علیرضا افتخاری: به من گفتند اگر پاپ نخوانی خانه‌نشین می‌شوی

علیرضا افتخاری که در سال جاری قرار است فعالیت‌های تازه‌ای در عرصه موسیقی داشته باشد، به تشریح فضای کنونی موسیقی کشور و برخی معضلات آن پرداخت. «علیرضا افتخاری» خواننده پیشکسوت کشورمان با حضور در خبرگزاری فارس به سوالات خبرنگاران این خبرگزاری پاسخ داد. بخشی از گفت‌وگوی فارس با این خواننده از نظر می‌گذرد: 

بچه‌های موسیقی واقعا مظلوم‌اند/ هنوز بیمه نیستم

افتخاری در خصوص فعالان عرصه موسیقی کشور، گفت: بچه‌های موسیقی و موزیسین‌ها واقعا مظلوم‌اند، کمتر به عرصه موسیقی اهمیت داده می‌شود، من که به عنوان چهره ماندگار معرفی شدم هنوز بیمه نیستم، ۳۰ سال کارهای من به صورت شبانه‌روزی از رسانه ملی پخش شد اما حق و حقوقی دریافت نکردم. به هر حال باید فضای بهتری برای هنرمندی که عمر خود را صرف موسیقی کشورش کرده مساعدتر باشد. 

یک خواننده برای اجرای کنسرت باید یک هفته قرنطینه باشد

وی در ادامه در باب چگونگی یک اجرای خوب، گفت: یک خواننده برای اجرای یک کنسرت باید یک هفته در قرنطینه باشد، پرهیز غذایی داشته باشد و هر تلفنی را جواب ندهد، تا در زمان اجرا مردم شیفته او شوند، به گونه‌ای به اجرا بپردازد که فکر کنند مسیح آمده اما متأسفانه مشغولی‌های امروزه زندگی باعث شده تا کمتر به این مسائل فکر شود. این خواننده ادامه داد: عشق، رنج، نبرد، شخصیت و منیت را باختیم و گم شدیم، اول انقلاب ماشین‌ها از یکدیگر سبقت نمی‌گرفتند و برای عبور از مسیر جاده به هم تعارف می‌کردند اما امروز بر عکس شده، ما باید بدانیم که خواننده و شنونده لازم و ملزوم یکدیگرند و جامعه که خود را گم کرده است باید خودش را پیدا کند. متأسفانه امروز که به خودمان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که یاد و خاطره شهیدان را از یاد برده‌ایم‌. این درحالی است که یک هنرمند، جنگ و شهید را باید بشناسد و از یاد نبرد. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با سن مناسب برای خوانندگی، ادامه داد: خواننده‌ای که علاقمند موسیقی ریتم‌دار است باید تلاش کند تا به دوره دوم بلوغ خوانندگی که  ۴۰سالگی است برسد. آن زمان است که تارهای صوتی‌اش برای خواندن موسیقی سنتی بهتر یاری می‌کنند. 

به من گفتند یا پاپ می‌خوانی یا خانه‌نشین می‌شوی

افتخاری در خصوص روی آوردن به موسیقی پاپ گفت: از آقای توکلی پرسیدم چرا سنتی را به پاپ تبدیل کردی، گفت خواست ناشر است. زمانی رسانه ملی طبق میل مردم از من موسیقی پاپ می‌خواهد، این رسانه است که با این درخواست ذهنیت و عقاید مردم را جهت‌دهی کند. زمانی که ذائقه جامعه به سمت پاپ رفت صدا و سیما از من خواست پاپ بخوانم، من اثری را با شعر «علی معلم» و با آهنگ‌سازی یک اصفهانی خواندم و به من گفتند حاضری پاپ بخوانی یا خانه‌نشین می‌شوی؟ من هم گفتم آماده‌ام. می‌خوانم اما احساس من از موسیقی اصیل و سنتی چیز دیگری است. وقتی اشعار سنتی را می‌خواندم پر در می‌آوردم و دارای موفقیت‌های بهتری در زندگی بودم اما نمی‌دانم چه دست مرموزی بود که می‌خواست به جای تار، ابزار موسیقی مدرن و غربی بیاید. الان تلویزیون ما آثار «جلیل شهناز»، ‌نی «حسن کسایی»، تار «جلال ذوالفنون» یا آثار استاد «ظریف» را پخش نمی‌کند. 

جامعه نیاز به اشعار تازه و امید دارد

وی در ادامه بیان داشت: اکنون در قرن ۲۱ زندگی‌ می‌کنیم که قرن حرکت است، باید شور و حال را به شنوندگان موسیقی بدهیم، موسیقی پاپ موسیقی مردمی است و باید بر حسب نیاز مردم ساخته شود، در زمان جنگ برای دفاع از کشور می‌خواندیم اما در حال حاضر باید به موضوع‌ روح و تازگی در زندگی پرداخت.

تصويري از سلسله ساساني
اسداله ناظري: سومين پادشاه ساساني هرمز اول (ائوهرمزد) بعد از پدر به تخت نشست و فقط يك سال سلطنت نمود. ماني را كه از ايران رفته بود او را خواسته و در قصر خود پناه داده و نوازش كرد زيرا جو آن روز براي ماني ناامن بود و دشمنان زيادي داشت. هرمز چنان كه نوشته­اند بسيار شجاع بود و در جنگ­هاي شاپور با رومي­ها دلاوري­هايي ازخود نشان داد. هرمز در سال (272 م) فوت كرد. چهارمين پادشاه ساساني بهرام اول (وره ران) بعد از برادر به تخت نشست و چهار ...
ماشين‌هراسي چرا....؟
گروه انديشه- دكتر ايمان هنرپور: بدون شك هزاره سوم، هزاره تغيير و تحولات شگفت‌انگيز در زندگي بشر خواهد بود. با تغييراتي كه امروزه در فناوري اطلاعات و دنياي مجازي انجام مي‌پذيرد ديري نمي‌پايد كه ما با موجوداتي بسيار شبيه به خودمان اما نه از جنس خودمان به تعامل اجتماعي خواهيم پرداخت. زماني كه كارل تورين اولين ماشين خود را ساخت و نام هوشمند بر آن نهاد تا امروز چيزي بيش از يك قرن نمي‌گذرد اما امروزه مي‌بينيم كه در اين شاخه تحولات شگفت‌انگيزي رخ داده است. امروزه سرعت عملكرد ماشين‌ها ...
عشق، تجربه آزاد زيستن
مهرداد ناظري: اكثر مردم به دنبال فردي مي‌گردند كه آنها را به خوشبختي برساند. اما سوال اساسي اين است كه آيا كسي مي‌تواند ما را به خوشبختي برساند؟ چگونه مي‌توان در جستجوي ديگري بود كه قرار است انقلاب اساسي در ما به وجود آورد؟ به نظر مي‌رسد ما دچار يك خطاي فاحش شده‌ايم. عشق و دوست داشتن را هرگز در يك فضاي تكامل يافته نمي‌توان تجربه كرد و يا به تعبير ديگر نمي‌توان در انتظار فردي ايستاد كه كامل‌ترين موجود روي زمين است و قرار است كه ما را به ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
:: آواز و آگاهی
:: با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
:: تماس با ما
:: درباره ما
:: اخبار
:: اسرار ویبره (۴)
:: فالستو صدای سر نیست
:: خیال‌بافی‌های عاشقانه
:: سخن مدیرمسئول
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره :
تاریخ :
سال :
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح