كارل گوستاو يونگ، روانشناسي معجزه‌گر

هانيا نوربخش- روان‌شناس

كارل گوستاويونگ (Carl Gustav Jung) در 26 ژولاي سال 1875 در كسويل (kesswill) در كنار درياچه كنستانس (Lake constance) واقع در شمال شرقي سوئيس به دنيا آمد. پدر وي يوهان پائول آخيلس يونگ يك روحاني بود و پدربزرگش كارل گوستاو يونگ بود كه نام او برگرفته از نام پدربزرگش مي­باشد. رئيس دانشگاه و استاد اعظم لژفرماسون­هاي سوئيس بود و در سال 1857 خانه «اميد خوش» را براي كودكان عقب­مانده تأسيس كرد. ارتباط يونگ با مادرش بسيار عميق و محكم بود اما يونگ در 3 سالگي براي مدت چند ماه نزد عمه خود زندگي مي‌كرد زيرا مادرش در بيمارستان بازل به دليل اختلالات عصبي بستري ­بود و در همان زمان يونگ متوجه عدم ارتباط مناسب ميان پدر و مادرش شد. زماني كه يونگ 9 سالش بود تنها خواهرش به نام گرترود به دنيا آمد كه هميشه ارتباطي با محبت همراه با احترام را نسبت به او ذكر مي­كرد.

يونگ در كودكي بسيار درون­گرا و منزوي بود و اكثر مواقع به تنهايي مشغول بازي ­بود. او در كتاب خاطرات خود به خواب‌ها، رؤياها و بازتاب انديشه­ها به دوران كودكي خود كه تقريباً تحمل­ناپذير بود نيز اشاراتي كرده است. بعد از ورود وي به دانشگاه ناگهان دريافت كه مي­تواند به تحصيل علم طب بپردازد و هنوز يك سال از ورود وي به دانشگاه نگذشته بود كه پدرش وفات يافت و يونگ به دليل موقعيت مالي نابسامان و مسئوليتي كه در قبال مادر و خواهرش حس مي­كرد تصميم به ترك تحصيل گرفت كه خوشبختانه يكي از دايي­هايش براي مواظبت از خانواده­اش به او كمك مالي كرد و تعدادي ديگر از بستگانش براي ارائه فعاليت­هاي دانشگاهي به او مبلغي پول قرض دادند. در سال 1900 يونگ اولين كار حرفه­اي خود را در بيمارستان رواني بورگ­هولتزي در زوريخ كه معروف‌ترين بيمارستان رواني در اروپا بود شروع كرد كه مدير آن اوژن بلويلر Bleuler بود. او در سال 1903 با اِما راشنباخ emma Rauschenbach ازدواج كرد كه حاصل اين ازدواج چهار دختر و يك پسر بود و همسرش تا زمان مرگش كه در سال 1955 بود در كارهاي يونگ با وي همكاري داشت به خصوص درباره مبحث آنيما (جنبه يا نيروي زنانه در ناخودآگاه انسان) و آنيموس (جنبه يا نيروي مردانه در ناخودآگاه انسان) كه خوانندگان بسياري پيدا كرد و مورد توجه قرار داشت.

يونگ در سال 1905 در سن 33 سالگي استاد دانشگاه روانكاوي در دانشگاه زوريخ و پزشك ارشد در كلينيك روانكاوي شد و در همان زمان آزمايشگاه پژوهشي‌اش را براي تحقيق در ذهنيات بيماران رواني تأسيس كرد و براي تحقيقاتش آزمون «تداعي معاني كلمات» را ابداع نمود. (اين تست شامل تعدادي كلمات است كه هر كلمه تداعي كلمه­اي است در شخص شنونده كه آن را بيان مي­كند كه در بيان آن هيجانات و ترديد نمايان مي­شود كه اين ترديد يا هيجان­زدگي نشانه آن است كه كلمه با چيزهايي كه يونگ آن را عُقده مي­نامد، برخورد كرده است) كه اين مقاله علمي در آمريكا به چاپ رسيد و سبب شهرت وي در ايالات متحده شد.

در سال 1907 يونگ اولين كتابش به نام «روان­شناسي جنون جواني» The psychology of demencia praecox و تعدادي از مقاله­هاي خود را براي فرويد فرستاد و اين عمل باعث دعوت وي به وين و اولين ديدار او با فرويد گرديد كه در همان روز مكالمه آنها 13ساعت به طول انجاميد. مجموعه ارتباط آنها 6 سال بود و فرويد در نامه­اي به وي او را فرزند بزرگ و نيز وليعهد و جانشين خود برگزيد. زماني كه انجمن بين­المللي امور روان­شناختي پايه­گذاري شد به اصرار فرويد، يونگ به عنوان نخستين رئيس و دبير كل آن منصوب گرديد. در سال 1921 يكي از عالي­ترين كتاب­هايش به نام انواع مختلف شخصيت از ديدگاه روان­شناختي (Psychology

type)  را به رشته تحرير درآورد كه در آن كتاب تفاوت عمده­اش را با روانكاواني چون فرويد و آدلر مطرح نمود كه به طبقه­بندي­ انواع شخصيت­ها كه شامل فرق معروف بين درون­گرايي و برون­گرايي و نيز تفكر و احساس را عرضه كرد.

كتاب روان­شناسي و كيمياگري در سال 1944 به چاپ رسيد كه يكي از بهترين كتاب­هايش است. اغلب از يونگ به دليل مطالعه در باب رشته­هايي كه از نظر علمي مشكوك به نظر مي­رسد، انتقاد شده است. يونگ در مورد همسر و چهار دختر و تنها پسرش كم­گو و محتاط بود و فقط اشاراتي در كتاب خاطرات داشت كه نوشته بود: خانواده و حرفه من پايگاه­هايي باقي ماندند كه هميشه مي­توانستم به آنان رجعت كنم و مطمئن شوم كه به واقع انساني معمولي و عادي هستم. بعد از مرگ همسرش در سال 1955 سفرهاي مكرر وي بيش از پيش غيرمكرر شد تا اينكه در ششم ژوئن 1961 درگذشت. او شخصي آزادي­خواه و طرفدار مردم‌سالاري بود، بدون كوچك‌ترين اثر از غرور، تكبر و خود بزرگ­بيني.

مؤسس آموزش عالي روان­شناسي تحليلي در زوريخ به نام سي.جي‌يونگ C.G.Jung وجود دارد كه در سال 1948 پايه­گذاري شد كه در آن تفكرات و روش­هاي درماني يونگ تدريس مي­شود كه بعد از او جانشينش سي. اي مرير C.A Meier مديريت آن را به عهده داشت. يونگ معتقد به تبادل فكري بي­غل و غش و فارغ از هر گونه پيش­داوري­ها و انگيزه­هاي پنهاني بود. تلاش براي فهم انسان نه به معناي حيوان اجتماعي كه مي­توان دوستش داشت و معتقد بود اگر انسان اين گونه ارزيابي شود آن وقت از روي ظواهر ارزيابي و قضاوت مي­شود. زماني كه تلاش براي فهم انسان را ميسر كنيم نوعي بستر و زمينه دوستي به وجود مي‌آوريم. راهي به سوي پرورش درون كه امروزه در هيچ دانشگاهي تدريس نمي‌شود.

خرمشهر بدترین آب آشامیدنی خاورمیانه را دارد
منتخب مردم آبادان در مجلس نهم در سالروز فتح خرمشهر از مشکات امروز این خطه نکاتی را بیان کرد. محمدسعید انصاری منتخب مردم آبادان در مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار قانون در ارتباط با وضعیت فعلی خرمشهر با گذشت 30 سال از سالروز آزادسازی آن گفت: خرمشهر نقطه‌ای از خاک پاک جمهوری اسلامی ایران و از آن همه مردم ایران است و این گونه نیست که تصور شود تنها به خوزستانی‌ها تعلق دارد. اگر بخواهیم که از خرمشهر به نیکی یاد کنیم باید بدانیم که خرمهشر هنوز که هنوز است ...
گيان؛ از هر دري سخني
سيداحمد قمي گزارش اول: چاي قاچاق خارجي و اداره كل تعزيرات حكومتي گيلان مديركل تعزيرات حكومتي گيلان اعلام كرد: در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني با هر گونه عرضه كالاي قاچاق و ديگر تخلفات صنفي به شدت برخورد مي‌كند. رضا قشلاقي مديركا تعزيرات حكومتي گيلان از برخورد با يك وتحد عرضه لوازم آرايشي، بهداشتي در شهرستان آستانه اشرفيه به اتهام عرضه و فروش كالاي قاچاق خبر داد؛ ولي در طول مدت بازرسي‌ها چه امسال و چه سال گذشته نشنيديم با چاي خارجي كه به صورت قاچاق در مغازه‌ها ...
 
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
:: آواز و آگاهی
:: با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
:: تماس با ما
:: درباره ما
:: اخبار
:: اسرار ویبره (۴)
:: فالستو صدای سر نیست
:: خیال‌بافی‌های عاشقانه
:: سخن مدیرمسئول
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره :
تاریخ :
سال :
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح