رکود مسکن و خواب صنعت

فصل سرما و یخبندان فرا رسیده ولی بازار مسکن همچنان بی‌رمق و در حالت جمودنعشی به سر می‌برد. بیش از دو سال است که مسکن و فعالیت متناسب با آن بی‌رونق شده و گویا هیچ ترفندی نیز نتوانسته است آن را تکان دهد که در این حالت اگر بگوییم مسکن به خواب عمیق فرو رفته و هر روز بر عمق خواب آن افزوده می‌شود سخن به گزاف نگفته‌ایم. معمولاً در سال‌های گذشته و در مواقعی که اوضاع اقتصادی حالت رکود‌گونه داشته بعضاً معاملات مسکن یا بورس یا فرش در اوج فعالیت خود روزگار می‌گذراند و بانک‌ها با داد و ستد بسیار بر رونق این حِرف می‌افزودند ولی اینکه چرا و به چه علت در وضعیت کنونی هیچ کدام از فعالیت‌های گذشته از رونق لازم برخوردار نیست جای بحث و سؤال بسیار دارد. بحث امروز ما پیرامون رکود مسکن است که کارشناسان، عوامل متعددی را موجب آن می‌دانند، این عوامل همانند حلقه‌های به هم پیوسته یک زنجیر، مسکن را به رکود بیشتری فرو می‌برند که صدق این مدعا کاهش 35درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی به وسیله شهرداری در سال جاری در مقایسه با سال گذشته است. علاوه بر این به پیش‌بینی کارشناسان، رکود مسکن در سال پیش‌رو نیز ادامه داشته و فعالیت‌های اقتصادی حول آن عملا متوقف می‌شود. اگر رکود مسکن و پاره‌ای از کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی را در نظر بگیریم شاید بهره بالای بانکی به سپرده‌های مردم یکی از عوامل عمده این نابسامانی‌ها باشد که متأسفانه هر روز نرخ بهره‌های پرداختی بابت سرمایه‌های انباشتی درون بانکی و مؤسسات و صندوق‌های اعتباری افزون و افزون‌تر می‌شود تا جایی که سرمایه‌گذاران را تشویق به سپرده‌گذاری می‌کند که به زعم خود از امنیت بیشتری برخوردار است. با توجه به این که چرخ‌های اقتصادی هر کشور با فعالان صنعتی بیشتر و روان‌تر می‌چرخد و هر صنعت، سایر صنایع را تحت تأثیر قرار می‌دهد، رکود مسکن ناخواسته ضرر و زیان‌های زیادی را بر صنایع و تولیدات داخل وارد می‌کند. از آنجایی که در ساختمان‌سازی و فعالیت‌های مسکن صنایعی همچون آهن، سیمان، آجر، ماسه و غیره نقش عمده‌ای دارند رکود آن بی‌رونقی صنایع موازی را باعث می‌شود. در این زمینه شاید اگر به تعداد فراوان واسطه‌ها و دفاتر املاک و مسکن توجه داشته باشیم درمی‌یابیم که چه میزان از شاغلین را بیکار کرده است و به چه میزان غیر قابل باوری به اقتصاد لطمه زده است. امید و آرزو داریم مسئولین اقتصادی کشور موجباتی فراهم نمایند تا مردم به جای سپرده‌گذاری در بانک رو به تولید آورده و به موازات آن بانک‌ها نیز با اعطای اعتبارات لازم به رونق مسکن کمک نمایند. 

مسئولیت برخی افراد در فیسبوک!
مهشید میرمعزی می‌گوید: برخی افراد گمان می‌کنند با اشاعه چند نقل قول از بزرگان ادبی و اندیشمندان مسئولیت فرهنگی خود را انجام می‌دهند. این مترجم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گاهی که در فضای فیسبوک و دیگر فضاهای مشابه پرسه می‌زنم با متن‌ها و نقل قول‌هایی مواجه می‌شوم که نه تنها از بزرگان ادبیات و یا اندیشمندان نیستند، بلکه پر از غلط‌های املایی‌اند. این متن‌ها و نقل قول‌ها در حالی دائما از سوی کاربران به‌روز می‌شوند که هیچ‌کس تلاشی برای بررسی صحت و سقم آن‌ها نمی‌کند. او درباره این ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
اين مطلب را مد نظر قرار دهيم كه شايد خريد و فروش در بازار مسكن دچار ركود شده است اما اجاره كه براي اقشار كم درآمد از اهميت بسيار بالايي برخوردار است روند بشدت صعودي دارد و زندگي اين قشر نسبتا" زياد جامعه را تحت تاثير خود قرار داده است .
يكشنبه 14 دي 1393   ::   گنجيان
مطالب دیگر این شماره
:: دعوا بر سر ارثیه سه میلیاردی
:: منافع انحصارگران سیگار دود شد
:: افت ۹ میلیون نفری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلادی
:: کاری کنید این سفر آخرتان نباشد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 715
تاریخ : بیست و هفتم مردادماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح