بی‌ثباتی نرخ ارز

افزایش روزانه نرخ ارز در ایران رفته‌رفته به شکل و روال عادی و عرفی درآمده و در رونق بازار به خصوص در نیمه دوم سال که معمولا به دلیل نزدیکی به شب عید و تغییر سال در حد اعلای خود قرار دارد اختلال جدی وارد کرده است. دور افزایش نرخ ارز به خصوص در ده روزه اخیر رشد ‌4درصدی روزانه را سپری می‌کند که ادامه آن ضایعات و تلفات بسیاری بر بازار و در کل به سیستم اقتصادی کشور وارد می‌کند. در دولت گذشته که به مجموعه مسایل اقتصادی آن ایراد بسیار وارد است معمولا در همین یک مورد که به نوعی تثبیت ارز بود بعضا موفقیت‌هایی را در کارنامه خود دارد و در مواقعی که بازار دچار تشنج ارزی بود با تزریق دلار جلو افزایش بیشتر را می‌گرفت به نحوی که در سال ‌90 و 91 نرخ ارزی رشد 5درصدی را پشت سر گذاشت، حال آن که در ‌10روز اخیر این رشد حدود ‌5درصد بوده است و اینک یک سوال به ذهن متبادر شده که به چه علت بانک مرکزی هیچ اقدام عملی برای ادامه بی‌ثباتی و تشنج ارز معمول نمی‌کند؟ گو این که سیف رئیس کل بانک مرکزی معتقد است ثبات و آرامش به بازار ارز برمی‌گردد که قطعا این گفته هم قابل عملیاتی شدن و هم کارشناسی است. این موضوع در حالی اعلام شده که همگان در انتظار اقدام بانک مرکزی می‌باشند نه فقط در حد اظهارنظر و دادن اطلاعیه و مصاحبه. این تشنج ارزی و افزایش قیمت گریبان صادرات و واردات را خواهد گرفت و این عدم ثبات، زیان بسیاری بر واردات و تولیدات داخلی وارد خواهد کرد. بنابراین اگر برای ثبات نرخ ارز برنامه داشته باشیم، می‌توانیم در مدت 15 تا 20روز اثرات مثبت آن را ببینیم اما باید هر چه سریع‌تر این برنامه اجرا شود و آهنگ برگشت این افزایش قیمت شنیده و دیده شود. در این صورت بازار نیز به سرعت خود را با وضعیت مناسب تطابق داده و مشکلات موجود انشااله مرتفع می‌شود ولی اگر خدای ناکرده این بی‌تفاوتی بانک مرکزی و امور اقتصادی همچنان ادامه داشته باشد به یقین به زودی شاهد دلار 4هزار تومانی خواهیم بود که در این صورت قیمت تمام شده کالاهای وارداتی به شدت بالا رفته و بر مصرف‌کننده داخلی فشار طاقت‌فرسایی وارد خواهد شد. لازم به یادآوری است افزایش نرخ ارز فشار و تاثیر کمتری بر صادرات خواهد داشت، زیرا تولیدات داخلی به هنگام فروش به خارج با تخفیف داده خواهد شد اما مصرف‌کننده داخلی ناچار است این محصولات داخلی را با قیمت بیشتری خریداری نماید که در حقیقت باز هم فشار متوجه مصرف‌کننده داخلی خواهد بود و نتیجتاً این روند نمی‌تواند مطلوب دولت تدبیر و امید و به خصوص رئیس محترم دولت باشد. به ویژه با اعلام صدباره رئیس دولت برای کاستن تورم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها نمی‌تواند در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی او قرار گیرد. 

پرواز مستقیم دبی- ساری بهترین فرصت برای رونق گردشگری خارجی است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران گفت: پرواز مستقیم دبی ـ ساری بهترین فرصت برای رونق گردشگری خارجی مازندران است.به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران، علیرضا یونسی در نشست هماهنگی پرواز مستقیم دبی-ساری توسط شرکت قشم ایر با حضور مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی سراسر استان اظهار کرد: استمرار پرواز مستقیم دبی-ساری بهترین فرصت برای رونق گردشگری خارجی است. وی از تبلیغات به عنوان یکی از عوامل جذب گردشگر یاد کرد و افزود: امسال بالغ بر 20میلیون گردشگر در مازندران اقامت داشتند و از این مناظر ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
اين واقعه در روال زندگي مردم خصوصا قشرهاي كم درآمد اثرات مخرب بيشتري دارد و آنان را روز به روز از امكانات اوليه زندگي مثل استفاده از لبنيات و ميوه و سبزي محروم مي نمايد .
پنجشنبه 11 دي 1393   ::   گنجيان
مطالب دیگر این شماره
:: دعوا بر سر ارثیه سه میلیاردی
:: منافع انحصارگران سیگار دود شد
:: افت ۹ میلیون نفری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلادی
:: کاری کنید این سفر آخرتان نباشد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 715
تاریخ : بیست و هفتم مردادماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح