زیر را پاسخ دهید:

فاصله‌ی بین «ر» تا «می» چند نیم پرده است؟ فاصله‌ی «دو» تا «فا» چند پرده است؟ دو نیم پرده را یک پرده در نظر می‌گیریم. بین «دو» تا «سل» چند پرده قرار گرفته است؟ اگر از هر کلیدی یک پرده بالاتر برویم و از همان جایی که می‌رسیم دوباره یک پرده بالاتر برویم الگویی سه تایی را ساخته ایم. این الگوی سه تایی را پرده پرده یا الگوی سه تایی ماژور می‌نامیم.

الگوی سه تایی (ماژور) پرده پرده از «دو» چیست؟ همان‌طور که حدس زدید می‌شود (دو،ر،می). این الگوی سه تایی را بر روی کیبرد یا پیانو اجرا کنید. ترجیحا از سه انگشت خود استفاده کنید دستتان را طوری بر روی پیانو بگذارید به شکلی که انگار سیبی را در دست گرفته‌اید، انگشت اول (انگشت شصت) را بر روی کلید «دو» بگذارید و انگشت دوم (انگشت اشاره) را بر روی کلید «ر» و به همین ترتیب انگشت سوم را بر روی کلید «می». حال این الگوی سه تایی ماژور را از«دو» به ترتیب به صورت رفت و برگشت اجرا کنید:

(دو،ر،می ،ر،دو) و این الگو را گوش کنید. حالا نیم پرده کل الگو را بالا ببرید و همین تناسب پرده پرده را از «دیز»کلید سیاهی که نیم پرده بالاتر از کلید «دو» است اجرا کنید. دقت داشته باشید ما تنها در جهت آن چیزهایی حرکت می‌کنیم که یک معلم صدا در قبال شما انجام می‌دهد تا شما بتوانید به قول معروف ماهیگیری را یاد بگیرید. بنابراین به مباحث تئوریک کاری نداریم ولی ناگزیریم چیزهایی را بدانیم. نیم پرده بالاتر از هر کلید را (دیز #) و نیم پرده پایین‌تر را (بمولb) می‌گوییم.

آیا می‌توانید الگوی پرده پرده یا سه تایی ماژور را از (دو دیز #) اجرا کنید؟

نت های آن را نام ببرید؟

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: دعوا بر سر ارثیه سه میلیاردی
:: منافع انحصارگران سیگار دود شد
:: افت ۹ میلیون نفری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلادی
:: کاری کنید این سفر آخرتان نباشد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 715
تاریخ : بیست و هفتم مردادماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح