ضررهای ترافیک و افزایش تعداد اتومبیل 
ورود روزانه ۸ تن ذرات معلق به خاطر ترافیک؛ مقصر کیست؟

گروه جامعه/

آلودگی هوای شهرهای بزرگ یک دلیل اصلی دارد و آن تردد بیش از اندازه اتومبیل مخصوصا اتومبیل‌هایی که سوخت را به صورت استاندارد مصرف نمی‌کنند. این موضوع از دلایل اصلی افزایش آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ کشور است. سال قبل که بنزین پتروشیمی‌ در شهرهای بزرگ توزیع می‌شد این بنزین بی‌کیفیت مزید بر علت هوای شهرهای بزرگ را تا حد غیر قابل تحملی آلوده کرده بود. البته هم اکنون نیز که در برخی از شهرها مانند تهران بنزین یورو 4 توزیع می‌شود باز هم تحریق نامناسب  آلودگی هوا را مخصوصا در دی ماه تشدید کرده است.  در همین رابطه دبیر سومین همایش ملی آلودگی هوا و صدا گفت: ترافیک بخش عمده‌ای از آلودگی هوا را تشکیل می‌دهد که باید با عزمی ‌جدی و مدیریتی قوی بر استانداردهای موتورسیکلت، خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده توجه شود.

وحید حسینی در سومین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه با پایش مداوم هوای تهران یافته‌های جدیدی در زمینه آلودگی هوای پایتخت به دست آورده‌ایم، گفت: طی سال‌های ۸۶ تا ۹۲ غلظت آلایندگی هوا اندازه‌گیری شده که در اندازه‌گیرهای صورت گرفته، کاهش خطی مونوکسیدکربن را شاهد بودیم به طوریکه طی دو سال گذشته روزهای ناسالم به واسطه افزایش آلاینده مونوکسید کربن را شاهد نبودیم. این در حالی است که ۱۰ سال پیش وضعیت آلودگی هوای تهران تنها به دلیل افزایش مونوکسید کربن بوده است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: کاهش مونوکسید کربن در سال‌های اخیر نشان از سیاست گذاری درست مبتنی بر یافته‌های علمی ‌است، به گونه‌ای که سازمان محیط زیست طی سال‌های ۸۲تا ۸۶ با قدرت جلوی تولید خودروهای کاربراتوری را گرفت. همچنین کاتالیز و استاندارد یورو۲ و حذف موتورسیکلت‌ها را اجرایی کرد و نتیجه آن اکنون بعد از ده سال دیده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه با سیاست گذاری‌های درست و مبتنی بر یافته‌های علمی ‌می‌توان مساله آلودگی هوای تهران و کلانشهرها را حل کرد، اظهارداشت: طی این سال‌ها در کنار کاهش آلاینده مونوکسید کربن، شاهد افزایش آلاینده ذرات معلق بودیم که دلیل عمده آن افزایش تردد خودروهای دیزلی بوده است. وی با اشاره به نتایج اندازه‌گیری‌ها گفت: تفاوت آشکاری میان ذرات معلق در نزدیکی اتوبان‌ها و شریان‌های اصلی با پارک‌ها و فضاهای دورتر از اتوبان‌هاست، به طوری‌که غلظت آلاینده ذرات معلق در نزدیکی معابر و بزرگراه‌ها به مراتب بیشتر از یک پارک است. دبیر سومین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا با تاکید بر اینکه از منظر استاندارد سالیانه تهران حتی یک روز هوای سالم ندارد، گفت: وضعیت دی اکسید نیتروژن به مراتب بالاتر از استانداردهای سالیانه است. حسینی مدت مشابه روزهای ناسالم و سالم در سال ۹۲ را مقایسه کرد و گفت: این در حالیست که در سال‌جاری تا چند روز گذشته، تهران تنها ۸۵ روز ناسالم و ۳ روز بسیار ناسالم را تجربه کرده که در سال ۹۲، ۱۱۳ روز ناسالم و ۱۰ روز بسیار ناسالم را داشته‌ایم. وی با اشاره به اینکه پایش‌های مداوم آلودگی هوا نشان می‌دهد امسال وضعیت بهتری را تجربه کرده‌ایم، گفت: در کنار مکانیزم‌های طبیعی از جمله باد و باران شاهد بهبود کیفیت سوخت هم بوده‌ایم که این مساله نقش بسیار مهمی ‌در بهبود وضعیت آلودگی هوا داشته است.

 اگر بخواهیم مقایسه گرد وغبار را با ذرات ساخته دست بشر و ترافیک (ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون) داشته باشیم، می‌بینیم در زمان گرد وغبار ذرات درشت‌تر در هوا پراکنده هستند اما در ذرات دست ساز بشر و ناشی از ترافیک ذرات ریزتر تولید می‌شود که براساس نتایج علمی‌ ذرات ریز خطرناک‌تر و سرطان زا تر از گرد وغبار هستند. وی با تاکید بر اینکه در اندازه گیری‌های صورت گرفته در سال‌جاری شاهد افزایش تعداد ذرات ۰.۷ میکرون(۷۰۰نانومتر ) در هر سانتیمتر مکعب هوا بوده‌ایم، گفت: تعداد ذرات ۰.۷ میکرون شمارش شده که در شهرک محلاتی ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ هزار ذره را شاهد بودیم. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران وضعیت این آلاینده را با شهر زوریخ مقایسه کرد و گفت: تعداد ذرات ۰.۷ میکرون ،۱۰ هزار ذره بر هر سانتیمتر مکعب بوده که تعداد این ذرات در تهران ۱۰ برابر شهر زوریخ است. وی با تاکید بر اینکه خودروهای دیزلی، خودروهای با استاندارد یورو ۲ و خودروهای گاز سوز نقش مهمی‌ در تولید ذرات معلق دارند، گفت: سیاست گازسوز کردن خودروها سیاست خوبی بود اما به درستی اجرا نشده به طوریکه اکنون بیشترین آلایندگی را تولید می‌کند. وی با اشاره به تردد موتورسیکلت‌ها ی ۱۲۵ سی سی کاربراتوری در شهر تهران گفت: این موتورسیکلت‌ها وضعیت به مراتب خطرناک‌تری را نسبت به استاندارد یورو۲ و خودروهای گاز سوز دارد لذا باید در صنعت موتورسیکلت سازی با جدیت عمل شود. حسینی با تاکید بر اینکه روزانه ۸ تن ذرات معلق از ترافیک شهر تهران تولید می‌شود، تصریح کرد: سهم عمده آلاینده‌ها را کامیون و موتورسیکلت‌ها تشکیل می‌دهند به گونه‌‌ای که در مکان‌های که ذرات معلق تولیدی در مرکز شهر و حاشیه پایتخت که تردد بیشتر موتورسیکلت و کامیون‌ها را در آن شاهد هستیم این میزان بیشتر است  که از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که ترافیک بخش عمده‌ای از آلودگی هوا را تشکیل می‌دهد و باید به استاندارد تولید خودرو، وضعیت موتورسیکلت‌ها، خودروهای دیزلی و خودروهای فرسوده توجه ویژه شود.

موراکامی‌چگونه دل مخاطب ایرانی رابه‌دست می‌آورد
حمید نورشمسی/ «سوکورو تازاکی بیرنگ و سال‌های زیارتش» یکی از تازه‌ترین رمان‌های‌هاروکی موراکامی‌است که در ایران به بازار نشر راه پیدا کرده است و در میان علاقه‌مندان به کتاب حتی در شبکه‌های مجازی نیز با اقبال زیادی روبرو شده تا جایی که بسیاری از خوانندگان این کتاب در همین شبکه‌ها اذعان داشته‌اند که تا پیش از این هم اگر کتابی از موراکامی‌نخوانده بودند با خوانش این اثر شیفته وی و جهان داستان نویسی او شده‌اند. اما موراکامی‌در این رمان چه کار می‌کند که چنین اتفاقی برای مخاطبان ایرانی‌اش روی می‌دهد. پیش ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: جشنواره‌ ˝لباس، پرنیان ایرانی˝ برگزار می‌شود
:: ورود روزانه ۸ تن ذرات معلق به خاطر ترافیک؛ مقصر کیست؟
:: نوش آبادی: لغو کنسرت‌ها به نظم عمومی‌ لطمه می‌زند
:: کی‌روش: لازم باشد در راه هدف پرواز یا شنا می‌کنیم
 
10 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 553
تاریخ : بیست و پنجم دی ماه هزاروسیصدو نودو سه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
تماس با ما
درباره ما
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
اخبار
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح