سرنوشت جاده‌ای مهم در‌هاله‌ای از ابهام 
آزاد راه تهران- شمال، راهی به بهشت یا بن بست

گروه جامعه/

برای کسانی که در ایام تعطیل در ترافیک وحشتناک جاده چالوس یا محور قزوین-رشت گیر افتاده‌اند و مردم و مسئولینی که به نحوی با مفهوم ترافیک در جاده‌های شمالی کشور درگیرند اخبار مربوط به احداث آزاد راه تهران- شمال بسیار جذاب است. با افزایش روز افزون تعداد اتومبیل و مد شدن مسافرت به شمال در ایام تعطیل توسط مردم در تهران و سایر استان‌های مرکز و جنوبی و حتی توریست‌های عرب از کشورهای همسایه، جاده‌های چالوس و رشت دیگر ظرفیت پذیرایی ندارند. این نکته البته موضوع جدیدی نیست چرا که مسئولان دولت وقت از 1353 به فکر این موضوع افتادند. به همین دلیل فکر ایجاد یک آزاد راه سوم برای اتصال تهران به شرق گیلان و غرب مازندران از قبل از انقلاب ایجاد شد. پروژه آزادراه تهران - چالوس به منظور تأمین ارتباط مطمئن، سریع، و ارزان بین منطقه شمالی و مرکزی کشور و سهولت ارتباط با کشورهای همسایه شمالی در حال اجراست. مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران - چالوس در سال ۱۳۵۳ آغاز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ‌مطالعات مسیر آزادراه از سوی وزارت راه و ترابری به مسابقه گذاشته شده و بهترین طرح توسط هیئتی متشکل از وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نهاد ریاست جمهوری کشور انتخاب شد. مسیر آزادراه از محل تقاطع غیر هم‌سطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می‌گیرد.

از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج- چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۳۵۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر هم‌سطح به کمربندی نوشهر - چالوس -تنکابن متصل می‌گردد. آزادراه تهران - شمال در 4 قطعه ساخته می‌شود که قطعه 4 آن از مرزن آباد تا چالوس سال گذشته افتتاح شد. همچنین عملیات ساخت در قطعه دو و سه این آزادراه به دلیل هزینه بالا شروع نشده است. قطعه یک این آزادراه به طول 32 کیلومتر هم از کن شروع شده و تا شهرستانک ادامه دارد که چینی‌ها و بنیاد مستضعفان در آن مشغول کار هستند. با راه اندازی فاز اول، 60 کیلومتر از مسیر تهران- شمال کاسته می‌شود. اما این پروژه به دلیل طولانی شدن و شایعه تاخیر چینی‌ها برای گرفتن پول بیشتر، همواره مورد علاقه مردم و رسانه‌های خبری بوده است. اما در مرداد ماه امسال چینی‌ها وعده دادند که فاز یک آزادراه تهران- شمال را امسال تحویل می‌دهیم. به نوشته  مهر رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین  در این باره گفت: براساس تازه‌ترین توافق ایران و چین، فاز اول آزادراه تهران- شمال تا پایان سال عملیاتی می‌شود.

اسدالله عسگراولادی گفت: در مورد آزادراه تهران- شمال برخی اختلافات میان ایران و چین وجود دارد که با مذاکرات اخیر صورت گرفته، حل شده و تا پایان زمستان آزادراه تهران- شمال را خواهیم داشت. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: چینی‌ها در مورد آزادراه تهران- شمال معتقدند که نباید کار از آنها گرفته شده و به پیمانکار دیگری ارایه شود، ضمن اینکه آنها معتقدند اگر ایران بنا دارد این قرارداد را به پیمانکار دیگری بدهد، باید قرارداد چین را لغو کند. او ادامه داد: در مذاکراتی که به تازگی میان مقامات ایرانی و چینی در مورد این آزادراه صورت گرفته، قرار است که تا پایان زمستان قطعه یک این آزادراه تکمیل شود.

سو تفاهم اولویت

نمایندگان چالوس و برخی دیگر از شهرهای شمالی معتقدند که آخوندی وزیر راه این آزاد راه را به دلیل بار مالی برای دولت از دستور کار و اولویت خارج کرده است. آنها میگویند وزیر راه و شهرسازی در حالی از در اولویت بودن پروژه تکمیل آزاد راه - تهران شمال در بودجه وزارت راه خبر می‌دهد که وی نوروز امسال در سفر به مازندران گفته بود که این پروژه در اولویت وزارت راه و شهرسازی نیست. اما به نقل از دفتر نماینده نوشهر و چالوس، احمد عباس آخوندی در نامه‌ای خطاب به قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی،‌ نوشته است: تکمیل قطعات آزاد راه تهران - شمال در الویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. او در این نامه نوشته بازگشت به سئوال مورخ 18 فروردین 93 جنابعالی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ درباره آزاد راه تهران - شمال همان‌گونه که به استحضار رسید و در مصاحبه‌های بعدی مطالب مطروحه تکذیب شد. در این نامه آمده است، برنامه وزارت راه و شهرسازی درباره ادامه و تکمیل قطعات آزادراه مذکور به وقت خود باقی بوده و کما فی‌السابق جزء طرح‌های مهم و با اولویت وزارت راه و شهرسازی است.

آخرین خبر ریزش کوه

دو روز قبل فرماندار چالوس با اشاره به ریزش سنگین کوه در کیلومتر 6 قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال حدفاصل مرزن آباد تا چالوس و مسدود شدن هر دو خط این آزادراه گفت: احتمال بسته شدن دائمی ‌این قطعه آزادراه در صورت اعلام نظر کارشناسان مبنی‌بر نا امن بودن آن وجود دارد. ' محمدناصر زندی' گفت: قطعه چهارم آزادراه تهران - بارها با مشکل ریزش کوه روبه رو شد که این بار ریزش کوه بسیار سنگین بوده و باعث شده تا هر دو خط آزادراه مسدود شود. او گفت: با توجه به سنگینی ریزش کوه تصور می‌شد که شاید خودرویی در زیر سنگ‌ها مانده باشد، بر این اساس همه امکانات امدادی بسیج شد، اما در نهایت مشخص شد که خودرویی آسیب ندیده است. فرماندار چالوس گفت: خط جنوب به شمال آزادراه از چند روز پیش مسدود و به تازگی باز شده بود. زندی با انتقاد شدید از بی‌توجهی به تذکرات مسوولان شهرستان چالوس درباره مشکلات موجود در این قطعه از آزادراه تهران - شمال، گفت: مسوولان آزادراه برای رفع مشکلات موجود امروز و فردا می‌کنند و وعده داده‌اند که تا پایان سال جاری مشکلات موجود کامل نبودن دیوارهای حایل بین کوه و آزادراه، مشکلات تونل‌های موجود در مسیر، آسفالت نامناسب و نقاط حادثه خیز را حل خواهند کرد، اما تا کنون کاری نکرده‌اند.

او با اشاره به نگرانی‌های موجود از ریزش‌های متعدد کوه در این آزادراه پرتردد، گفت: قرار است به زودی گروه کارشناسی از استانداری و مسوولان استان وضعیت این قطعه آزاد راه را بررسی کنند و در صورت که تشخیص دهند این جاده نا امن است، به طور دائمی‌ مسدود خواهد شد تا شرکت آزادراه نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کند. قطعه چهارم آزادراه تهران - شمال حد فاصل مرزن آباد تا چالوس به دلیل مشکلات موجود و نقاط حادثه خیز بارها پس از هر بارشی مسدود شده است. مسوولان این آزادراه وعده داده بودند که تا پایان سال جاری نسبت به رفع مشکلات موجود اقدام کنند. حال با توجه به همه این مشکلات و محدود شدن بیش از پیش منابع مالی در بودجه‌ای که برای سال 94 با نفت زیر 70 دلار پیش‌بینی می‌شود، سئوال اینجاست آیا این آزاد راه در اواخر امسال و یا حتی سال آینده به بهشت ایران منتهی می‌شود و یا بن بست سرنوشت محتوم آن خواهد بود؟

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
 
دیدگاه کاربران :
تاکنون هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است !
مطالب دیگر این شماره
:: تبیین رابطه حقوق بشر و حقوق شهروندی
:: روسیه به منظور حفظ موازنه قوا به دنبال کنترل قدرت ایران است
:: آزاد راه تهران- شمال، راهی به بهشت یا بن بست
:: سمینار پروژه‌های خاتمه‌یافته در نیروگاه رامین برگزار شد
:: تبیین رابطه حقوق بشر و حقوق شهروندی
:: فوق لیسانس موسیقی داری، هیچ نداری!
 
1 visitors online
شما در اینجا قرار دارید :
شماره : شماره 522
تاریخ : پانزدهم آذر هزارو سیصدو نودو سه
سال : 1393
پر بازدید ها
با اضافه شدن ۸۵کاروان جدید؛ ثبت‌نام کاروان‌های عمره در تهران آغاز شد
همه ی ما 3 اکتاو صدا داریم
امان از درد شست پا!!
آواز و آگاهی
پردرآمدترین شغل‌های ایران را بشناسید
با صدای یوگی، گلویت را آزاد کن
تماس با ما
درباره ما
اخبار
نگاهي به فيلم يك روش خطرناك؛ انساني بس بسيار انساني
پیوند ها
ایران طراح
تابناک
فارس نیوز
خبر آنلاین
قانون
صفحه اصلی   |   درباره ما   |   اشتراک   |    اخبار   |   جستجو   |   تماس با ما
Error
طراحی سایت و میزبانی وب : ایران طراح