قهقهه های کوک

شهاب الدین/

یک پیانو یا کیبرد را در نظر بگیرید؛ اگر ندارید می توانید آن را از اینترنت به صورت مجازی بر روی موبایل یا کامپیوترتان نصب کنید. می خواهم که یکی از کلیدهای سفید پیانو را به صورت دلخواه لمس کنید و در آن لحظه که آن را فشار می دهید همزمان اسم نت آن را هم بگویید. فا، سل یا می یا هر چیزی که هست اگر نمی توانید در متن های قبل جایگاه «دو، ر، می، فا، سل، لا، سی، دو، ... » بر روی کلاویه های پیانو توضیح داده شده است . در واقع می بایست بتوانید هر کلیدی را سریعا بدون نیاز به شمارش و پت و پت کردن تشخیص دهید. با کمی تمرین می توانید نام و جایگاه این هفت کلید سفید را به سادگی در ذهن تان ثبت کنید. زمانی که توانستید هر کلاویه ای را که انتخاب کردید همزمان اسم نتش را هم بگویید، می توانید الگوهای دوتایی را آزمایش کنید؛ یعنی دو کلاویه را پشت سر هم بزنید و همزمان اسم نت هایی را که می زنید اعلام کنید و رفته رفته بعد از سپری کردن این مرحله دوباره تعداد این الگوها را افزایش دهید و سرعت شناسایی خود را محک بزنید این تمرین برای یک خواننده از احکام بسیار واجب به حساب می آید و نداشتن این مهارت گناهی کبیره و نابخشودنی.

همزمان با این که نسبت به جایگاه نت ها بر روی کلاویه های پیانو قدرت تشخیص خود را بالا می بریم تمرینی را آغاز می کنیم. یک الگوی پنج تایی مانند : «دو،ر،می،فا، سل» رادر نظر می گیریم و به ترتیب آنها را بر روی کاغذ از یک تا پنج شماره گذاری می کنیم. به عنوان مثال روی کاغذ الگوی دو تایی ای مانند (۲,۵) می نویسیم و این الگو را بر روی کلیدهای پیانو پیاده می کنیم همان طور که می دانید این الگو در واقع همان «ر،سل» می شود حالا بازی خنده دار قهقهه را راه بیندازید و به صورت مقطع با صدایی بم و پررنگ بگویید: ( آها ها ها ها) و ( باه باه باه باه) .به محض اینکه صدای تان پر رنگ و بم و گرد و سبک شد سعی کنید با همان صدا در همان فرم و وضعیت الگوی (۲,۵) یا همان«ر،سل»را از لحاظ فرکانسی یک بار به صورت کوتاه و مقطع و یک بار هم به صورت کشیده و ممتد تقلید کنید . صدایتان را ضبط کنید و خودتان را ارزیابی کنید که آیا صدایتان کوک است؟ آیا صدای تان صاف است یا پر از لرزش های ناهماهنگ بازدم است؟ آیا صدای تان گرد و بم است یا صدای تان فاقد لبخند داخلی شده و فرم خود را از دست داده است. حالا بر روی کاغذ الگوهای دو تایی دیگری را بنویسید. به همین ترتیب می توانید این تمرین را با الگوهای سه تایی انجام دهید و در مراحل بعدی چهار تایی و پنج تایی. به عنوان مثال بر روی کاغذ الگوی

چهار تایی ای را در نظر می گیریم بمانند : (سه ,یک,چهار,پنج) که در واقع می شود:«می،دو،فا،سل».  با همان صدای بم و گرد و پررنگ و سبکی که در حالت قهقهه پیدا کردید یک بار به صورت مقطع و کوتاه و یک بارهم به صورت ممتد و کشیده آواخوانی کنید حال تنوعی از لحاظ ریتیمیک ایجاد کنید و بر روی کاغذ برای بعضی از شماره ها به دلخواه زمان بلند در نظر بگیرید و برای بعضی دیگر زمان کوتاه و به همین صورت در زمانبندی این تمرین تنوع ایجاد کنید و آواخوانی کنید. به رنگ صدا و کوک خود توجه کنید تا از معیار اصلی اولیه فاصله نگیرد، صدای تان هوا دار نشود و وضعیت تارهای صوتی تان بسته باشد؛ به همین دلیل مرتبا با صدای(باه باه باه باه) قهقهه جای درست صدای خودتان را پیدا کنید و اجازه ندهید که با یک صدای ببمار تمرین تان را تلف کنید به همین علت مابین تمرین ها مرتب به فرم خنده بازگشت کنید و بعد با مطابقت دادن با آن تمرین ها را ادامه دهید دوباره تاکید می کنم که به هیچ وجه هوا را پرتاب نکنید و صدای خود را ضبط و ارزیابی کنید. این تمرین کاملا کاربردی ست و این امکان را به شما می دهد که بدون اینکه نیاز به نوازندگی یا تئوری موسیقی داشته باشید تمرین های متنوعی را برای تحول کوک و فرم و کنترل صدای خود بیافرینید و به این وسیله گامی در جهت آفرینش صدای آینده تان برداشته باشید.

 

 

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
سپاس استاد...
چهارشنبه 1 بهمن 1393   ::   یاسر فتاحی
مطالب دیگر این شماره
:: دعوا بر سر ارثیه سه میلیاردی
:: منافع انحصارگران سیگار دود شد
:: افت ۹ میلیون نفری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلادی
:: کاری کنید این سفر آخرتان نباشد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 715
تاریخ : بیست و هفتم مردادماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
اخبار
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح