زندگی فست‌فودی ما

مهرداد ناظری/

همه زندگی بشر امروزی در نظام فست‌فودی شکل و قوام می‌گیرد. می‌گویند دیگر می‌توان حدس زد که بیشتر مردم جهان در ساعات‌00/12 تا‌00/15بعدازظهر در کجا به سر می‌برند؟ ‌و یا این که در ساعت‌00/19 تا‌00/23 شب چه مکانی را برای حضور خود انتخاب می‌کنند؟ در حقیقت این محدوده‌های زمانی، فراوانی حضور مردم در فست‌فودها را نشان می‌دهد. مردم در رستورا‌ن‌های زودآما به دنبال چه هستند؟ چرا آنها به جای خرید همبرگر از سوپرمارکت و آماده کردن آن در منزل ترجیح می‌دهند به این گونه رستوران‌ها بروند؟ چرا با توجه به این که مرتبا پزشکان از مضرات غذاهای فست‌فودی می‌‌گویند، همچنان این مراکز غذایی پرتردد و دارای ترافیک است؟ به نظر، ما وارد دوره‌ای شده‌ایم که اقتضاء اصلی آن مصرف و مهم‌تر از همه غذا خوردن است. بیشتر مردم و متفکرین مسائل اجتماعی غذا خوردن، توجه به میل جنسی، خرید از فروشگاه‌ها، و تماشای تلویزیون را مهم‌ترین مسائل عصر فرامدرن اعلام کرده‌اند. اما اساساً این انسان رها شده از باورهای عرفی و سنتی برای باقی ماندن در شرایط ثبات به مصرف روی آورده است. در این دوران همه چیز رنگ مصرفی به خود می‌گیرد و همین موضوع باعث گسست رابطه فرد از جمع می‌شود.  این پاره شدن زنجیره‌های اتصال فرد به جامعه، باعث بازتولید خودهایی می‌شود که به شدت ناپایدارند، شخصیت‌هایی که در بازنمایی روابط جمعی‌اشان به لذت‌های متفاوتی روی می‌آورند. در حقیقت آن چه  سبب ناپایداری عشق در این هزاره می‌شود، وجود تک تک آدم‌هایی است که از هویت جمعی نشانه‌ایی ندارند. علاوه بر این آن چه دنیای انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد،‌ باز بودن دائمی فضاهای مجازی‌ست. از زمانی که کارکرد تلفن موبایل به کاربرد ارتباط سیال مبدل شده است، شهروندان دائما در فضای اینترنت به سر می‌برند و این حضور بی‌وقفه، بازخوردها، تعاملات جدیدی را پدید می‌آورد که اگر چه جمعی‌ست، اما در دنیای واقعی به صورت فردی تجربه می‌شود. در چنین دنیایی تصاویر، مدل‌ها، تبلیغات و مسائل روز بیشتر از هر چیزی تعیین‌کننده هستند و چه بسا خود تنها در بازتولید واقعیت در فضای فست‌فودی، ضمن به دندان کشیدن یک همبرگر چند طبقه، با شنیدن یک جوک که مضمون شایعه روز را در خود دارد، تصمیم‌های اقتصادی می‌گیرد. اما همه این‌ها در شرایطی به وقوع می‌پیوندد که فرد در دنیای خود، دست به انتخاب می‌زند، اما به شدت تحت تأثیر فضای مجازی اینترنت، قالب‌های ابزاری آن قرار دارد. لذا باید حضور ذهنی، احساسی و ادراکی فرد را در هر کنش متقابلی مورد تردید قرار داد و انتظار پاسخ‌هایی را داشت که هر فرد در آن موقعیت از خود بروز می‌دهد. این حکایت شرایط زندگی فست‌فودی ما است.

رسیدن بوی نوروز نرخ هتل‌ها را بین المللی کرد
گروه جامعه/ در کشور ما چند سالی است که هتل سازی و اهمیت آن در گردشگری اولویت یافته است وگردشگران در صورت به صرفه بودن ترجیح می‌دهند هنگام مسافرت در هتل اقامت کنند. این موضوع نسبت به چند سال قبل که اکثرا هتل‌های کشور در زیر نگین موسسات و بانک‌ها و وزارتخانه‌ها بود پدیده مهمی‌ در عرصه گردشگری است اما این موضوع سبب شده است که بازار رقابتی در عرصه خدمات هتلی شکل گیرد. این بازار رقابتی به نوبه خود باعث ایجاد گرانی در نرخ هتل‌ها شده است به نحوی که ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
استاد بزرگوار جناب آقاي ناظري ، شرايط زندگي ما ايراني ها بيشتر در فضاي مجازي صرف مي شود . در ميهماني ها ، در منزل ، در محل كار ، در مترو و تاكس و ... گوشي ها و تبلت ها در جلوي صورت آدم هاست . زندگي خانوادگي نيز تحت تاثير اين شرايط فست فودي بيش از پيش قرار گرفته است . ارائه راه حل از سوي روان شناسان و جامعه شناسان شايد بتواند جلوي سقوط زود هنگام جامعه ايراني را بگيرد. دانشجوي شما در دانشگاه آزاد واحد يادگار امام( ره )
چهارشنبه 26 آذر 1393   ::   مجيد گنجيان
مطالب دیگر این شماره
:: دعوا بر سر ارثیه سه میلیاردی
:: منافع انحصارگران سیگار دود شد
:: افت ۹ میلیون نفری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلادی
:: کاری کنید این سفر آخرتان نباشد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 715
تاریخ : بیست و هفتم مردادماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح