عشق روی خط عابر اتوبان‌ها

مهرداد ناظری/

اتوبانی شدن شهرها، یکی از بزرگترین معضلات مگاپولیس‌ها محسوب می‌شود. در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم و غلبه‌ی تفکر توسعه‌ی یک بعدی بسیاری از دولت‌ها به این فکر افتادند که شهرها را در حوزه‌ی دولت- ملت خود گسترش دهند. آنها ابرشهرهایی را ایجاد کردند که بعضاً بسیار هم پیشرفته بوده اما به این فکر نکردند که چگونه می‌شود در این کلان‌شهر از زندگی لذت برد. ما امروز در شهری مثل تهران، مکزیکو‌سیتی، پکن و.... شاهد گسترش اتوبان‌ها، پل‌ها، معابر و آسمان‌خراش‌ها هستیم. در شهرهای اتوبان‌نما، مردم بیشتر از آن که همدیگر را ملاقات کنند، از کنار یکدیگر عبور می‌کنند. رد شدن با سرعت شهروندان از کنار یکدیگر یک اختلال اساسی در ذهنیت‌ها و ادراکات انسان ایجاد می‌کند و آن این که باید در این سیل عظیم، رونده باشیم بدون آنکه بتوانیم جلوه‌هایی از زندگی را  احساس کنیم. این رفت‌و‌آمدها زمانی متوقف می‌شود که یا خیابان دچار ترافیک و ازدحام بیش از حد اتومبیل‌هاست یا اینکه دو یا چند اتومبیل با یکدیگر برخورد کردند و مجبور به ایستادن هستند. در چنین شرایطی ارتباط رونده به یک ارتباط متقاطع مبدل می‌شود و در این تقاطع‌های ارتباطی، تنها چیزی که رد و بدل خواهد شد، نگاه‌ها، عصبانیت‌ها و خشونت‌هاست. علاوه بر اینها آن چه ما می‌بینیم برخوردهای آنی و برق‌آسای تبلیغات فروش کالاهاست. در واقع اگر‌چه ما در قرن بیست‌و‌یک زندگی می‌کنیم اما آن چه حائز اهمیت است نوعی ارتباطات قبیله‌ای، قومی‌ست. در حالی که عشق همواره در سکونت‌گاه‌ها، ایستگاه‌ها و توقف‌گاه ‌ا‌ست که شکل می‌گیرد. آن چه در اروپا همواره مدنظر قرار دارد به ویژه در شهرهایی همچون پاریس، رم و... وجود کافه‌ها، مغازه‌ها، و ایستگاه‌های خوراکی‌ست که آدم‌ها را به یکدیگر متصل می‌سازد. چگونه می‌توان در فضای آلوده، پر سر و صدا و پرتردد اتومبیل‌ها از تعامل‌های مبتنی بر هم‌صحبت داشتن سخن به میان‌آورد. همواره یک تضاد ساختاری و جدی بین رانندگان اتومبیل‌ها و عابران در گذرگاه‌ها و توقف‌گاه‌ها به چشم می‌خورد. وقتی فردی پیاده از خانه به سرکار می‌رود طبیعتا نمی‌تواند چشم‌هایش را به روی سایر مردم، نگاه‌ها و لبخندهایشان ببندد. در حقیقت فرد عابر نیازمند، ارتباط با دیگران است تا در این گذر بتواند، خود را در جمع بیابد. اما رانندگان اتومبیل‌ها تنها اقدامی که می‌توانند انجام دهند این است که شیشه‌های اتومبیل‌شان را بالا بکشند و بدون توجه به سر و صداهای دنیای بیرونی صدای ضبط خود را بالا ببرند تا بتوانند هم‌آوا با خوانندگان، عشق را زمزمه کنند. عشق در چرخش میان اتومبیل‌ها، همچون صدایی‌ست که شنیده می‌شود یا از یک سو به سوی دیگر درحرکت است. اما در زمین و در نقاط اصلی شهر، جایی که زندگی جریان دارد، توقف، نگاه و سکوت عشق را رد و بدل می‌کند. این فضای با هم بودن (در پیاده‌روها)، آن فضای توهمی با هم بودن را (در اتوبان‌ها)، زیر سوال می‌برد. این متناقض‌ترین صحنه لذت و درد است که در نگاه بیرونی گاهی برعکس تفسیر می‌شود. و درد مختص شهروندانی می‌شود که توان خرید اتومبیل را ندارند و لذت مخصوص آنهایی‌ست که در اتومبیل‌های مدل بالا در خیابان‌ها در حرکت هستند.

بد شانس‌ها سرطان می گیرند
این جمله که بدشانس‌ها سرطان می‌گیرند شاید به نظر غیر علمی ‌برسد اما دانشمندان در آمریکا نظر دیگری دارند. نظر برخی از دانشمندان در مورد سرطان یافته‌های دانشمندان را به چالش می‌کشد. مثلا اگر بگویند نقش شانس در ابتلا به سرطان بیشتر از سیگار است کسی باور نمی‌کند اما اگر این گفته را یک تیم تحقیقاتی عنوان کند باید با دقت بیشتری به این جمله فکر کرد. بیشتر سرطان‌ها نتیجه بداقبالی است. این حاصل تحقیق گروهی از دانشمندان در آمریکاست. آنها می‌گویند دوسوم سرطان‌ها قابل پیشگیری نیست. در عین حال، ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
عشق روی خط عابر اتوبان‌ها این نام به مطلبی که گذاشتید نمی خوره
چهارشنبه 26 آذر 1393   ::   ali
مطالب دیگر این شماره
:: دعوا بر سر ارثیه سه میلیاردی
:: منافع انحصارگران سیگار دود شد
:: افت ۹ میلیون نفری جمعیت ایران تا سال ۲۱۰۰ میلادی
:: کاری کنید این سفر آخرتان نباشد
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 715
تاریخ : بیست و هفتم مردادماه
سال : 1394
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح